galéria megtekintése

Nagy számok autói, avagy a járműipari milliomosok klubja

Az írás a Népszabadság
2014. 10. 22. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Ha nem is rohamtempóban nő a termelés, de évről évre több autó készül világszerte. Ezzel nemcsak a globális járműállomány bővül, de a százmilliós vagy annál nagyobb darabszámok elérésére rendezett ünnepségek száma is.

Márkák születnek és halnak meg, némelyik feltámad, aztán megint feledésbe merül: az automobil 129 éves történetében négyezernél több cég próbálkozott sorozatgyártással, de többségük elbukott, napjainkban kétszáz működik. Válságok, környezetvédelmi szigorítások, a folyamatosan növekvő árak és az emelkedő üzemeltetési költségek sem tudták azonban lassítani az elmúlt évtizedben az autók világméretű térhódítását. Tavaly 1,2 milliárdosra bővült a globális gépkocsiállomány annak ellenére, hogy egy év alatt harmincmillió darabot selejteztek le. Ennek ellenére minden évben megdől az előző rekord: az Autógyártók Nemzetközi Szövetségének (OICA) adatai szerint 2013-ban 83,5 millió új autó kelt el a világon, az idei évre 87 milliós darabszámról szólnak a szakértői előrejelzések.

Ötven évig volt rekorder a Ford T modell
Ötven évig volt rekorder a Ford T modell

A bővülés egyik nyertese a 14 márkát tömörítő VW konszern, amely 200 milliomodik autójával, egy XL Sport modellel ünnepelt októberben. A gyártási rekord alkalmából Catherine Deneuve francia színésznő, a Mozival a Békéért Alapítvány társalapítója 200 ezer eurós csekket kapott a német cég támogatásaként. A tempót jelzi, hogy a VW-csoport másfél évtizede ünnepelte százmilliomodik autóját, és éves termelése idén eléri a tízmilliós darabszámot.

 
XL Sport, a kétszázmilliomodik VW
XL Sport, a kétszázmilliomodik VW

Éves eredménye alapján a még világelső Toyota két éve érte el a 200 milliós darabszámot: az egykor szövőszékeket és textilipari gépeket gyártó Toyoda Automatic Loom Works üzemében 1935 augusztusában készült az első gépkocsi, jelenleg a konszernhez tartozik a Toyota, a Lexus, a Daihatsu, a Scion és a Hino. A gyártók csúcsát 365 millió autóval a Ford tartja, és a százmillió felettiek klubjában van a General Motors (Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Holden, Opel, Vauxhall és Wuling), a több mint százéves Chevrolet márka autóiból kétszázmilliónál több kelt el. Elérte már a százmilliót a FIAT-csoport is (Alfa Romeo, Lancia, Ferrari és Maserati). A Peugeot 2008-ban ünnepelte ötvenmilliomodik autóját: a márka 1889 óta százhatvanféle modellt kínált.

Majd fél évszázadon át tartotta a rekordot a nagy klasszikus tömegmodell, a T Ford, melyből 1908 és 1927 között 15 007 033 készült, ezt a Volkswagennek 1972 februárjában sikerült túlszárnyalnia: a 2003. júliusig gyártott Bogárból összesen 21,6 milliót adtak el. Az utolsó sorozat a mexikói Peublában készült: az Ultima Edicione változatot 1,6 literes, 46 lóerős teljesítményű bokszermotorokkal, vízöntőkék vagy holdtöltebézs színben 8400 euróért árusították.

A Toyota Corollából 1966 óta 46 millió készült, a modelleknél második helyen az 1974-től gyártott Volkswagen Golf áll 33 millióval: a japán márka első generációs Corollája még orrmotoros és hátsó-kerékhajtású volt, a német népautó 1974-től következetesen fronthajtással készült, vagyis negyven éve azonos a konstrukciója.

 Csatorna parti jubileumok

A Volkswagen újabb rekordot döntött a héten: a Rajna-Elba csatorna partján fekvő Wolfsburgban legördült a 42 milliomodik autó. A jubileumi modell egy panoráma tolótets Orix-fehér Golf GTE1 volt 204 lóerős (150 kW) teljesítményű győri motorral. A világ legnagyobb autógyártó telephelyén, a napi 3800 autó gyártó Wolfsburgban jelenleg Golf, Golf Sportsvan, e-Golf2, GTE, illetve Touran és Tiguan modellek készülnek. A VW központjában 1945-ben indult a termelés, 1955-ben már az egymilliomodik autót ünnepelték Wolfsburgban, ahol 1974-ig 11.916.519 Bogarat gyártottak. 1974-ben indult a Golf, melyből 1976-ban az egymilliomodikat, 1988-ban a tízmilliomodikat ünnepelték. A kilencvenes évek során többek között a Polo és a Lupo bővítette a gyártási palettát. A 25 milliomodik Golf 2007-ben hagyta el a gyárat, míg a 30 milliomodik Golfot 2013-ban. Wolfsburgban eddig több mint húsz különböző modell készült, többek között Passat, Audi 50, Audi 80, Audi 100, Jetta, Bora, Golf Variant és SEAT Arosa.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.