galéria megtekintése

Súlyos darabok az utakon, dübörög a divatmodellek piaca

1 komment


Boros Jenő

Ahogy a mobiltelefonokat, úgy az autókat is egyre több felesleges funkcióval pakolják tele, mert már nem a hasznosságról, hanem a divatról szól ez az ágazat is. Fókuszban ezúttal a terepjárók piaca.

Egyértelmű volt, hogy az 1961-ben csődbe ment Borgward feltámasztói melyik szegmensben mutatkozzanak be először: újkori modelljük, a Stuttgartban tervezett és Kínában gyártott BX7-es egy sportterepjáró volt, és a néhány hete bemutatott második is egy SUV, azaz városi terepjáró. Nem véletlenül, hiszen ez a piac legdinamikusabban fejlődő szegmense, amely Európában egy év alatt 38 százalékos növekedést produkált, ezt a villanyautóké haladja meg, igaz, ott az alacsony bázis miatt könnyebb látványos ugrást produkálni.

Egyik cég sem akar kimaradni a nyereséges és az előrejelzések szerint tartósan fejlődő üzletből, így a konzervatív luxusmodelljeiről ismert Bentley után beszállt a Maserati, az olyan klasszikusok újdonságairól már nem is beszélve, mint a Land Rover, az Audi Q, a BMW X, a Mercedes M sorozata, valamint a Porsche, Renault, Mercedes, Opel, Ford, Honda, Toyota, Lexus, Mazda, Mitsubishi, Nissan, VW és Peugeot, a szegmensben feltörekvő ­FIAT–Jeep és a Kia–Hyundai páros, valamint a Mini. A Tesla harmadik villamos modellje is SUV lesz, a jövőre piacra kerülő és több mint kéttonnás tömegű X-re eddig négyszázezren fizették be az ezerdolláros előleget.

A legújabb Bentley SUV, a Bentayga
Gyártó

 

A franciák már a hetvenes évek végén megérezték, hogy mi kell a vevőknek, és megalkották a Rancho nevű modellt, melyet a Simca 1110-as műszaki alapjaira épített a Matra, mely addig inkább sportautóiról és rakétáiról volt híres. A recept azóta sem változott: a megemelt hasmagasság és a terepjárós karosszériaforma tökéletesen kielégíti a vevőket, akik a nagyobb tempónál billegősebb változatért még többet is hajlandóak fizetni...

A Simca és a Talbot jelenleg alvó márka, de a sportterepjárók tarolnak a piacon, pedig többnyire nem is 4×4-es szerkezettel rendelik azokat, igaz, valódi terepjárásra kevesen is használják a crossovereket. Nem véletlenül nevezi inkább szabadidő-autónak legújabb 3008-asát a Peugeot. A magas építés és üléspozíció kedvelt mindkét nemnél és valamennyi generációnál, nem véletlen, hogy tavaly ez a szegmens adta az európai autóeladások több mint ötödét, ami hárommillió darabot jelent.

 A JATO Dynamics adatai szerint a Renault Captur közel kétszázezer darabbal vezette tavaly a B szegmenst, melyben második az Opel Mokka (16 ezer db), majd a Peugeot 2008-as (155 ezer db), a Dacia Duster (128 ezer db) és a Nissan Juke ( 102 ezer db) következik. Egy kategóriával feljebb, a kompakt SUV-Crossovereknél a Nissan Qashqai vezet 233 ezer darabbal, ezzel abszolút első az európai sportterepjáró piacon, a prémiumkategóriában az Audi Q3-as és a Volvo XC60-as áll az élen.

Az ősmodell, az 1977-es Matra Simca Rancho
Gyártó

Az esztergomi gyártású Vitara adott újabb lendületet a sportterepjárók magyarországi eladásai­nak, és ennek köszönheti a Suzuki, hogy ismét piacvezető lett itthon. A szegmens 45 százalékos növekedése messze meghaladta a magyar pia­ci átlagot, mely 30 százalékos volt, de ezen belül is rekordot állított fel a Suzuki, mely a JATO Dyanmics adatai szerint 2198 Vitarát adott el az első négy hónapban, igaz, ezzel saját márkáján belül vevőket csábított el az S-Crosstól, melyből 18 százalékkal kevesebb fogyott.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.