Nem véletlenül választotta a monacóiakat, hiszen ők évtizedes tapasztalatokkal rendelkeznek elektromos hajtású sportkocsik fejlesztésében és gyártásában. A csapatok között kettő az USA-t képviseli, de van kínai, indiai, japán, monacói, brit, német, olasz és francia, utóbbi adja a mezőny legtöbb autóját, ami főleg a Renault villanyhajtásban szerzett közúti tapasztalatainak köszönhető.
|
Alain Prost csapata Renault |
A kategória szabályait 2012 szeptemberében határozták meg, az idei nyárra pedig elkészültek az autók és összeállt a mezőny, bár voltak és még vannak is szkeptikusok. Bernie Ecclestone szerint például nem lehet életképes egy olyan versenysorozat, melyen csak a szervezők kaszálhatnak majd. Ő aztán igazán tudja ezt, ahogy azt is, hogy mennyibe kerül egy futam, különösen egy városi verseny megszervezése. Márpedig a Formula E villanyautók csak népes városokban vetélkednek egymással, abban pedig igaza van, hogy egy olyan metropolis, mint Bangkok, Berlin, Buenos Aires, Miami, Los Angeles, Putrajaya, Róma és Rio de Janeiro belvárosának egy-két napos lezárása drága mulatság. De a városok és a Nemzetközi Autószövetség (FIA) is elkötelezett a sorozat iránt, ahogy a csapatok, és nemcsak a környezet védelme, hanem az izgalmas műszaki megoldások miatt is. Teljesen új autókat építettek, olyanokat, melyeknek hangja inkább hasonlít egy szuper trolibuszéra, mint Formula-gépére. Nem véletlenül, hiszen cél a zéró károsanyag-kibocsátású flotta versenyeztetése városi pályákon.
|
Burkolt kerekek, 18 collos tárcsák Reuters |
A Spark–Renault SRT 01E-es első nyilvános utcai bemutatóját Las Vegasban rendezték, ahol olyan beszólások hangzottak el, hogy a biliárdgolyók is hangosabbak, mint ezek a versenyautók. De pont ez a lényeg, hogy ne csak a füsttől, hanem a zajtól is megkíméljék a környezetet. Mert a Formula E-futamokon csak elektromos hajtásúak rajtolhatnak: a kategória szabályairól a FIA határozott, és meghirdetése óta világszerte egyre több csapat alakul, ám egyelőre csak tíz nevezését fogadták el.
A tízfutamos világbajnoki sorozat első állomása Peking, az idényzáró pedig átcsúszik 2015-re, egészen pontosan a londoni futammal ér véget június 27-én. A hét végén utcai bemutatót tartottak az angol fővárosban, ahol a Westminster hídon is drifteltek a villanyautókkal, ami a teljes mezőny első nyilvános szereplése volt. Nem kevésbé tette izgalmassá az időjárás a Donington Park versenypályáján rendezett kétnapos tesztelést, melyen volt zivataros és napfényes időszak is, ahogy a Forma–1-es szigetországi futamán, Silverstone-ban.
Az olykor télies hidegben és vizes pályán volt kicsúszás és műszaki hiba, meg rengeteg munka a beállításokkal. A királykategóriával ellentétben itt nem tilos, sőt elengedhetetlen a tankolás, hiszen a Williams és a Spark Racing Technology közös fejlesztésű akkumulátorai csak 25 percnyi versenytempót bírnak. A cellák feltöltése még gyorstöltővel is hosszadalmas (80 százalékos szint eléréséhez 20 perc kell), és a lemerült akkumulátorok kiszerelése meg újak beszerelése sem megoldható, ezért inkább kocsit cserélnek, így minden pilótának kettő és minden csapatnak négy versenykocsija van.
Az tény, hogy a villanyautóknak alig van hangjuk, ám a gyorsulás és a sebesség nem decibeleken, hanem kilowattokon, vagyis a motor teljesítményén múlik. Ebben nem is különböznek, sőt gyorsulásukkal felveszik a versenyt a Forma–1-esekkel: három másodpercnél kevesebb idő alatt érik el a százas tempót, és 250 km/óránál nagyobb sebességre képesek, ám a városi pályák miatt 200-ra limitálták, ahogy teljesítményüket is 133 kilowattra (180 LE). Előzéskor a push-topass gombbal feloldható a korlátozás, ekkor néhány másodpercig rendelkezésre áll a 270 lóerőnyi ménes.
Az autók előírt minimális tömege 800 kg, ebből 200 kg az akkumulátor. A balesetveszélyt csökkenti a kerekek részleges burkolata, valamint az is, hogy itt száraz pályán sem szabad használni teljesen sima felületű – slick – abroncsokat. Az utcai villanyautók piacához hasonlóan a Formula E-ben is a Renault a legaktívabb, a franciák az elsők között neveztek, miután leszerződtette tesztpilótának a Forma–1-es Luca di Grassit. A villamos hajtású versenyautók fejlesztésében a Renault Sport Technologies mellett részt vett a sportban profi Dallara, a McLaren, a Spark, a Williams és a Michelin.
A FIA elnöke, Jean Todt szerint a Formula E remek, kitűnő és példaértékű keveréke a gyors versenyautóknak és zöldtechnológiáknak, vagyis lehetőség a gyártóknak a tesztelésre. Az sem mellékes, hogy a villamos hajtású versenyautók már most 18 collos keréktárcsákkal mennek, olyanokkal, amilyenek bevezetését a Forma–1-ben is tervezik 2015-ben, mert a csapatok és gyártók is nagyobbra cserélnék a jelenlegi 13 collos és túlságosan ballonos gumikkal szerelt felniket. A Pirelli új abroncsait ma teszteli először a Lotus-csapat.