galéria megtekintése

Úttörők többségben

Az írás a Népszabadság
2015. 03. 18. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Tovább bővült és öregedett a hazai gépjárműpark, amelyben jelenleg is többségben vannak a magyarországi gyártóbázissal rendelkező márkák, vagyis az újkori járműipar úttörő beruházói, melyek eddig közel kilencszázezer autót adtak el itthon.

Eltűntek az utakról az egykori szovjet teherautó-modellek
Eltűntek az utakról az egykori szovjet teherautó-modellek

Behozhatatlan előnyre tett szert az Opel azzal, hogy anyacége, a General Motors elsőként épített autógyárat a kelet-európai térségben: az 1992 márciusában avatott szentgotthárdi telephelyen ugyan már másfél évtizede nem készülnek autók, mert motorgyártásra váltottak, ám itthon továbbra is ez a legnépszerűbb márka. A KSH legfrissebb adatai szerint az Opel 443 ezerrel első a hazai személyautóparkban annak ellenére, hogy ezek között legfeljebb 85 ezer lehet a Made in Hungary-változat. Ezek némelyike még 23 évesen is családi autóként vagy kereskedők, iparosok szekereként szolgál,mert az Astra Caravan átvette az ugyancsak tágas Wartburg Tourist szerepét.

Alaposan megfogyatkozott az egykori szocialista modellek állománya, igaz, a korábbi évekénél lassabban: egy év alatt tízezerrel kevesebb lett a Ladák, négyezerrel a Trabantok és kétezerrel a Wartburgok száma. Napjainkban a szocialista gyártmányok a teljes állomány három százalékát sem teszik ki, pedig egykoron ezek uralták a mezőnyt, negyedszázada az 1,4 milliós személyautóparknak csak öt százaléka volt nyugati márkájú. Azóta alaposan megváltozott az arány: Audiból, BMW-ből és Mercedesből is kétszer annyi van, mint Ladából, Trabantból és Wartburgból együttvéve. Ezek egykori tulajdonosai leginkább kisebb japán modellre váltottak, így a másik úttörő, az esztergomi Suzuki is elnyerte méltó jutalmát, hiszen 402 ezres darabszámával a második legnépszerűbb személyautó-márka Magyarországon.

 

A KSH adatai szerint 2014-ben is bővült az immár 3,1 milliós személyautópark, amelynek átlagkora 13 évről 13,4-re nőtt. Ez annak is következménye, hogy Magyarországon tavaly több mint százezer használt autót helyeztek forgalomba, ami húsz százalékkal meghaladja az újak eladásait, ráadásul nyolcvan százalékuk tízévesnél öregebb.

A két legnépszerűbb márka is tinédzser korú: az Opelek átlagkora 13,8, a Suzukiké 12,5 év. A hazai személyautópark legfiatalabb állománya a KIA-é (7 év), aztán a Dacia (7,9 év), a Chevrolet (8,1 év) és a Hyundai ( 9,3 év) következik. A KSH nyilvántartása szerint a többi személyautó-márka átlagkora tíz év feletti: 34,1 évvel a Moszkvics-állomány a legöregebb, igaz, ez már csak 874 darabot jelent, miközben a két dél-koreai márka közel ötvenezer tízévesnél fiatalabb autóval szerepel a listán.

Biztosan nem Putyin elnök budapesti látogatására időzítették az új orosz gyártmányú elnöki limuzin premierjét. A német kancellár konvojához hasonlóan, az ő delegációját is páncélozott Audik és Mercedesek szállítják a protokolleseményekre.

Az autók átlagkora Budapesten tíz év alatt van. A magyarországi állomány 85 százaléka benzines, 15 százaléka pedig dízel, míg a gázüzemű, hibrid és elektromos autók aránya statisztikailag alig kimutatható. A Medián piackutató és a Bosch felmérése szerint a magyar háztartások 42 százalékban van autó, 40 százalékukban egy, további két százalékukban pedig több is. Kettő és négy éve a háztartások 44, illetve 45 százalékában volt egy vagy több személygépkocsi. Az autós háztartásokban élők aránya a 30–39 éves és a 40–49 éves korosztályban 50 százalék körüli, a hatvan év felettieknél ez az arány 29 százalék.

A kutatásból az is kiderült, hogy minél magasabb iskolai végzettséggel rendelkezik valaki, annál fiatalabb, átlagosan tízéves az autója, a legfeljebb nyolc általánost végzettek kocsijának átlagkora 14,6 év. A személyautóknál majdnem egy évvel fiatalabb a 12,5 éves átlagkorú és 430 ezer darabos tehergépkocsipark,melynek két márkája is épp 9,8 éves: a 23,6 ezer darabos Citroën-, valamint az azonos korú és 45,8 ezres Ford-állomány. A hazai haszonjárművek legnépszerűbbike a Ford, mely után a 43,2 ezres Volkswagen, majd a 36 ezres FIAT és a csak néhány száz darabbal lemaradó Mercedes következik, majd a 35 ezres Renault szerepel a listán. Ebben a kategóriában is kikopnak az egykori szocialista modellek, amelyekből jelenleg 17 ezer szerepel a KSH listáján, pedig az ezredforduló előtt önmagában ennyi futott útjainkon az Aro, Avia, GAZ, LIAZ, UAZ és a Zuk modelljeiből. Az őskövületek között még az Ifa (5374 darab) vezet, a legöregebb, immár több mint harmincéves a Barkas-állomány, amelyből már csak ezer fut itthon. Teljesen eltűntek a ZiL-ek, amelyekből tíz éve is csak 510 szerepelt a KSH listáján.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.