galéria megtekintése

Mi van, ha egy nyitott autó borul?

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 02. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Új modell bemutatásakor az élvezet mellett leginkább azt hangsúlyozzák a gyártók, hogy a nyitott autók is biztonságosak, kérdés, hogy mennyire: ezért szándékosan borítottak kabriókat szakemberek.

Tető nélkül nemcsak nyitott lesz az autó, de elvész a karosszéria fontos merevítő eleme, amit a padlólemezbe épített fémtartókkal pótolnak a gyártók, ettől viszont legalább 200-300 kilogrammal nő a tömege és persze a fogyasztása meg károsanyag-kibocsátása. Az áráról már nem is beszélve, de ennél fontosabb a biztonság kérdése.

A Mercedes SLK borulástesztje a stuttgarti laboratóriumban
A Mercedes SLK borulástesztje a stuttgarti laboratóriumban

Nagy kihívás biztonságos nyitott autókat konstruálni, mert a tervezőknek itt is kell borulással számolniuk: a klasszikus roadstereken semmi sem védte a fejtetőre kerülő autó utasait, a Porsche Targa vezetőjének feje fölé nyúló támasz viszont divatot teremtett, de nem mindenkinek tetszett a bukókeret, pedig karakteressé tette a sportkocsit.

 

A klasszikus nyitott formát őrzi a Mercedes, melynek bukókerete normál helyzetben beleolvad a karosszéria síkjába, vész esetén viszont pirotechnikai töltet ugratja ki, hasonló szerkezet működteti a balesetnél kiemelkedő fejtámlákat.

A korszerű biztonsági rendszerek nemcsak a légzsákokat, hanem a bukókeretet, fejtámlát és az övfeszítőket is működésbe hozzák, a Mercedes presafe pedig a legideálisabb helyzetbe állítja az üléseket és támlákat, valamint az ablakokat is felhúzza. Az Audi kabriójában a hátsó utasok fejtámlája mögül ugrott ki védőkeret, hogy boruláskor védje a bent ülőket. Persze ez is csak akkor hatásos, ha be vannak kötve a biztonsági öveik, amelyek nélkül minden rendszer hatástalan, hiába a sok légzsák.

Nyitott C70-es és csukott XC90-es ütköztetése a Volvo csarnokában A SZERZŐ FELVÉTELE
Nyitott C70-es és csukott XC90-es ütköztetése a Volvo csarnokában A SZERZŐ FELVÉTELE

Nagyobb járművekkel való oldalirányú ütközésnél megfelelő védelmet nyújtanak a nyitott autók, jól példázza ezt a Volvo göteborgi laboratóriumának tesztje: nagy sebességgel egy XC90-es sportterepjárót hajtottak C70-es kabriónak, amiben alig sérültek a bábuk. Az egyre gazdagabb biztonsági felszerelések hatékonyságát vizsgálta a legnagyobb európai autóklub.

A német ADAC és a Drezdai Műszaki Egyetem szakemberei megborították az európai piac legnépszerűbb nyitott autóit. A csörlővel meghúzatott kabriókat döntött rámpáról indították, majd a közel 50 km/órás sebesség elérése után hirtelen megállították, amitől a jármű többször megfordult a hossztengelye körül.

Ezzel a módszerrel azt vizsgálták, hogy mennyire védi boruláskor az utasokat a megerősített két A oszlop, a szélvédőkeret, valamint az ülésekbe épített fejtámla és bukócső. A kiválasztott autók között volt a német piac legkelendőbb négy nyitott modellje, az Opel Cascada, a Peugeot 308 CC, a Renault Mégane CC és a VW Golf Cabrio.

Csak baj esetén nyíló bukókeret és fejtámla
Csak baj esetén nyíló bukókeret és fejtámla

A legjobb eredményt (1,6 hibapontot) a legfrissebb modell, az Opel Cascada érte el, ám az ADAC értékelése szerint ez sem nyújtott tökéletes biztonságot, mert az elöl ülők feje itt találkozott az úttesttel, a hátul utazók viszont sérülésmentesen megúszták, köszönhetően az övfeszítőknek és a fejtámláknak.

Dobogós lett még két francia kabrió. A Renault Mégane CC lett a második 2,1 hibaponttal, ami a kevésbé hatékony övfeszítőknek és a nem a legideálisabb időben nyíló fejlégzsákoknak köszönhető, ahogy az is rontotta az eredményt, hogy felfúvódás után túlságosan gyorsan eresztettek le, így nem védték megfelelően az utasokat.

Harmadik lett a Peugeot 308 CC (2,8 pont), mert biztonságot nyújt a hátul ülőknek, viszont a gyenge övfeszítők miatt boruláskor nagyobb az elöl ülők fejsérülésének esélye. Negyedik lett 3,6 ponttal a nyitott VW Golf, melynél jelentősen csökkent boruláskor a túlélőtér, így az elöl utazók mellett az egyik hátsó tesztbábu feje is az aszfaltnak csapódott.

Az ADAC és a Drezdai Műszaki Egyetem értékelése szerint jóval biztonságosabbak elődeiknél, de még van mit javítani a másodlagos védelmi rendszereiken.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.