galéria megtekintése

Jobbá teszi a világot, de csak két év múlva juthatunk hozzá

2 komment


Boros Jenő

Elon Musk nagy varázsló, derült ki a legújabb Tesla modell bemutatóján. Az még kérdés, hogy ezt a tehetségét a hírkeltésen túl az autó tulajdonosai is élvezni fogják-e, de az biztos, hogy a tízmillió forintos villanyautót Európában legkorábban két év múlva lehet átvenni. 

A legújabb autóbemutató miatt hajnali ötkor mentem fel a Teslamotors honlapjára. Ám a megszokottól eltérően először egy regisztrációs ablak ugrott elém. Kérte a nevem, bankkártyaszámom, aztán ezer dollárnyi előleg utalása után máris potenciális tulajdonosa lehettem volna egy olyan autónak, amit még nem láttam, az áráról csak becsléseim voltak, és európai lakosként legkorábban két év múlva vehetnék át.

Tesla Motors

Ilyen lendülettel próbálja a Tesla 3-at eladni a gyártó, mely számozása ellenére negyedik villanyautó a sorban. Az első tulajdonképpen egy villanyautóvá átépített kétüléses Lotus Roadster volt, melyből 2500 kelt el, a hírverést és az első sikert a prémium szegmensű S-modell hozta el. Ja, és a Tesla nem áll le a 3-asnál, hamarosan motorkerékpárral is előrukkol.

 

Közép-európai idő szerint pénteken hajnali 5 óra 30 percre ígérték a premiert, ám a műsor csúszott. A várakozási időben a Tesla jelenlegi tulajdonosai áradoztak a „csodás kocsiról”, volt olyan megszólaló, aki már második Tesláját használja, mert az elsőben túlélt egy balesetet. 

Amikor végre elkezdődött a show, hamar felismerhetővé vált a forgatókönyv, melynek alapján a Model X-et, vagyis a városi terepjárójukat bemutatták: a csarnokban felállított húsz méter széles színpadon porondmesterként jelent meg Franz von Holzhauser, fődizájner és felkonferálta a mágust, vagyis a tulajdonos-elnök-vezérigazgatót. Elon Musk szokás szerint laza zakóban, sötét pólóban és hatalmas ujjongás közepette jelent meg, miközben a háta mögé vetített zöld mező közötti úton egy Tesla száguldott. A főnök ezután azt ecsetelte, miért fontos a Tesla a világnak. Mert Musk küldetéstudatos vállalkozó. Elmondta: rekordmagasságokba emelkedett a CO2 kibocsátás, a közlekedésből származó káros gázok 53 ezer ember haláláért tehetők felelőssé évente. A megoldás szerinte a villanyautó, vagyis éppen a Tesla terméke. A kocsi

nemcsak a világot jobbítja, de igazi mestermű

Musk szavai szerint.

Nos, a villanyautók lokálisan valóban tiszták, de a mérleget nehéz anélkül megvonni, hogy tudnánk, milyen forrásból származik az áram, amellyel feltöltötték akkumulátoraikat. Érdemes megcáfolni azt a közhelyet is, amely szerint az Egyesült Államokban a környezettudatosság térnyerése miatt hódítanak a kisautók: a 17,47 millió piacon tavaly 42 ezer Fiat 500-as kelt el, ráadásul abból is a nagyobb, tehát az L változat, amit Ferenc pápa is használt ottani látogatásakor. De az egyházfői „áldás” sem javította az olasz márka eladásait, ami egy év alatt 8 százalékkal esett vissza a tengerentúlon. De miért is vennének az amerikaiak 500-as Fiatot, Minit vagy bármilyen villanyautót, amikor 1 dollárba kerül 1 liter benzin? Nem véletlen, hogy az USA-ban 34 éve vezeti a modellek listáját a benzinfaló Ford F150-es pickup, amelyből eddig harmincmillió kelt el, és darabszáma csak tavaly közel 800 ezer példánnyal nőtt. 

Sokan drukkolnak a Tesla világmegváltó modelljének, a gyártó elsősorban abban reménykedik, hogy legújabb autója talán nagyobb szeletet hasít ki a globális piacból, mint a 3-as modell nagytestvérei. Azt ugyanis a Teslánál is tudják, hogy eddig csak a hírversenyben sikerült rendre megelőzni a vetélytársakat: három és fél év alatt százezernél kevesebb Teslát adtak el, miközben a Renault-Nissan szövetség villanymodelljeiből háromszázezernél több fogyott, igaz, erről kevesebb hír esik.

Tesla Motors

Musk viszont jól használja a nyilvánosságot, mostani bemutatóján terveiről is szólt: épül a lítiumakkumulátorokat gyártó GigaFactory, mely nevéhez méltóan a legnagyobb lesz a világon. Idén heti kétezer, vagyis összesen 80-90 ezer autó készül, hosszabb távon pedig évi félmillióra fut fel a termelés a kaliforniai Fremontban, ahol háromezer ember munkáját kétszáz robot segíti. A felújított csarnokban korábban a General Motors és a Toyota gyártott autókat.

Musk a lehető legtovább fokozta a feszültséget a legújabb modell bemutatóján, melyen már mindenki a show valódi főszereplőjét várta. A meglepetés nem maradt el. A Tesla 3-as Musk bejelentése szerint 35 ezer dollárba kerül, ami feleannyi, mint amit a legolcsóbb Model S-ért kell fizetni. Ezután feltette a költői kérdést, akarják-e látni a modellt az egybegyűltek?

Akarták.

És ekkor a reflektorfényben begurult a trió: egy piros, egy grafitszínű és egy ezüst metál Tesla. A 3-as modell formája kicsit olyan, mint egy erősen lapított S, de ahogy a terepjáró-változatnak, úgy már ennek sincs hűtőt imitáló fekete designelem az orr-részen. Fényszórói kicsit a Porschéra, karosszériája a Lexusra hajaz. A műszerfal tovább egyszerűsödött, középen pedig az eddiginél is nagyobb, már-már gigaméretű iPad dominál.

Az autóról még annyit árult el Musk, hogy

álló helyzetből 6 másodperc alatt gyorsul százra, és egy töltéssel 215 mérföldes (344 km) útra képes.

Az autóban alapfelszerelés az Autopilot hardware, és felár nélkül jár a gyorstöltő. Forgalmazása jövőre indul az észak-amerikai piacon, addig is globálisan gyűjtik az autónkénti ezer dolláros előleget. A premierig, vagyis látatlanban is összejött 115 ezer dollár, ami nagyjából a Tesla tavalyi veszteségnek nyolcada. Ha tehát az autó feleolyan hatékony a környezet kímélésében, mint Musk a marketingben, a Föld még nyerhet is a Tesla 3-on.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.