galéria megtekintése

A világon a japán Toyota, Európában a német VW uralja a piacot

0 komment


Boros Jenő

Az autós toplista tükre egy országnak, nincs két egyforma: a kínaiaknál az egyterű, vagyis a „van" típus, az európai piacon a ferde hátú kompakt, az USA-ban a terepjáró, Indiában pedig a mini a legkeresettebb új autó.

Még a szakértőknek is meglepetés, hogy a világ legnagyobb piacán a legkeresettebb modell a Kínában évek óta listavezető, ám globálisan kevéssé ismert Wuling Hongguang, mely a SAIC-GM kínai-amerikai vegyes vállalat terméke, és a vanek kategóriájába tartozik. Az már egyáltalán nem meglepetés, hogy évek óta a Toyota Corollából fogy a legtöbb a világon, így nem véletlen, hogy a japán kocsi áll a modellek listája élén: ­1966-os bemutatásától napjainkig 43,156 millió kelt el.

A múlt század elején még elképzelhetetlen volt, hogy távol-keleti darab legyen a favorit, hiszen az autót a németek, a tömeggyártást viszont az amerikaiak honosították meg. Nem véletlen, hogy majd fél évszázadon át „Made in USA" modell tartotta a rekordot, amit a hatalmas hazai piac mellett annak is köszönhetett, hogy már a múlt században sikerült a százezres széria miatt ötszáz dollárra leszorítani a legolcsóbb T modell árát, amit még a Ford munkásoknak is elérhető volt, hiszen 1914-ben már napi öt dollár volt a bérük.

Az első klasszikus tömegmodellből, a Bádog Böskének is becézett T Fordból 1908 és 1927 között 15 007 033 készült, sokáig ez volt a világrekord, amit a Volkswagennek 1972 februárjában sikerült túlszárnyalnia, és 2003 júliusig Bogárból összesen 21,6 milliót adtak el. Jelenleg a Toyota Corolla tartja az abszolút csúcsot, a modelleknél második az 1974-től gyártott Volkswagen Golf, melyből az idei év elejéig 32 690 025 darab készült. Miközben a japán márka első generációs Corollája még orrmotoros és hátsókerékhajtású volt, a német népautó az indulástól kezdve fronthajtással készült, vagyis több mint negyven éve azonos a konstrukciója.

 

A Toyota a világ 15 üzemében gyártja és 150 országban értékesíti a Corollát, melynek eladásait alaposan megdobta az 1968-ban indult észak-amerikai exportja, ennek is köszönhetően a modell összesített globális eladásai négy éven belül elérték az évi milliót, ezzel 1997-ben a Corolla elérte a 22,65 milliós darabszámot, és megelőzte a modellek toplistáját addig vezető VW Golfot.

A tavalyi globális eladási listát is a Toyota Corolla vezeti (1,34 millió db), majd a VW Golf (1,04 millió db) és a Ford F Serie (920 ezer db) következik. Európában az elmúlt másfél évtizedben többnyire a VW Golf uralta a modellek toplistáját, melyen olykor a Peugeot 206-osnak, majd utódjának, a 207-esnek, valamint az Opel/Vauxhall Astrának sikerült beelőznie. Tavaly Golfból 533 ezer kelt el az európai piacon, ahol az idei első negyedévben is vezet, ami százezres darabszámot jelent.

A tavalyi eladások alapján az euró­pai piacon továbbra is kompakt modellek a legnépszerűbbek, ezek együttes darabszáma 5,3 millió, a JATO Dynamics adatai szerint a B szegmensben a következő a sorrend: Ford Fiesta, Renault Clio, VW Polo, a C szegmensben a VW Golf vezet, majd a Ford Focus és a Skoda Octavia következik.

Az USA-ban napjainkig több mint harmincmillió példányban kelt el, és 34 éve vezeti a modellek listáját, 39 éve pedig kategóriaelső a Ford F150-es pick-up, Kínában pedig a van típusú, vagyis egyterű kategóriás Wuling Hongguang a legnépszerűbb.

Az indiai piacon a legkisebbek vezetnek: a kilencszáz kilós Maruti Altóból kettőt kell a mérlegre tenni ahhoz, hogy kiadja az USA-ban topmodell Ford F legkönnyebb változatának súlyát, ennél rosszabb az arány a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátásnál.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.