galéria megtekintése

Zöld modellek a kenguruk földjén

Annak ellenére jól szerepeltek a napelemes autók világversenyén, hogy nagy volt rajtuk a nyomás, mert korábbi eredményeik alapján mindenki sokat várt a kecskeméti főiskolásoktól, akik az eco maratonon már világraszóló sikereket értek el.

A tavalyi takarékossági futamon 3082 km/l-es fogyasztást értek ért el benzinmotoros járművel, idén pedig beneveztek a World Solar Challange ausztráliai futamára, és hetedik helyezést értek el.

– Két éven át erőn felül dolgoztunk, és elsősorban a táv teljesítését tűztük ki célul, de titkon azért ennél többet reméltünk, és most nagyon örülünk, hogy ott vagyunk a legjobbak között. – Kutasi Zoltán, a kecskeméti GAMF Hungary Solar Team vezetője lapunknak elmondta, hogy semmilyen műszaki gond nem volt az autóval. Volt néhány gumidefekt, mert a – takarékosságot szolgáló – kis gördülési ellenállású és 5,5 barra fújt abroncsok érzékenyebbek a tüskékre, hordaléka.

Fotó: GAMF
Fotó: GAMF

 

Terveik szerint jövőre további versenyeken is részt vesznek, ám ezekhez még meg kell teremteni az anyagi forrásokat, mert a solarmobilfutamokat is napfényben gazdag, ám távoli helyszíneken – Marokkó, Chile, Dél-Afrika – rendezik. 2017-ben ismét indulnának a kétévenként megrendezésre kerülő Ausztrál World Solar Challenge-en, és az sem kizárt, hogy teljesen új autót építenek. A csapat már itthon van, a MegaLux decemberben érkezik.

Eredményhirdetéssel és a járművek felvonulásával ért véget október 25-én, vasárnap a világ legnagyobb napelemesjármű-versenye, a Bridgestone World Solar Challenge. A kecskeméti főiskolások mellett még huszonnyolc csapat állt rajthoz a Challenger kategóriában, hogy minél gyorsabban megtegye a Darwin és Adelaide közötti 3022 kilométeres távolságot, csak a napenergia felhasználásával.

A kecskeméti csapat járművének 43 óra 4 percre volt szüksége a táv megtételéhez, ami 5 óra 8 perccel több, mint a győztes hollandok eredménye. A Kecskeméti Főiskola GAMF csapatának MegaLux nevű járműve a verseny ötödik napján, hetedikként ért célba. Az eredmény azért is különösen figyelemreméltó, mert újoncként kerültek a világ élvonalába. Az előttük végző hat csapat már az előző, 2013-as versenyen is a legjobbak között volt. Impozáns az a lista, ahová most a magyar főiskola – jövőre már alkalmazott tudományok egyeteme – feliratkozott: Delft, Twente, Tokai, Michigan, Leuwen, Stanford. – Nagyon büszke vagyok a csapatra, amelyik ismét a világ élvonalába tudott kerülni – kommentálta a hírt dr. Ailer Piroska, a Kecskeméti Főiskola rektora. – Gépészmérnökként is tudom, hogy hosszú hónapok komoly fejlesztői munkája, sok ezer munkaóra, rendkívül precíz kidolgozás szükséges egy ilyen eredmény eléréséhez.

Fotó: GAMF
Fotó: GAMF

Az 1987 óta megrendezésre kerülő versenyen idén három külön osztályban (Adventure, Cruiser és Challenger) összesen 46 csapat indult. A járművek reggel 8 és délután 5 óra között haladhattak, és ahová eddig az időpontig elértek, le kellett táborozniuk, hogy másnap folytassák útjukat. A Challenger kategóriában induló 29 csapat közül húsz maradt versenyben és teljesítette a távot a napenergia felhasználásával. Az ebben a kategóriában versenyző járművek formája hasonló volt, az eredményekben azonban mégis jól látszott a műszaki megoldások és a kivitelezés különbsége. A GAMF csapat járművének nagy előnye a könnyű szénszálas kompozit műanyagból készült karosszéria és a saját fejlesztésű elektronika. A jármű 80 km/órás átlagsebességre volt képes kizárólag a nap energiájával.

A napelemes MegaLux első kerekei kormányzottak, és a bal hátsó kerék hajtott. A karosszéria katamarán formájú: a vékony áramvonalas testtel a jármű légellenállási tényezője minimális, ami 0,1415 cW értéket jelent. A takarékosságot szolgálja a mindössze 250 kg-os tömeg. A MegaLux napelemes jármű részegységeit a kecskeméti főiskola hallgatói tervezték és készítették. A karosszéria alakját CAD szoftverrel tervezték, áramlástani szimulációkkal tökéletesítették, és a főiskola kompozit műhelyében egyedileg, szénszálas kompozit technológiával készítették.

A napelem saját gyártmányú DC/DC átalakítókon és vezérlőkön keresztül tölti a versenyszabályzatban engedélyezett 20 kilogrammos Li-ion-akkumulátort, illetve hajtja a járművet. A 15 darab töltésvezérlő (MPPT) a jármű számítógépes fedélzeti hálózatához (CAN-busz) csatlakozik. A hosszlengőkaros, légrugós, tárcsafékes futómű, a szénszálas R16-os keréktárcsák, valamint a kormánymű alkatrészei is saját tervezésűek, gyártmányúak.

Fotó: GAMF
Fotó: GAMF

Kutatói és oktatói háttér

Van mire támaszkodnia a napelemes csapatnak, mert anyaiskolájukban integrálták a jármű- és gépipari anyagok, valamint technológiák kutatását és fejlesztését. Dr. Lukács Pál projektvezető, a Kecskeméti Főiskola GAMF Kar Járműtechnológia Tanszékének vezetője szerint fontos a járművek tömegcsökkentési lehetőségeinek vizsgálata, az alkalmazott építési és szerkezeti anyagok, az alumínium, a magnézium és ötvözetei, a szál- és részecskeerősítésű fémmátrixú kompozitok, a műszaki műanyagok, a szálerősítésű műanyagmátrixú kompozitok, a fémhabok, a szendvicsszerkezetek, a szerkezeti anyagokkal összefüggő megmunkálási és kötési technológiák fejlesztése.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.