galéria megtekintése

Igazán patent egy kocsi volt

0 komment


Boros Jenő

Bertha Benz patikából tankolt és suszternél javított féket, mikor elkötötte a járművet.

Az automobil története ugyan jóval régebbi, de az első belső égésű motoros önjáró kocsi 130 éve készült. Korábbi kísérletek voltak, ám azok gőzhajtással pörögtek fel, mint például a francia Nicolas Joseph Cugnot tüzér kapitányé. Az 1769-ben megépített tricikli gőzkazánja 62 literes lökettérfogatú dugattyúkat hajtott, azok meg az igencsak instabil jármű első kerekét, így a 3,5 km/órás sebesség is sok volt a biztonságos haladáshoz és megálláshoz: a négytonnás faszekér már első útján kőfalnak ütközött, ezzel Cugnot nevéhez köthető az első automobil-baleset is.

Carl Benz első Patentwagenje 1886-ból
Carl Benz első Patentwagenje 1886-ból
Daimler

Az első klasszikus benzinmotoros is háromkerekű volt, szabadalmát 1886. január 29-én DRP 37435-ös referenciaszámon jegyezték be a Német Császári Szabadalmi Hivatalban. Carl Benz mannheimi mérnök ezzel elsőséget szerzett „gázmotor hajtású járműre".

 

A dokumentum 2011 óta az UNESCO világemlékezet program része, ahogy a Gutenberg-biblia és a Magna ­Charta is. Carl Benz automobilját egyhengeres, négyütemű, 954 cm³-es és 0,75 lóerős teljesítményű benzinmotor hajtotta 400-as percenkénti fordulatszámmal, ami 16 km/órás sebességre volt képes. A Patent-Motorwagent 1886. július 3-án láthatta először a nagyközönség a mannheimi körúton, a Ringstrassén. A tökéletesített Modell III-as 1888-tól már valódi túrakocsiként szolgált Mannheim és Pforzheim között. Carl Benz felesége, Bertha a férj tudta nélkül látogatott el két gyermekükkel, ­Eugennel és Richarddal azok nagyszüleihez.

A kilencven kilométeres úton akadt bőven kalandjuk: az emelkedős küzdelmek után Bertha Benz háromfokozatú sebességváltót javasolt férjének. A lejtmenetek is alaposan igénybe vették a fékeket, melyeket egy suszter bőrrel vont be, az elvékonyodott fa alkatrészeket pedig vastagabbal pótolták. Bertha Benz leleményességét mutatja, hogy egy eldugult tömítést kalaptűjével tisztított, egy félig megolvadt kábelt pedig harisnyakötőjével szigetelt, és akkor sem ijedt meg, amikor elfogyott az üzemanyag, mert az út menti gyógyszertárakban vett sebbenzint. 

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.