Akkoriban nem csak az autók változtak: a hatvanas években Martin Luther King egyre nagyobb tömegeket mozgósított a polgárjogi harc frontján, a világ megismerhette a Beach Boys zenéjét meg Andy Warhol képeit. Az USA lakosságának 40 százaléka húszévesnél fiatalabb volt, és a Fordot vezető Lee Iacocca pedig felismerte, hogy a vásárlók többsége közülük kerül ki, nekik viszont már nem felelnek meg a klasszikus szedánok. A fiataloknak és a magukat fiatalnak érző középkorúaknak olyan kocsit kellett kínálni, ami a vezetés örömét nyújtja és megfizethető. Ezek alapján kreálta a Ford a Mustangot, mely nem volt éppen kockázatmentes vállalkozás, hiszen közelebb állt a brit klasszikusokhoz, mint az amerikai batárokhoz, például a márkatestvér Thunderbird sportkocsihoz. Ennek ellenére, vagy éppen ezért bejött a piacon, és bemutatásának első évében, 1964-ben közel félmillió példányban kelt el. A lelkesedést jelzi, hogy már az első napon 22 ezer megrendelést kapott a Ford. Persze komoly kampánnyal indítottak: a Mustangot bemutatták az USA Forma–1-es Nagydíján és felvezető autó volt az 500 mérföldes Indianapolis futamon. De a Ford még erre is rátett egy lapáttal, amikor a nyitott változatot az Empire State Building tetejére vitte, ami nem volt könnyű, mert darut vagy helikoptert nem használhattak, a liftek pedig kicsik. De megoldották. Ötven év után újra tetőre kerül a legújabb Mustang.
|
A legújabbat is felviszi a felhőkarcoló teraszára a Ford Fotó: Gyártó |
A jubileum és nem utolsósorban a héten nyíló New York Auto Show alkalmából, a Ford ismét az Empire State Building 86. emeleti kilátójában parkoltat egy új Mustangot.
Az elsőt az 1964-es New York-i világkiállításon mutatták be, de jutott belőle arra a felhőkarcolóra, mely 83 éve meghatározója Manhattan látképének. Nem egyszerű egy autót a 86. emeletre emelni a sűrűn lakott területen, mert a 443 méteres torony tetején meglehetősen keskeny galéria fut körbe, amire képtelenség helikopterrel leszállni. Egyetlen megoldást választhattak: az autót három részre vágták, szélvédőjét leszerelték és darabonként vitték fel lifttel. A régi csapathoz hasonlóan a jelenlegi munkatársak is elmentek az Empire State Buildingbe, hogy pontosan megmérjék az épület új liftjeit, már csak azért is, mert a 2014-es Mustang 18 centiméterrel hosszabb és 10 centiméterrel szélesebb, mint fél évszázaddal régebbi őse. Számítógépes programmal határozták meg a vágási pontokat, hogy a méretre szabott rekeszeket beguríthassák a liftekbe. Amikor minden fent lesz a 86. szinten, a szerelők hat óra alatt összeállítják a részeket, így az Empire State Building kilátóján április 16-án reggel 8 órától ismét parkol Mustang a teraszon, egy abból a kilencmillióból, melyet napjainkig gyártottak.
Az új Mustang 2015-ben az európai piacokon is megjelenik, a ferde hátú és kabrió változatokba turbótöltésű, 2,3 literes EcoBoost vagy 426 lóerős teljesítményű 5,0 literes V8-as blokk kerül. Az 1964-est meglepően kisméretű, mindössze 101 lóerős hathengeressel mutatták be, igaz, a kínálatban 271 lóerős V8-as is szerepelt. Az első darabokat 2308 dollárért kínálták, ami csábító ár volt, mert a vetélytárs GM Chevrolet Corvette modellje közel duplájába került, amit úgy sikerült elérni, hogy a Mustangot a már bevált Ford Falcon szerkezeti alapjaira építették.
|
Több darabra szedve, liften vitték az Empire State Building 86. emeletére az 1964-es Ford Mustangot Fotó: Gyártó |
A sportkocsi nevét eredetileg a P–51 Mustang repülőgépről kapta, de a sorozatgyártásúak vadló formájú jelvénye egyértelművé tette hovatartozását: nem volt nagy, de szilajra és gyorsra sikeredett. Akinek nem volt elég az alapmodell teljesítménye, az már az első évben közel négyszáz lóerőnyi ménessel és ferde hátú – Fastback –karosszériával is rendelhette.
Sokáig népszerű volt a modell, mely többször megújult, ám a nagy változtatások nem mindig tettek jót stílusának: a hetvenes években elvesztette karakterét, és belesimult az unalmas amerikai formavilágba. A 2004-es évben bemutatott tanulmánymodellben ismét felébredt a klasszikus sportkocsi, és a nem kevéssé retrós karosszérián már nem csak a jelvény emlékeztetett szilaj ősére. Nem véletlenül jutott egy újabb, immár a háromezredik filmszerep a Mustangnak, most éppen a Need For Speed jeleneteiben.