galéria megtekintése

Egy fideszes polgármester már hátrál az útdíj ügyében

6 komment


Boda András

A sztrádadíj kiterjesztése ellen tiltakoztak Budaörsön, és a demonstráció végén egy percre lezárták az M1-es és M7-es autópálya most még ingyenes, januártól viszont már csak matricával használható közös szakaszának egy részét.

Szentendrén szombaton még visszafogott tüntetéssel tiltakoztak az útdíj kiterjesztése ellen, vasárnap délután, Budaörsön már nyomatékosabban jelezték a kormánynak demonstrálók, hogy nem fogadják el „az agglomerációt veszélyeztető rendelkezést": lezárták az M1-es és M7-es közös – most még ingyenes, de januártól már fizetős – szakaszát Budaörsnél.

Fotó: Reviczky Zsolt / Népszabadság

A mintegy 200-250 ember részvételével tartott tüntetés végén, délután hat órakor rendőri „felvezetéssel" a már lezárt pályára gyalogolt öt demonstráló. Kezükben molinót tartottak, amire azt írták: „Tiltakozunk az útdíj bevezetése ellen". Mivel a demonstrálóknak egyelőre csak a figyelemfelhívás volt a célja, mindössze egy percen át zárták le a szakaszt, s csak a „kifelé" vezető oldalon blokkolták a forgalmat.

Az útlezárás előtt a demonstráció szervezője, Büki Zoltán felelevenítette, hogy a kormányzat titokban határozott az útdíj kiterjesztéséről, egészen pontosan arról, hogy januártól fizetni kell az autópályák fővárosi bevezető-, a sztrádák városokat elkerülő szakaszain és az M0-s autóúton. A szónok úgy vélte, mára kiderült, ez a kormány a szavakból nem ért, ezért úgy döntöttek, először figyelmeztetésként tartanak egy kisebb lezárást, és ha a kabinet nem vonja vissza döntését, akkor januárban országszerte már legalább 25 helyszínen, és nem csak egy percig lassítják le a forgalmat.

 

A demonstráción felszólalt a város polgármestere, Wittinghoff Tamás (Budaörs Fejlődéséért Egyesület) is, aki egyebek mellett arról tett említést, a sajtóból értesültek csak a kormány tervéről, ráadásul az utólag összehívott, egyeztetésnek nevezett fórumokon is biodíszletnek akarták felhasználni a polgármestereket. Szerinte nonszensz az is, az agglomerációs települések éveken át küzdöttek azért, hogy a tehermentesítő utakra tereljék a forgalmat, most pedig újra a lakóövezetekre zúdul a gépkocsik áradata. Az abszurditásra talált más példát is. Budaörsnél a város építette ki a sztrádánál a közvilágítást, még a villanyszámlát is az önkormányzat fizeti, mégis az állam akar keresni az úton. A bevételről szólva Wittinghoff megemlítette, az ország költségvetéséhez képest viszonylag kis összegért teszik tönkre a térség közlekedését, a bevezető utak díjasításától remélt 1,7 milliárdnál 35-ször költenek többet jövőre stadionépítésre.

Noha az kétséges, hogy a tüntetéssel sikerülhet-e visszakozásra kényszeríteni a kormányzatot, az biztos: Pest megyében jócskán akadnak olyan fideszes települési vezetők, közgyűlési képviselők, akik a demonstrálók oldalán állnak. A múlt hét végén Pápai Mihály (Fidesz-KDNP), Gyál polgármestere, a Fővárosi Agglomeráció Önkormányzati Társulás elnöke jelentette be azt: „Előzetes hatástanulmány, valamint szakmai és társadalmi egyeztetés hiányában a fővárosi agglomerációs települések és Budapest érintett kerületeinek képviselői elutasítják a kormány azon tervét, hogy a Budapestre befutó autópályák körgyűrűn belüli részei, valamint az M0 egyes szakaszai fizetőssé váljanak." A közös állásfoglalást elfogadó fórumon részt vett Kovács Péter (Fidesz-KDNP), a Budapesti Önkormányzatok Szövetségének elnöke, Szabó István (Fidesz-KDNP), a Pest Megyei Közgyűlés elnöke, valamint Szűcs Lajos fideszes országgyűlési képviselő is. Itt érdemes megemlíteni: Pest megye jobboldali vezetése az elsők között jelezte, hogy nem ért egyet a sztrádabevezetők és az M0-s fizetőssé tételével.

A vonzáskörzetben lévő, az útdíjrendszer kiterjesztésében közvetlenül vagy közvetve érintett települések relatíve egységes fellépését gyengíti az: a fővárosban – látszólag legalábbis – összezártak a fideszes polgármesterek. Mint arról már írtunk, Tarlós István főpolgármester jelentette be: a fővárosi kerületi polgármesterek többsége és ő maga is azt javasolja, hogy a januártól bevezetendő új útdíjrendszernek legyen egy egyéves próbaidőszaka; azután pedig a kormány és Budapest közösen tekintse át a tapasztalatokat.

Fotó: Reviczky Zsolt / Népszabadság

Az ellenzéki kerületi polgármesterek rögtön jelezték, hogy nem értenek egyet a próbaidőszakkal, ráadásul a fideszes városvezetők körében is lehetnek „különvélemények." Ezt jelezheti, hogy volt olyan polgármester, akinél kiderült, feltűnően rövid idő alatt sokat „finomodott" a véleménye – vagy legalábbis nyilatkozata. Az M1-es és M7-es közös bevezetője miatt különösen érintett XI. kerület polgármestere, Hoffmann Tamás (Fidesz-KDNP) tíz napja azt nyilatkozta lapunknak: „Szakmai szempontból nem kellően előkészítettnek tartom az elképzelést, mivel az M0-s, illetve az autópályák bevezető szakaszának fizetőssé tétele a várható költségvetési bevételeknél lényegesen nagyobb környezeti terhelést jelenthet az érintett kerületek lakosságának."

Ehhez képest vasárnap már úgy nyilatkozott: „A budapesti polgármesterek közösen döntöttek ebben a kérdésben, ugyanakkor nekünk a kerületiek érdekeit is szem előtt kell tartanunk. Az egyéves időszakban ezért folyamatosan figyelni fogjuk Újbuda belső úthálózatának leterheltségét, és forgalomszámlálást végzünk az intézkedés hatásának pontos felmérése érdekében."

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter vasárnap a Hír TV-nek azt mondta, hogy a Megyeri híd a jövőben is ingyenesen használható lesz.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.