galéria megtekintése

Nem tankolnak, kocsit cserélnek

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 09. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

A Westminsteren tartott hétvégi bemutató volt a prológja az első hivatalos tesztelésnek: idén indul a Formula E, vagyis a villanyautók világbajnoksága, melyen tíz csapat húsz pilótája és negyven autója rajtol. 

Csak városi futamok szerepelnek a tízfutamos villanyautó-világbajnokság naptárában
Csak városi futamok szerepelnek a tízfutamos villanyautó-világbajnokság naptárában
FIA

Tisztelték a hajnali csendet London közepén a Formula-versenyautók, mert alig volt hangjuk, pedig közel kétszázas tempóban száguldottak az angol parlament szomszédságában és a Westminster hídon át tartott látványos bemutatón: ez volt a prológja az első hivatalos tesztelésnek a hét végén. Hamarosan indul a villanyautók világbajnoksága, melyen tíz csapat húsz pilótája és negyven autója rajtol szeptember 13-án Pekingben, a vadonatúj Formula E kategória első futamán.

A villamos hajtású versenyautók mind a tíz futamát városi pályákon rendezik, a helyszínek között három kontinens szerepel. A csapatalapítók és pilóták többsége is profi, ami a rajtlistán is látszik, mert tíz Forma–1-es és két Le Mans-tapasztalatokkal rendelkező pilóta, valamint két hölgy is szerepel rajta: az olasz Michela Cerruti (27) a Trulli-csapatban és a brit Katherine Legge (34) az Amlin Agurinál versenyez. Csapatvezetőként színesíti a mezőnyt Alain Prost, akinek fia, Nicolas is pilótáskodik, valamint Leonardo DiCaprio, aki a Venturi Formula E Team alapítója.

 

Nem véletlenül választotta a monacóiakat, hiszen ők évtizedes tapasztalatokkal rendelkeznek elektromos hajtású sportkocsik fejlesztésében és gyártásában. A csapatok között kettő az USA-t képviseli, de van kínai, indiai, japán, monacói, brit, német, olasz és francia, utóbbi adja a mezőny legtöbb autóját, ami főleg a Renault villanyhajtásban szerzett közúti tapasztalatainak köszönhető.

Alain Prost csapata
Alain Prost csapata
Renault

A kategória szabályait 2012 szeptemberében határozták meg, az idei nyárra pedig elkészültek az autók és összeállt a mezőny, bár voltak és még vannak is szkeptikusok. Bernie Ecclestone szerint például nem lehet életképes egy olyan versenysorozat, melyen csak a szervezők kaszálhatnak majd. Ő aztán igazán tudja ezt, ahogy azt is, hogy mennyibe kerül egy futam, különösen egy városi verseny megszervezése. Márpedig a Formula E villanyautók csak népes városokban vetélkednek egymással, abban pedig igaza van, hogy egy olyan metropolis, mint Bangkok, Berlin, Buenos Aires, Miami, Los Angeles, Putrajaya, Róma és Rio de Janeiro belvárosának egy-két napos lezárása drága mulatság. De a városok és a Nemzetközi Autószövetség (FIA) is elkötelezett a sorozat iránt, ahogy a csapatok, és nemcsak a környezet védelme, hanem az izgalmas műszaki megoldások miatt is. Teljesen új autókat építettek, olyanokat, melyeknek hangja inkább hasonlít egy szuper trolibuszéra, mint Formula-gépére. Nem véletlenül, hiszen cél a zéró károsanyag-kibocsátású flotta versenyeztetése városi pályákon.

Burkolt kerekek
Burkolt kerekek, 18 collos tárcsák
Reuters

A Spark–Renault SRT 01E-es első nyilvános utcai bemutatóját Las Vegasban rendezték, ahol olyan beszólások hangzottak el, hogy a biliárdgolyók is hangosabbak, mint ezek a versenyautók. De pont ez a lényeg, hogy ne csak a füsttől, hanem a zajtól is megkíméljék a környezetet. Mert a Formula E-futamokon csak elektromos hajtásúak rajtolhatnak: a kategória szabályairól a FIA határozott, és meghirdetése óta világszerte egyre több csapat alakul, ám egyelőre csak tíz nevezését fogadták el.

A tízfutamos világbajnoki sorozat első állomása Peking, az idényzáró pedig átcsúszik 2015-re, egészen pontosan a londoni futammal ér véget június 27-én. A hét végén utcai bemutatót tartottak az angol fővárosban, ahol a Westminster hídon is drifteltek a villanyautókkal, ami a teljes mezőny első nyilvános szereplése volt. Nem kevésbé tette izgalmassá az időjárás a Donington Park versenypályáján rendezett kétnapos tesztelést, melyen volt zivataros és napfényes időszak is, ahogy a Forma–1-es szigetországi futamán, Silverstone-ban.

Az olykor télies hidegben és vizes pályán volt kicsúszás és műszaki hiba, meg rengeteg munka a beállításokkal. A királykategóriával ellentétben itt nem tilos, sőt elengedhetetlen a tankolás, hiszen a Williams és a Spark Racing Technology közös fejlesztésű akkumulátorai csak 25 percnyi versenytempót bírnak. A cellák feltöltése még gyorstöltővel is hosszadalmas (80 százalékos szint eléréséhez 20 perc kell), és a lemerült akkumulátorok kiszerelése meg újak beszerelése sem megoldható, ezért inkább kocsit cserélnek, így minden pilótának kettő és minden csapatnak négy versenykocsija van.

Donington Park, teszt
Donington Park, teszt
FIA

Az tény, hogy a villanyautóknak alig van hangjuk, ám a gyorsulás és a sebesség nem decibeleken, hanem kilowattokon, vagyis a motor teljesítményén múlik. Ebben nem is különböznek, sőt gyorsulásukkal felveszik a versenyt a Forma–1-esekkel: három másodpercnél kevesebb idő alatt érik el a százas tempót, és 250 km/óránál nagyobb sebességre képesek, ám a városi pályák miatt 200-ra limitálták, ahogy teljesítményüket is 133 kilowattra (180 LE). Előzéskor a push-topass gombbal feloldható a korlátozás, ekkor néhány másodpercig rendelkezésre áll a 270 lóerőnyi ménes.

Az autók előírt minimális tömege 800 kg, ebből 200 kg az akkumulátor. A balesetveszélyt csökkenti a kerekek részleges burkolata, valamint az is, hogy itt száraz pályán sem szabad használni teljesen sima felületű – slick – abroncsokat. Az utcai villanyautók piacához hasonlóan a Formula E-ben is a Renault a legaktívabb, a franciák az elsők között neveztek, miután leszerződtette tesztpilótának a Forma–1-es Luca di Grassit. A villamos hajtású versenyautók fejlesztésében a Renault Sport Technologies mellett részt vett a sportban profi Dallara, a McLaren, a Spark, a Williams és a Michelin.

A FIA elnöke, Jean Todt szerint a Formula E remek, kitűnő és példaértékű keveréke a gyors versenyautóknak és zöldtechnológiáknak, vagyis lehetőség a gyártóknak a tesztelésre. Az sem mellékes, hogy a villamos hajtású versenyautók már most 18 collos keréktárcsákkal mennek, olyanokkal, amilyenek bevezetését a Forma–1-ben is tervezik 2015-ben, mert a csapatok és gyártók is nagyobbra cserélnék a jelenlegi 13 collos és túlságosan ballonos gumikkal szerelt felniket. A Pirelli új abroncsait ma teszteli először a Lotus-csapat.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.