Kapitális baklövés volt. A VW-csoport márkáinak lejáratása talán a kisebb tétel, az igazán brutális az a gigantikus büntetés lesz, ami a csalás következményeként a VW nyakába szakad. A praktikus kis szoftver telepítése ugyanis felettébb sokba kerül, az ilyen esetben kiróható maximális bírság a 18 milliárd dollárt is elérheti, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az eddig eladott trükkös autók mindegyikén kereken tízmillió forint lehet a „felár” – ráadásul a motor károsanyag-kibocsátását is redukálni kell, emiatt
valamennyi autót vissza kell rendelni a szakszervizekbe.
A nagyságrendek érzékeltetésére: ez az az összeg, amit Magyarország két hónap alatt tokkal-vonóval megtermel. A botrány fejeket követel, ám ezek egyelőre a helyükön vannak.
|
Új gondolatokra buzdít a VW reklámplakátja, és valóban, nem hétköznapi ötlettel csapták be a vevőiket Ralph Orlowski / Reuters |
Martin Winterkorn, a VW-konszern elnöke hamar érzékelte a baj nagyságát, és hétvégi közleményében könyörtelen belső vizsgálatot rendelt el, a hitelesség kedvéért külső szakértők bevonásával. Az elnök közleményében nem tagadta az amerikai környezetvédelmi hatóság (EPA) által felsorakoztatott vádakat, és maga is mély sajnálkozásának adott hangot amiatt, hogy a csalás a cég iránti köz- és vásárlói bizalom megrendüléséhez vezetett, egyben intézkedett a négyhengeres turbódízel motorral szerelt Audi és Volkswagen modelljeik amerikai értékesítésének azonnali leállításáról.
A helyzet súlyosságát jelzi, hogy a 2016-ra meghirdetett modelleket is érinti a tiltás. Roppant kellemetlen, hogy az előzetes adatok szerint a Győrben gyártott Audi A3-asok is a listán szerepelnek, Jetták, Golfok, Beetle-k és Passatok társaságában. A vizsgálat során tisztázandó az is, hogy a konszern modelljeibe Győrben vagy másutt gyártott motorokat szereltek, melyek végül is kibuktak a környezetvédelmi ellenőrzéseken. A Forbes magazin internetes kiadása mindenesetre a győri Audi gyárban készített képekkel illusztrálja a riportját. A kocsik egyébként mennek, mint az ágyúgolyó, csak éppen nem tanácsos mögöttük utazni és a kibocsátott gázokat belélegezni.
A Volkswagen a csalással a tiszta dízelmotor keservesen felépített mítoszát tiporta sárba Amerikában, így az biztos, hogy ezután értékesítési lehetőségei erősen korlátozottá válnak, pedig a konszern eladásainak 23 százalékát már ezek az autók adták. A VW azonban nemcsak magának, hanem a dízel technológiát Amerikába exportáló Mercedesnek és BMW-nek is mélyütést vitt be.
|
Angela Merkel egy Volkswagen Tiguanban a Frankfurt Motor Show-n – őt is felültették Ralph Orlowski / Reuters |
A várható kártérítés összegétől a befektetők is megriadtak, hétfőn a világ jelenlegi legnagyobb autógyártójának számító VW-konszern részvényárfolyama kapásból tíz százalékot zuhant, délre a veszteség már 23 százaléknál járt.