galéria megtekintése

Olcsó trükkön bukott hatalmasat a Volkswagen

7 komment


Kriván Bence
NOL

A Volkswagen-konszern értékének 23 százalékát veszítette el eddig az Amerikában kitört botrány miatt.  A németek által forgalmazott dízelautóknál durván manipulálták a kibocsátási értékeket, a hirdetett „tiszta technológia” valójában nem is létezett. Helyette korom volt, brutális mennyiségben.

Kifinomultnak vélt trükkel, ám színtiszta csalással próbált eleget tenni a Volkswagen-csoport a szigorú amerikai levegőtisztasági előírásoknak. Mintegy félmillió autójuk került forgalomba azzal a szoftverrel szerelten, amely nyitott és zárt motorháztető esetén eltérő kibocsátási értékeket mutat. Amint felnyitották a szervizben a motorháztetőt, azonnal környezetbarát, takarékos üzemmódba váltott a motor, így a kocsik simán teljesítették a feltételeket.

Papíron jól néz ki: lenyűgöző kibocsátási értékekkel hirdetik az új Volkswagen Passatot a frankfurti autós kiállításon
Papíron jól néz ki: lenyűgöző kibocsátási értékekkel hirdetik az új Volkswagen Passatot a frankfurti autós kiállításon
Ralph Orlowski / Reuters

Amint ismét sötétség borult a motorra, beindultak a teljesítményfokozó ajzószerek és visszaköltözött az erő is, a kipufogó viszont a dízelekre jellemző koromdúsabb füstöt eregetett. A szabadjára engedett motor az amerikai levegőtisztasági törvényben engedélyezett károsanyag-tartalom negyvenszeresével szennyezte a környezetet.

 

Kapitális baklövés volt. A VW-csoport márkáinak lejáratása talán a kisebb tétel, az igazán brutális az a gigantikus büntetés lesz, ami a csalás következményeként a VW nyakába szakad. A praktikus kis szoftver telepítése ugyanis felettébb sokba kerül, az ilyen esetben kiróható maximális bírság a 18 milliárd dollárt is elérheti, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az eddig eladott trükkös autók mindegyikén kereken tízmillió forint lehet a „felár” – ráadásul a motor károsanyag-kibocsátását is redukálni kell, emiatt

valamennyi autót vissza kell rendelni a szakszervizekbe.

A nagyságrendek érzékeltetésére: ez az az összeg, amit Magyarország két hónap alatt tokkal-vonóval megtermel. A botrány fejeket követel, ám ezek egyelőre a helyükön vannak.

Új gondolatokra buzdít a VW reklámplakátja, és valóban, nem hétköznapi ötlettel csapták be a vevőiket
Új gondolatokra buzdít a VW reklámplakátja, és valóban, nem hétköznapi ötlettel csapták be a vevőiket
Ralph Orlowski / Reuters

Martin Winterkorn, a VW-konszern elnöke hamar érzékelte a baj nagyságát, és hétvégi közleményében könyörtelen belső vizsgálatot rendelt el, a hitelesség kedvéért külső szakértők bevonásával. Az elnök közleményében nem tagadta az amerikai környezetvédelmi hatóság (EPA) által felsorakoztatott vádakat, és maga is mély sajnálkozásának adott hangot amiatt, hogy a csalás a cég iránti köz- és vásárlói bizalom megrendüléséhez vezetett, egyben intézkedett a négyhengeres turbódízel motorral szerelt Audi és Volkswagen modelljeik amerikai értékesítésének azonnali leállításáról.

A helyzet súlyosságát jelzi, hogy a 2016-ra meghirdetett modelleket is érinti a tiltás. Roppant kellemetlen, hogy az előzetes adatok szerint a Győrben gyártott Audi A3-asok is a listán szerepelnek, Jetták, Golfok, Beetle-k és Passatok társaságában. A vizsgálat során tisztázandó az is, hogy a konszern modelljeibe Győrben vagy másutt gyártott motorokat szereltek, melyek végül is kibuktak a környezetvédelmi ellenőrzéseken. A Forbes magazin internetes kiadása mindenesetre a győri Audi gyárban készített képekkel illusztrálja a riportját. A kocsik egyébként mennek, mint az ágyúgolyó, csak éppen nem tanácsos mögöttük utazni és a kibocsátott gázokat belélegezni.

A Volkswagen a csalással a tiszta dízelmotor keservesen felépített mítoszát tiporta sárba Amerikában, így az biztos, hogy ezután értékesítési lehetőségei erősen korlátozottá válnak, pedig a konszern eladásainak 23 százalékát már ezek az autók adták. A VW azonban nemcsak magának, hanem a dízel technológiát Amerikába exportáló Mercedesnek és BMW-nek is mélyütést vitt be.

Angela Merkel egy Volkswagen Tiguanban a Frankfurt Motor Show-n - őt is felültették
Angela Merkel egy Volkswagen Tiguanban a Frankfurt Motor Show-n – őt is felültették
Ralph Orlowski / Reuters

A várható kártérítés összegétől a befektetők is megriadtak, hétfőn a világ jelenlegi legnagyobb autógyártójának számító VW-konszern részvényárfolyama kapásból tíz százalékot zuhant, délre a veszteség már 23 százaléknál járt. 

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.