Közép-európai idő szerint pénteken hajnali 5 óra 30 percre ígérték a premiert, ám a műsor csúszott. A várakozási időben a Tesla jelenlegi tulajdonosai áradoztak a „csodás kocsiról”, volt olyan megszólaló, aki már második Tesláját használja, mert az elsőben túlélt egy balesetet.
Amikor végre elkezdődött a show, hamar felismerhetővé vált a forgatókönyv, melynek alapján a Model X-et, vagyis a városi terepjárójukat bemutatták: a csarnokban felállított húsz méter széles színpadon porondmesterként jelent meg Franz von Holzhauser, fődizájner és felkonferálta a mágust, vagyis a tulajdonos-elnök-vezérigazgatót. Elon Musk szokás szerint laza zakóban, sötét pólóban és hatalmas ujjongás közepette jelent meg, miközben a háta mögé vetített zöld mező közötti úton egy Tesla száguldott. A főnök ezután azt ecsetelte, miért fontos a Tesla a világnak. Mert Musk küldetéstudatos vállalkozó. Elmondta: rekordmagasságokba emelkedett a CO2 kibocsátás, a közlekedésből származó káros gázok 53 ezer ember haláláért tehetők felelőssé évente. A megoldás szerinte a villanyautó, vagyis éppen a Tesla terméke. A kocsi
nemcsak a világot jobbítja, de igazi mestermű
Musk szavai szerint.
Nos, a villanyautók lokálisan valóban tiszták, de a mérleget nehéz anélkül megvonni, hogy tudnánk, milyen forrásból származik az áram, amellyel feltöltötték akkumulátoraikat. Érdemes megcáfolni azt a közhelyet is, amely szerint az Egyesült Államokban a környezettudatosság térnyerése miatt hódítanak a kisautók: a 17,47 millió piacon tavaly 42 ezer Fiat 500-as kelt el, ráadásul abból is a nagyobb, tehát az L változat, amit Ferenc pápa is használt ottani látogatásakor. De az egyházfői „áldás” sem javította az olasz márka eladásait, ami egy év alatt 8 százalékkal esett vissza a tengerentúlon. De miért is vennének az amerikaiak 500-as Fiatot, Minit vagy bármilyen villanyautót, amikor 1 dollárba kerül 1 liter benzin? Nem véletlen, hogy az USA-ban 34 éve vezeti a modellek listáját a benzinfaló Ford F150-es pickup, amelyből eddig harmincmillió kelt el, és darabszáma csak tavaly közel 800 ezer példánnyal nőtt.
Sokan drukkolnak a Tesla világmegváltó modelljének, a gyártó elsősorban abban reménykedik, hogy legújabb autója talán nagyobb szeletet hasít ki a globális piacból, mint a 3-as modell nagytestvérei. Azt ugyanis a Teslánál is tudják, hogy eddig csak a hírversenyben sikerült rendre megelőzni a vetélytársakat: három és fél év alatt százezernél kevesebb Teslát adtak el, miközben a Renault-Nissan szövetség villanymodelljeiből háromszázezernél több fogyott, igaz, erről kevesebb hír esik.
Musk viszont jól használja a nyilvánosságot, mostani bemutatóján terveiről is szólt: épül a lítiumakkumulátorokat gyártó GigaFactory, mely nevéhez méltóan a legnagyobb lesz a világon. Idén heti kétezer, vagyis összesen 80-90 ezer autó készül, hosszabb távon pedig évi félmillióra fut fel a termelés a kaliforniai Fremontban, ahol háromezer ember munkáját kétszáz robot segíti. A felújított csarnokban korábban a General Motors és a Toyota gyártott autókat.
Musk a lehető legtovább fokozta a feszültséget a legújabb modell bemutatóján, melyen már mindenki a show valódi főszereplőjét várta. A meglepetés nem maradt el. A Tesla 3-as Musk bejelentése szerint 35 ezer dollárba kerül, ami feleannyi, mint amit a legolcsóbb Model S-ért kell fizetni. Ezután feltette a költői kérdést, akarják-e látni a modellt az egybegyűltek?
Akarták.
És ekkor a reflektorfényben begurult a trió: egy piros, egy grafitszínű és egy ezüst metál Tesla. A 3-as modell formája kicsit olyan, mint egy erősen lapított S, de ahogy a terepjáró-változatnak, úgy már ennek sincs hűtőt imitáló fekete designelem az orr-részen. Fényszórói kicsit a Porschéra, karosszériája a Lexusra hajaz. A műszerfal tovább egyszerűsödött, középen pedig az eddiginél is nagyobb, már-már gigaméretű iPad dominál.
Az autóról még annyit árult el Musk, hogy
álló helyzetből 6 másodperc alatt gyorsul százra, és egy töltéssel 215 mérföldes (344 km) útra képes.
Az autóban alapfelszerelés az Autopilot hardware, és felár nélkül jár a gyorstöltő. Forgalmazása jövőre indul az észak-amerikai piacon, addig is globálisan gyűjtik az autónkénti ezer dolláros előleget. A premierig, vagyis látatlanban is összejött 115 ezer dollár, ami nagyjából a Tesla tavalyi veszteségnek nyolcada. Ha tehát az autó feleolyan hatékony a környezet kímélésében, mint Musk a marketingben, a Föld még nyerhet is a Tesla 3-on.