galéria megtekintése

Jön a hollywoodi álom, a Formula–R

1 komment

Boros Jenő

Újra „bőgnek” a szinte teljesen hangtalan villanymotorok: a második szezonjában járó Formula–E sorozatban következik a második félidő, és ősztől betétfutamként már robotpilótáknak szerveznek viadalokat a sorozat kitalálói. Vad ötletnek hangzik, ahogy annak idején maga az e-motorokra épülő széria. Nem kevesen voltak, akik a Formula–E indulása előtt temették az új vállalkozást, ám az izgalmas városi futamok rácáfoltak a kétkedőkre.

A villanyautókra ­épülő sportág egyre népszerűbb, amit annak is köszönhet, hogy a csapa­tokat több egykori ­Forma–1-es­ pilóta erősíti. Az általuk vezetett gépek álló helyzetből három másodpercnél rövidebb idő alatt érik el a százas tempót, és 250 km/óránál nagyobb sebességre képesek. A szűk városi pályák és persze a biztonsági követelmények ­miatt tempójukat 200-ra, teljesítményüket 133 kilowattra (180 LE) limitálták. Előzéskor azonban a push-­to-pass (vagyis nyomd és előzz!) gombbal feloldható a műszaki korlátozás, így néhány másodpercig rendelkezésre áll a teljes – 270 lóerőnyi – rendszerteljesítmény.

Az autók előírt minimális tömege 800 kg, ebből 200 kg az akkumulátor, ami azért is különlegessé teszi a versenyeket, mert az akkuk kapacitása általában 25-30 percre elég, így nem lehet megúszni a tankolást. Ez egészen pontosan autócserét jelent, merthogy ez a megoldás gyorsabb, mint bármilyen töltés. Így a pilótáknak két autójuk van, és amikor az egyikben már kritikus szinthez közelít a töltöttség, akkor kiállnak a bokszba és átülnek a „teletankoltba”. Ez már önmagában is kuriózum, de most még egy lapáttal rátesznek az izgalmakra a rendezők, hiszen ősszel pályára küldik a vezető nélküli versenyautókat. A Roborace bemutatta az előírásoknak megfelelő robotpilótás villanytorpedó első példányát. A 2017-es szezonban, márciusban pedig a Formula–E betétfutamában már egy egész robotmezőny versenyez majd.

A vezető nélküli mezőny első protoípusa a Roborace
Daniel Simon

 

Ami első látásra feltűnő, hogy a Roborace autónak nincs pilótafülkéje, így tervezője valóban eredetit rajzolhatott. A modellt a futurisztikus gépeiről ismert Daniel Simon tervezte, az ő művei a Tron: Örökség és a Feledés című filmek látványos járművei is. „A célom az volt, hogy a jármű tervezésénél kihasználjam azt a szokatlan lehetőséget, hogy versenyző hiányában semminek nem kell alárendelni a szépséget. A megfelelő egyensúly kialakításában a kezdetektől támogattak és segítettek a versenymérnökök és aerodinamikai szakemberek. A Roborace ugyanannyira szól a versengésről, mint a szórakoztatásról, ezért a forma, az autó szépsége magasra került a fontossági listánkon, ami igencsak szokatlan napjainkban az autósportban.”

A pilóta nélküli sorozatot még csak néhány hónapja jelentette be a Formula–E első embere, Alejandro Agag és a robottechnológia-fejlesztésben profi Kinetik, de már kész a Roborace prototípus, mely a teljesen önműködően küzdők mezőnyé­ben képes felismerni a többi jármű pozícióját és a pálya adottságait, miközben a műszaki háttérnek köszönhetően az ideális sebességgel és ívekkel képes a határon autózni.

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.