Motortechnológiai tesztprogramnak indult, csalás és milliárdos kártérítés lett belőle, pedig csak a fogyasztói igényeket akarták kiszolgálni.
Lehet, hogy a Star Wars-epizódok számát is meghaladja majd a készülő filmé, hiszen még közel sincs vége a történetnek, mely az EA 189-es kódú dízelmotorfogyasztás-mérésről szól. Merthogy Leonardo DiCaprio után Steve Kalafer is mozit csinálna a VW dízelbotrányából, igaz, előbbi forgatókönyve játékfilmet sejtet, utóbbi inkább dokumentaristát. DiCaprio szándéka nemcsak üzleti, hiszen közismerten sokat szerepel zöldprojektekben, elsőként ült hibridbe, és jelentős összeggel szállt be a villamos hajtású Formula–E-sorozatba. Forgatókönyv-alapanyagnak pedig elég színes a történet.
Bármennyire is hihetetlen, de az egész a fogyasztók kényelme érdekében, és nem a vevők becsapásának szándékával indult. 1999-ben a VW konszern leányvállalata, az Audi és a Bosch mérnökei azon dolgoztak, hogy hidegindításkor enyhüljön a jellegzetes és bizony erős dízelhang, vagyis hogy már az üzemi hőmérséklet elérése előtt kopogásmentesen forogjon és csendesebb legyen a motor. Jogos elvárás ez egy prémiummárka vevőjétől, akinek az is fontos, hogy mit üzen a külvilágnak meg hogy ne traktorhanggal ébressze szomszédjait...
A tavaly ősszel kirobbant botrány szerint a VW konszern modelljeinek dízelmotorjai a valós üzemmódhoz képest alacsonyabb károsanyag-kibocsátási értékeket jeleztek a műszaki vizsgákon, hála a vezérlőegységet manipuláló szoftvernek, ami a szervizcsatlakozó bedugásakor aktivizálódott. A motortesztelési üzemmód-felismerő program alacsony keverékes üzemanyagra állította a rendszert, így kedvezőbbek lettek a károsanyag-kibocsátási értékek, ám csökkent a motor teljesítménye, ami a tesztpadon nem jelentett gondot. Éveken át jól működött a trükk, mindaddig, amíg egy amerikai egyetem csapata nem a legkorszerűbb, de hatékony és klasszikus módszerrel kezdte vizsgálni a gyanúsan tiszta dízeleket: a kipufogó végébe dugott szondával elemezték a kiáramló gázokat. Ettől kezdve ők csapták be a trükkös rendszert.