Önmagában az még nem baj, ha öreg az autópark, hiszen a svédeknél két évvel magasabb az átlagkor, ám ott a húszévesek műszaki állapota is jobb, mint nálunk az öt-hat éveseké. Annak ellenére, hogy itthon több beígért szigorítást is megúsztak a kétüteműek, eltűnnek az utakról.
A korábbi éveknél lassabban, de fogynak az egykori klasszikus népautók és tömegmodellek: egy év alatt tizedével kevesebb lett a Ladák, Trabantok és Wartburgok száma. Napjainkban a szocialista gyártmányok a teljes állomány két százalékát sem teszik ki, pedig ezek uralták valamikor a mezőnyt: a negyedszázada 1,4 milliós személyautóparknak csak öt százaléka volt nyugati márkájú. Azóta alaposan megváltozott az arány: Audiból, BMW-ből és Mercedesből is kétszer annyi van, mint Trabantból.
Az újkori magyar járműipar fejlődésének és első autógyárának, a szentgotthárdinak köszönhetően 1992 óta az Opel vezet 436 ezer darabbal, aztán a Suzuki (402 ezer), a VW (280 ezer), a Ford (237 ezer) és a Renault (197 ezer) következik. A hazai járműpark legöregebb rendszámos, tehát közúti közlekedésre is engedélyezett autója egy 1898-as Panhard Levassor.
A hazai személyautóparkban a nagyobb darabszámúak között a 32,6 éves Moszkvicsállomány a legöregebb, majd a közel harmincéves Polski FIAT-flotta következik. A magyarországi járműállomány legfiatalabb márkája a 6,7 éves Kia, aztán az ugyancsak dél-koreai és 7,1 éves Chevrolet, majd a 9 éves Hyundai következik, ezek együttes darabszáma több mint százezer.
A globális járműpark állandó bővülését a legdrasztikusabb olajdrágulás és folyamatos környezetvédelmi szigorítás, sőt még a pénzügyi válság sem volt képes megállítani és tavaly megint új rekord született. Az Autógyártók Nemzetközi Szövetségének (OICA) most publikált adatai szerint 2013-ban 83,5 millió új autó kelt el a világon, ami 5,1 százalékkal és négymillió darabbal több, mint az előző évben.
|
Jaguar formájú szobor az angliai Goodwood parkjában Newspress |
Ha nem is a tavaly eladott teljes mennyiséggel, de 45 millió darabbal megint bővült a használatban lévő autópark, ami az OICA adatai szerint a 2012-es 1,144 milliárdról 1,2 milliárdra nőtt, világszerte ennyi személyautó, teherkocsi és busz visel jelenleg érvényes forgalmi rendszámot.
A hivatalos statisztikák azt mutatják, hogy a korábbi évekhez hasonlóan világszerte iszonyatos mennyiségű kocsitól szabadulnak meg tulajdonosaik, hiszen tavaly közel harmincmilliót vontak ki a forgalomból, ami ennyi roncsot jelent. A nyilvántartásokból csak az derül ki, hogy menyiről szedték le a rendszámot, vagyis, hogy a továbbiakban hány gépkocsi után nem adóznak, nem fizetnek kötelező biztosítást, de azt már nem tudni pontosan, hogy hányat dolgoztak fel szakszerűen, környezetbarát módon. Becslések szerint csak minden hetediket, azt is inkább csak a nyugat-európai országokban és Japánban. A fő gond, hogy kevés országban veszik szigorúan a végső búcsút, sok országban a természetben hagyják a feleslegessé vált kocsikat.
Az automobil születése alkalmából a Daimlernél 2011-ben kiszámolták, hogy hány autó készült a Benz Patentwagen, vagyis az első belső égésű motoros gépkocsi megjelenése óta:azeredmény2485041881, ami még 125 évre osztva is hatalmas mennyiség. A stuttgarti összeállítás alapján 1886. január 29-től a világon közel 2,5 milliárd autó készült. A World Motor Vehicle adatbázisa szerint 1900-ban 9504 gépkocsit
gyártottak: 4200 az Egyesült Államokban, 3000 ezer Franciaországban, a többi a németeknél. A világ járműipara 1910-ben lépte át a milliós darabszámot, 1931-ben a hárommilliót, 1939-ben pedig a négymilliót. A második világháború idején leállt a polgári célú járműgyártás, a béke beköszöntével pedig már az autópiac robbant, és az ötvenes évek elején meghaladta a tízmilliót, 1995-ben ötvenmilliót, 2010-ben pedig a hatvanmilliót. A Német Autógyártók Szövetségének (VDA) számítása szerint az automobil történetéhez tartozik az is, hogy a világon másfél milliárdnál több gépkocsi selejteztek le.
Megint gyorsítósávban
A világ személyautó-állománya 1958-ban 86 millió, 1960-ban 91 millió, öt évvel később 130 millió, 1980-ban 291 millió, 1990-ben 419 millió, 2011-ben 731 millió volt, az előrejelzések szerint 2020-ra elérheti el a kétmilliárdot. A II. világháború után a globális autópark folyamatos növekedése csak olajválságok és a pénzügyi krízis idején torpant meg: a termelés 1950-ben 10 millió autó volt, ez a szám 1973-ban elérte a negyvenmilliót, aztán 33,5 millióra csökkent. A közel-keleti háború miatti arab olajembargó után, 1975-re hatmillió darabbal esett az éves gyártás, hasonló méretű volt a visszakapcsolás a második olajválság hatására is: az 1978-as év 44 milliós darabszáma öt évvel később 37,4 millióra esett. Ennél is drasztikusabb volt a pénzügyi válság hatása: 2007-ben még 73 millió autó készült, 2009-re a termelés 61,8 millióra csökkent. Az OICA adatai szerint tavaly nyolcvanmilliónál több új autó kelt el világszerte.
Magyar benzinstop és illegális bontás
Volt korszak, amikor az autóínség, és volt amikor az üzemanyaghiány gátolta a gépjárműpark bővülését. Száz éve 2877, ötven éve 69 ezer személyautón volt magyar rendszám, az állomány 1981-ben lépte át a milliós darabszámot, tíz évvel később pedig a kétmilliót. A 298/1950. számú minisztertanácsi rendelet a közlekedési miniszter hatáskörébe utalta az üzemanyag-felhasználás szabályozását: azok akik nem kaptak engedélyt, kötelesek voltak leadni gépjárművüket az Autóker nevű vállalatnak. Napjainkban olykor nyűg a lestrapált jármű: sokan lopást jelentve válnak meg felesleges autójuktól, melyet alkatrésznek adtak el, ám az illegális bontók a maradékot árokpartra öntik, ahelyett hogy a klíma gázait tartályba engednék, a biztonsági övek és légzsákok patronjait hatástalanítanák, az akkumulátorokat gyűjtőhelyre vinnék.
Globális index
Az ezer lakosra jutó autók száma 2005-ben globálisan még 144 volt, tavaly pedig már elérte a 170-et, az USA-ban közelít a nyolcszázhoz, Indiában a húszat sem éri el ez az index. Az EU- és EFTA-országokban 570, Japánban és Dél-Koreában 540 az ezer lakosra jutó autók száma. A kínai közbiztonsági minisztérium statisztikája szerint a 250 millió forgalomba helyezett gépjárműből 2014. február végén 141 millió volt személyautó. A rendszám kiadások korlátozása ellenére Pekingben 5,4 millió, további tizenhét kínai városban egymilliónál több, ötben pedig kétmilliónál több gépkocsit regisztráltak.