A műszaki dolgokban nehéz kompromisszumokra jutni, de a gyártók megpróbálják optimálisan teljesíteni a feladatokat, melyek között a csúszós felületen való elindulás, megállás, kanyarodás, vagyis a megfelelő tapadás és irányíthatóság szerepel. Ilyenkor jelentkeznek a különbségek az abroncsok között, melyek közül több is jól bírja a hideget, de romlik a tapadása vizes útfelületen. Erre kotyvasztanak ki különböző recepteket a gumisok boszorkánykonyhájában, és el kell ismerni, hogy vannak kimagasló termékek, de nincs tökéletes megoldás.
|
Így zajlott a teszt Fotó: Autónavigátor.hu
|
Ezt igazolja a Nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu tesztje a Hungaroringen. A vizsgált 19 szettben – a teljes összehasonlítás érdekében – a téliek mellett volt négy évszakos és eltérő állapotú nyári. A teszteket 3–5 Celsius-fok közötti levegő- és egységes, 2 Celsius-fokos talajhőmérsékleten végezték, mind a száraz, mind a vizes, mind pedig a jeges (vizes műgyantával modellezett) felületen való megállást vizsgálták különböző sebességek mellett.
A mérések legfontosabb tanulsága idén is az volt, hogy amint az idő hidegre fordul, a téli guminak nem alternatívája sem a nyári, sem a négy évszakos abroncs. Ezt emelte ki a teszt legfontosabb tapasztalataként Katona Mátyás, a Használtautó.hu csoport autós magazinjának főszerkesztője, aki lapunknak elmondta, hogy amíg a legjobb téli gumikkal jeges úton, 40 km/órás sebességről fékezve általában 20 méter alatt sikerült megállni, a három, különböző állapotú prémium nyári gumival felszerelt tesztautóknak a gumi kopásának mértékétől függően ugyanehhez 36, 45, illetve 62 méterre volt szükségük! Ez azt jelenti, hogy míg a legjobb téli gumival felszerelt autó éppen megáll a 18 méterrel előrébb az úttestre lépő gyalogos előtt, a teljesen új nyári gumival felszerelt autó 31, a csak enyhébben kopott nyári gumival közlekedő gépkocsi 33, míg az erősebben kopott gumis 36 km/órával üti el őt.
A vizsgálatban részt vevő abroncsok a különböző teszteken eltérő eredményt értek el. Arra tehát, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak az egyes kategóriákban mért teljesítményeknek a súlyozásával kaphatunk választ. A magyar átlagos téli útviszonyoknak megfelelően a száraz, nedves és jeges aszfalton mért fékutakat, illetve a jeges úton mért kapaszkodást 20-20 százalékos, a kopást 10 százalékos, míg a zajszintet és a gördülési ellenállást 5-5 százalékos súlyozással értékelte a hazai téligumi-teszt 2015.
Téli csomag
A megfelelő abroncs felszerelése és a pótkerék mellett ajánlatos ellenőrizni a szélvédőmosó- és a hűtőfolyadék szintjét, fagyállóságát, a motorolajat, a fékfolyadékot, a világítást, és az elsősegélydoboz szavatosságáról se feledkezzünk meg. Nem kötelező, de ajánlott tartozék az indítókábel, a zseblámpa, a jégkaparó és a kesztyű.