galéria megtekintése

Szívhatunk még a használt autók miatt

3 komment


Boros Jenő

Erős évet zár a használtautó-piac: 27 százalékkal több külföldi és 11 százalékkal több hazai személy­autó átírását regisztrálták a hatóságok 2015-ben, mint egy esztendővel korábban.

Magánimport Egyre erősebb offenzíva a használt járművek frontján

Folytatódott az immár évek óta tartó folyamatos bővülés a használt autók kereskedelmében, amelynek eredményeképpen 550 ezer adás-vétel regisztrációjával lehet számolni, ez 11 százalékos növekedést jelent egy év alatt. A Datahouse által regisztrált 123 ezer darabos használt­autó-import 27 százalékkal több, mint tavaly.

2010-től jelentősen átalakult a használt autók vásárlóinak célterülete. Öt éve még a Magyarországon átírt használt személyautóknak csak négy százaléka volt külföldi, idén ez az arány eléri a 21 százalékot, vagyis minden ötödik hazai vásárló használt importautót választott, ez pedig kockázatokkal jár – állítja Fodor László, a Használtautó.hu szakértője.

A hazai használt autók előélete könnyebben nyomon követhető, mert 2012 januárjától minden tulajdonosváltás, illetve műszaki vizsga során regisztrálják a kilométer­óra állását a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatal adatbázisában, miközben egy külföldi autó esetében erről csak úgy lehet tájékozódni, ha a járművet előző tulajdonosai a márkaszervizbe hordták. Mivel a kereskedők legtöbbször hivatalosan nem lépnek be a folyamatba, így garan­ciális kötelezettségeket szinte lehetetlen rajtuk számon kérni.

 

Egyelőre megállíthatatlannak tűnik a használtautó-import növekedése, aminek komoly hatása van a hazai gépjárműpark összetételére is, mely alapvetően kétféle forrásból – új és használt autókkal – tud bővülni. Az elmúlt években jelentősen felborult az arány: 2010-ben a forgalomba helyezett autók 71 százaléka volt új, mára ez az arány 39 százalékra csökkent és annak ellenére, hogy az új autók piacán tavaly 20 százalékos, idén 14 százalékos volt a bővülés, ez nem elég a járműpark fiatalításához.

Míg az új autók számának növekedése lassan eléri azt a szintet, hogy megálljon az átlagosan 13,4 éves járműpark öregedése, a több mint 11 éves használt autók importja ezt a folyamatot semlegesíti. Mindez pedig negatívan hat a hazai közlekedésbiztonságra, illetve az utak és nagyvárosok káros­anyag-terheltségére egyaránt.

A belföldi adás-vétel 25 százalékában az Opel és a Suzuki, a használtak behozatalában a Volkswagen és a Ford vezet, majd az Opel, a BMW, az Audi és a Mercedes következik. Utóbbi márkák használt­autó-importja jelentős példányszám-növekedést eredményezett Magyarországon. A KSH adatai szerint 2014-ben közel másfélszer annyi BMW futott a hazai utakon, mint 2011-ben, az Audi esetében 32 százalék, a Mercedesnél 28 százalékos volt a növekedés.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.