A főváros gazdasági bizottsága elé kerülő előterjesztés szerint az érintett két kerületben nincs fakivágást, pótlást szabályozó helyi rendelet, de az önkormányzatok tájékoztatása szerint a gyakorlatban százszázalékos törzsátmérőjű pótlást írnak elő. A tervező cég ezt úgy hidalja át, hogy az előírtnál több –114 darab –, de vékonyabb fát telepítenének. A bizottság meggyőzőnek találta az előterjesztést, így megadta a tulajdonosi hozzájárulást. Bár a fapótlási tervet azért még látni szeretnék.
A Széll Kálmán tér esetében nem voltak ennyire megértők, holott ott „csak” hat fa esett volna áldozatul a közlekedési beruházásnak. Csakhogy ezek között egy termetes tölgy és egy platán is szerepel. Az előbbi 85, utóbbi 90 centiméter átmérőjű törzse a bizottság tagjait is megtorpanásra késztette. Bizonytalanságukat fokozta, hogy a pálya műszaki tervét még nem látták. A téren ugyanis teljesen új forgalmi rendet alakítanak ki – magyarázta lapunknak az előterjesztés tárgyalásának felfüggesztését Hutiray Gyula bizottsági elnök. A fővárosi képviselők felkérték a tervezőt, hogy vizsgálja meg a Zsigmond téri Szentháromság-szobor mellett álló fák megmentésének lehetőségét. A cég átdolgozott tervét a következő testületi ülésen tárgyalják.
A budai fonódó építésével jelentősen megváltozik az érintett utak forgalmi rendje. A Széll Kálmán tér felé haladó villamosok a Török utca bal oldalán mennek majd a Margit körút felé. A parkolás még nehezebbé válik, a Vidra utcában meg is szűnik. Az Üstökös utcai kereszteződésnél viszont lehetővé válik a balra kanyarodás.
A Bem rakparti ág a 17-es villamos jelenlegi végállomásán áthaladva jut a Margit híd alá, ahol a vágányok egy rövid szakaszon egymásba fonódnak, a váltakozó irányú villamosforgalmat jelzőlámpa szabályozza. Az alsó rakparti lehajtó és a Margit hídi felhajtó között a pálya áttér a Duna felőli oldalra, majd a kerékpárút mellett halad a Batthyány tér felé. A kerékpárút végig megmarad.
A BKK elképzelései szerint a fővárosiak 2015 végén vehetik birtokba a budai fonódó egyik végpontjaként megújuló Széll Kálmán teret. Kérdés, hogy mikor futnak be oda a fonódó villamosok, mert az új villamospályák Bem rakparti és Széll Kálmán téri ágának kivitelezésére tavaly kiírt pályázat eredményhirdetése egyre jobban késik. A januári ajánlattételi határidőt már többször módosították, legutóbb 2014 tavaszára ígérték a tenderzárást, de ezt sem sikerült tartani.
A BKK-nál ennek ellenére sem aggódnak az uniós pénzügyi zárás miatt. Úgy vélik, hogy még féléves késlekedés sem jelent támogatásvesztéssel kapcsolatos kockázatot, holott az uniós ciklus 2014-ben zárul, az elszámolásra legfeljebb 2015 végéig kaphatnak haladékot.
Időközben a költségek is jelentősen emelkedtek. A kormány áprilisban hozzájárult a projekttámogatás bruttó 4,5 milliárd forintos emeléséhez. A két beruházás – Széll Kálmán tér és a budai fonódó – támogatásának összege így 8 milliárd forintról 12,7 milliárdra emelkedik. Ebből fedezik a költségek 90 százalékát.