A trükkök tára gazdag: a labortesztekre preparált autókon a keményebbre fújt és legkisebb gördülési ellenállású abroncsok mellett a karosszéria illesztéseinek leragasztásával lehet csökkenteni a légellenállást. A diétás receptben szerepel a kikapcsolt klíma és a motor hidegindítása szempontjából kedvező magas hőmérsékletű mérőlabor, melyben 30 Celsius-fok is megengedett.
A teljesen feltöltött akkumulátornak köszönhetően a generátor nem terheli a motort az 1180 másodperces mérési ciklusban, így az le is kapcsolható. Mindezek után a mért értékből négy százalékot levonhat a gyártó, ezzel is javítva a károsanyag-kibocsátási és fogyasztási adatot. Az egész procedúra húszszázalékosra vett alapjárati szakasza a start-stop rendszerű autóknak kedvez, mert száz kilométeres távra vetítve akár 0,5 liternyi diétát eredményezhet.
A készülő WLTP (World Harmonized Light Vehicle Test Procedure) már csak 13 százaléknyi alapjárati szakaszt számol be, és a mérőhelyiségben 23 Celsius-fok a megengedett maximum, de továbbra sem tilos a keményebbre fújt gumiabroncs, és le lehet ragasztani az illesztési hézagokat. A tervek szerint kötelező lesz intenzívebben gyorsítani 33,6 km/óráról 46,4 km/órára, majd a maximális sebesség eléréséhez 120-ról 130 km/órára.
Az új norma bevezetésével javul a kép, de még mindig nem lesz reális, mert legalább 20 százalékkal nagyobb hétköznapi fogyasztással lehet számolni, ráadásul még a WLTP 2017-es bevezetése sem biztos, hála az autógyártók eddigi lobbitevékenységének, ami részben érthető, hiszen a takarékos és tiszta technológiák jelentősen megdrágítják a gyártást, és persze a komplikáltabb motorok szervizelése is költségesebb. A VW dízelbotránya persze jelentősen felgyorsíthatja a törvényalkotási folyamatot...
Az európai és globális szabvány közötti alapvető különbség az eltérő hosszúságú részciklusokból adódik: a bevezetésre kerülő világnorma szerint a piacilag releváns felszereltségű, tehát a nagyobb tömegű autók tesztelését írja elő, és a legkisebb helyett a modellkínálatban szereplő második legnagyobb kerékméret használatára kötelez.
Azért ne legyenek illúzióink, mert akármit is írnak a gyártók katalógusaikba, a vezetési stílus meghatározza a fogyasztást: finom pedálkezeléssel akár ötven százalékkal csökkenthető a fogyasztás, természetesen az adott forgalmi körülmények között.