Ahogy a kínaiak, úgy az oroszok is exportoffenzívával próbálják életben tartani egyre kevésbé kihasznált autóipari kapacitásaikat, melyek messze meghaladják a csökkenő belső piaci igényeket.
Évtizedes szünet után új modellekkel és stratégiával akar visszatérni a nyugat-európai piacra is az orosz AvtoVAZ, melynek európai értékesítési igazgatója, Fred van Pooten az első hídfőállás, a budapesti márkaszalon megnyitóján elmondta: Magyarország lesz a referencia az európai terjeszkedési programban. Arról még nincs döntés, hogy mi lesz a következő európai állomás, de Maria Vola, az európai piacfejlesztési és exportrészleg vezetője lapunknak elmondta, hogy Németország és Lengyelország a legfőbb esélyes. Szüksége is van az exportra az AvtoVAZ-nak, mert az orosz piacon idén eladott 246 ezer Lada harminc százalékkal marad el a tavalyi darabszámtól.
Új autót mindenkinek – így hirdeti modelljeit a magyar piacra visszatért Lada, mely a Granta Sedánt kínálja versenyképes áron. Kétmillió forintnál olcsóbbakból 2003-ban még huszonkettő volt itthon, tíz éve a mezőny nyolc márka tizenhat modelljéből állt, tavaly pedig már egy sem volt. Így a versenyképes szó értelmét is veszti, hiszen napjainkban az orosz modell az egyetlen, melyet kétmillió forintnál kevesebbért meg lehet venni. Legalábbis az újak mezőnyében.
Ráadásul egyáltalán nem fapados modell a legolcsóbb Lada sem, de azt azért hozzá kell tenni, hogy a gazdagabb felszereltségű és légkondicionálós, valamint tíz lóerővel nagyobb teljesítményű (96 LE) benzinmotorral szerelt változat már 2,449 millió forintba kerül. Van még a kínálatban ferde hátú Kalina 2,2 milliónál kevesebbért és kombi 2,349 millió forintért. Ezzel a kínálattal saját családjából kapott versenytársat a világszerte egyre sikeresebb Dacia, mely egyébként ugyanannak a Renault-Nissan Alliance-csoportnak tagja, mint a Ladát is gyártó AvtoVAZ.