A brit Road Resource Laboratory kísérleténél a gyalogosok sérüléseit egy Ford Cortina elejére épített és gázoláskor felcsapódó kerettel próbálták enyhíteni úgy, hogy a test ne zuhanjon vissza az útra, és az elütött ember ne kerüljön másik jármű elé.
|
Az új rendszerű modellek automatikusan fékeznek Daimler |
A kilencvenes években az amerikai Ford Explorer terepjáró motorháztetejéből bújtak elő gyalogosmentő légzsákok, melyek a lökhárító nyomásérzékelője vagy a szélvédő mögé épített kamera jelzései alapján fúvódtak fel. Az Autoliv és a Siemens VDO Automotive rendszere a lökhárítóba épített üvegszálas optikával figyelt: az Audi Electronic Venture háromdimenziós képszenzorai a kocsi környezetét pásztázták folyamatosan.
Az igazi megoldásra évtizedekig kellett várni, mire a megvalósítást már a törvényhozók is szorgalmazták: az Európai Unióban 2005 októberétől minden autógyártónak kötelező feladata az elütött gyalogos vagy bringás sérüléseinek enyhítése. A partnervédelem a EuroNCAP tesztjén komoly pontmennyiséget jelent, ami kihat a csillagok számára és a vevők bizalmára. Ma már minden autót úgy gyártanak, hogy motorháztetejének lágyabb anyaga felvegye az elütött gyalogos alakját, és a rejtett ablaktörlők se okozhassanak sérüléseket.
Igazi áttörést a három éve bemutatott V40-es hozott: sorozatgyártású autónál elsőként a Volvo vezette be a gyalogoslégzsákot, ráadásul felár nélkül. Persze az a legjobb, ha nem történik meg a baleset: a partnervédelmet szolgálja a gyalogosészlelésre és ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer, mellyel 35 km/órás sebességnél elkerülhető a gázolás akkor is, ha a vezető másra figyel, de az autó nagyobb sebességnél is automatikusan fékez.
|
Külső légzsák a Discovery Sporton |
A kocsi orrába épített érzékelők jeleit a vezérlőegység gyűjti, és ha bármit észlel a jármű útjába eső zónában, akkor automatikusan kinyílik a gyalogoslégzsák. A motorháztető rögzítőpántjainak pirotechnikai szerkezete gázolás esetén kioldja a panel hátsó részét, miközben az aktiválódó légzsák felfúvódáskor feltolja és tíz centiméterrel megemeli azt. Felfújt állapotban a légzsák lefedi az ablaktörlőket, a szélvédő harmadát és az A oszlopok alsó részét. Vészhelyzetben ezredmásodperc alatt felfúvódik a légzsák, a rendszer 20 és 50 km/órás sebesség között aktív.
Az elütéses balesetek 75 százaléka 40 km/óránál alacsonyabb sebességnél történik. A sportterepjárók között elsőként a 2015-ös Discovery Sporthoz kínál külső légzsákos modellt a Land Rover.
10 és 60 kilométer/óra közötti sebességtartományban működik a BMW rendszere, mely az első szélvédő mögé szerelt kamera képe alapján elemzi a jármű körüli forgalmi helyzetet, és ha ütközésveszélyt érzékel, akkor először a műszerfali fénnyel, majd hangjelzéssel figyelmezteti a jármű vezetőjét, és szükség esetén automatikusan fékez.