galéria megtekintése

Kétharmadra fényezett dizájn

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 17. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Nagyra törő tervek és bővülő kínai kapcsolatok, melyeket éppen a márkaalapító család egyik tagja kritizált, igaz, nem sokáig: saját cégéből rúgták ki az egykori elnököt.

A Peugeot Exalt karosszériája hagyományos fényezésű és cápabőr borítású
A Peugeot Exalt karosszériája hagyományos fényezésű és cápabőr borítású

Le kellett mondania elnökhelyettesi posztjáról, mert nyilvánosan kritizálta a Peugeot és Citroën márkákat tömörítő PSA csoport és a kínai Dongfeng, valamint a francia állam összefonódását. A korábban még elnökként is dolgozó prominens családtag, Thierry Peugeot a márka függetlenségét féltette: a Les Echo című lapnak így nyilatkozott. „Liberális és erkölcsös kapitalista vagyok, a vállalkozás szabadságának szószólója, és úgy gondolom, hogy ha az állam bevásárolja magát a kétszáz éve magánkézben lévő vállalatba, akkor kötelességem felemelni a szavam.”

Ez jól hangzott, de külső segítség nélkül még nehezebb helyzetbe került volna a PSA csoport, melyben 14-14 százalékos tulajdonrészt szerzett a francia állam és az ugyancsak állami tulajdonú Dongfeng kínai autógyártó. Ezzel a Peugeot család tulajdonrésze 25,4 százalékról 14 százalékra csökkent és az örökösök elvesztették kettős szavazati jogukat az igazgatótanácsban. A megállapodás értelmében a hárommilliárd eurós tőkeemeléshez a francia állam és a Dongfeng 800-800 millió euróval járult hozzá.

 

A tőkeemelés mellett takarékossági intézkedéseket is bejelentett az évi 2,8 millió autót gyártó PSA főnöke, Carlos Tavares. A Back in Race stratégia célja a nyereséges működés, aminek lesznek áldozatai is: 145-ről 26-ra szűkül a típuslista, miközben bővül a Citroënhez tartozó DS luxusmodellcsalád, melytől nagyobb profitot remélnek. Természetesen főszerepet kap a kínai piac, ahol helyi gyártással kétszázezerre növelnék éves eladásaikat. A DS sorozatú modellekből négy év alatt több mint félmillió kelt el.

Nem átlátszó a Citroën Divine DS hátsó szélvédője, melyre belülről a kamera képét vetítik
Nem átlátszó a Citroën Divine DS hátsó szélvédője, melyre belülről a kamera képét vetítik
PSA

A legújabb koncepciómodellt októberben mutatják be Párizsban: a Citroën kommunikációs gépezete így jellemzi a Divine DS-t: a párizsi formatervezési központban megálmodott tanulmány a márka genetikai örökségének különleges koncentrátuma, a DS esszenciája. Valóban extravagáns a forma, melyet a hímzéseiről híres Lesage termékeivel és Swarovski kristályokkal próbálnak még csillogóbbá tenni, utóbbiakból jutott a kapcsolókra, fényszórókra és kárpitokra is. A külsőt pikkelyek és matt meg szatén fényezés teszi izgalmassá, a pikkelymotívum az autó hátuljáig folytatódva lefedi a hátsó ablakot, a nem átlátszó lamellás hátsó szélvédőre egy kamera képét vetítik. A vezető a kormány mögött található háromdimenziós holografikus kijelzőről is tájékozódhat.

A páros másik tagja, a Peugeot is tart premiert, méghozzá kétharmados fényezéssel: az autó eleje más színű, mint az utolsó harmad. Ilyen lett a 308 R és most a legújabb Exalt. A felhasznált matériák a francia és a kínai kultúra találkozásából és tudáskincséből születtek, minden darabot a hatékonyság jegyében, maximális körültekintéssel választottak ki. A tanulmányautó nyersacél-karosszériája például teljes egészében kézi munkával készült, ám a hátsó része a jobb légellenállási együttható elérése érdekében cápabőr textilborítást kapott. A különleges anyagok találkozását éles színváltás jelzi, a karosszéria kétharmada után az acélszürke árnyalat pirosba megy át.

Mindkét modell kidolgozása és mérete azt jelzi, hogy a nyereségben is nagyobb prémiumkategóriába akar betörni a PSA Citroën-Peugeot párosa, és már nem csak a kínai piacon. A PSA-főnök nem véletlenül nyilatkozott így a brit Autocarnak: „A DS az Audi riválisa lehet 2020-ra, de a német mennyiséggel nem akarunk versenyezni. Következő termékeink különösen izgalmasak lesznek, de nemcsak arról van szó, hogy valódi prémium márkává válunk, egyszerűen azért, mert nem ugyanazokkal a fegyverekkel akarunk harcolni, mint a németek.”

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.