galéria megtekintése

Siker? Pénz, csillogás

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 16. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Kérdéses, hogy megéri-e a nagy autógyártóknak a nemzetközi autószalonok méregdrága színpadán megjelenni, de egyelőre nem mernek hátat fordítani a legendás helyszíneknek. És ha már ott vannak, megtöltik tartalommal.

Sejtelmes részletek a titkolt autókról, részben felemelt ponyvás és ellenfényes sziluettfotók: bevált recept ez az új modellek iránti érdeklődés felkorbácsolására.Most éppen az IAA adja az apropót: 66. alkalommal nyitották meg kedden a frankfurti vásárváros területén a Nemzetközi Autókiállítást. Száz újdonság parkol a negyedmillió négyzetméternyi területen, a rendezők egymillió látogatót várnak az IAA-ra, melynek profitja veszélybe kerülhet, mert az autógyártók szakembereivel folyatott háttérbeszélgetéseken egyre többször felmerül, hogy érdemes-e eurómilliókat költeni látványos premierekre. Még a nyereséges konszernek is karcsúsítanak. Az évi tízmillió személykocsit, buszt és teherautót gyártó VW konszernnél 2017-ig ötmilliárd euróval kell csökkenteni a működési költségeket, amibe nem biztos, hogy belefér az évi kiemelt öt-hat nemzetközi szalonon való részvétel.

A Jaguar F-Pace frankfurti attrakciója
A Jaguar F-Pace frankfurti attrakciója
JLR/Newspress

Egyetlen cégcsoport kiállítási számláján húsz-harmincmillió eurós összeg szerepel, Frankfurtban a négyzetméterenkénti bérleti díj 160 euró, ehhez jön még az installáció, a hoszteszek szerződtetése, valamint a show szereplőinek fellépti díja, a stáb és a cég alkalmazottainak utazási költsége. A vásár látogatóinak is keményen zsebbe kell nyúlniuk, mert az egyébként sem olcsó frankfurti szállodákban az autóexpó idején háromszor-négyszer drágábbak a szállások – miközben egyre kevesebb az igazi premierautó, a koncepciós és show-modell.

 

Azért vannak különlegességek: formájával és műszaki megoldásaival is a jövőt jelzi az Audie-tron quattro, a Porsche Mission E, a Mercedes IAA, a Mazda Koeru, a Hyundai’s N 2025 Vision Gran Turismo és a Peugeot Fractal. A sorozatgyártásúak újdonságkollekciójában fontos piaci szereplő lesz az új Opel Astra, a Renault Mégane és a Suzuki Baleno, igazi csemege a Ferrari-motoros Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, igaz, ezeket fotókon már korábban is láthattuk, némelyiket még élőben is, ahogy a Toyota új Priusát is. A piac legdinamikusabban fejlődő szegmensében tör előre a Jaguar az F-Pace sportterepjáróval, a Bentley a Bentaygával, az Infiniti a Q30-assal, a VW a Tiguannal , a Lexus az RX-szel és Edge modelljével a Ford. A Honda Civic Tourer Active Life Concept a bringás-autós közlekedést kombinálja.

Zetsche elnök és az alakváltó Mercedes
Zetsche elnök és az alakváltó Mercedes
Ralph Orlowski / Reuters

A sebességnek megfelelően változtatja alakját a Mercedes IAA hibrid tanulmánymodell, mely nyolcvanas tempó felett nyolc karosszériaelemét kitolva 39 centivel megnő, ami 543 cm-es hosszúságot jelent, miközben az első lökhárítóból kiemelkedő légterelő lapok is jelentősen csökkentik a légellenállást. A Porsche Mission E futurisztikus műszerfalán nincsenek hagyományos kapcsolók, mert a funkciók kiválasztásához elég a holografikus kijelzőre pillantani, és a vezető szemmozgását követő optikai rendszer ezred másodperc alatt a megfelelő menüpontra áll, ezután a funkció a kormányon elhelyezett univerzális kapcsolóval aktiválható. Szóval van felhozatal, ezért bizakodóak, és látogatórekordra számítanak a rendezők. Idén minden komoly cég megjelent a frankfurti expón, mert ugyan takarékos, de kockázatos a távolmaradás, és egy márka megítélésében, valamint tőzsdei árfolyamának alakulásában komoly szerepe van a külsőségeknek, például az attraktív pavilonnak és a látványos show-nak.

A pálmát a Jaguar vitte el az új F-Pace terepjáróbukfencével: Terry Grant pilóta a hullámvasútpályán 360 fokos fordulatos és 6,5 G-s gyorsulási rekordot állított fel. A látványos produkció jó belépő volt az indiai Tata tulajdonú brit Jaguar újdonságának és persze részvényeinek is.

Prezentáció közben zuhant padlóra

Először megszédült, majd elvesztette egyensúlyát és két autó között hátra esett frankfurti sajtótájékoztatóján a BMW igazgatótanácsának 49 éves elnöke. Néhány pillanat múlva Harald Kruger magától felállt, majd segítséggel kisétált a standról. Orvosi vizsgálat után azt a tájékoztatást adta a német cég, hogy Krüger nemrég tért vissza hosszú külföldi útról, valószínűleg kimerültség és stressz idézte elő keringési zavarát. A mérnök 1992 óta dolgozik a BMW-nél, melyet 2015 május 13. óta vezet.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.