galéria megtekintése

Robotfék és gyalogoslégzsák óvja a járókelőket

Az írás a Népszabadság
2015. 02. 18. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Az első szerkezetek még csak az elütött gyalogos sérüléseit akarták csökkenteni, napjaink autói ennél többre képesek: a vészhelyzetet érzékelve maguktól megállnak, hogy megelőzzék a balesetet.

Csúszdás ötlet egy 1911-es újságból
Csúszdás ötlet egy 1911-es újságból

Védőkeret, légzsák, kamera és radar: ilyen eszközökkel próbálták sokáig csökkenteni az autó által elütött gyalogos vagy kerékpáros sérüléseit. Az ötlet nem új, hiszen már egy 1911-es újságrajz javasolta, hogy szereljenek minden járműre csúszdát, így nem kerülne a kerekek alá a figyelmetlen gyalogos.

Ennél reálisabb volt a magyar származású Barényi Béla ötlete, melyet 1955-ben nyújtott be a Német Szabadalmi Hivatalnak: az 1 005 858-as jegyzett leírásban könnyen deformálódó orrkiképzésű autót rajzolt a Mercedes biztonságtechnikai részlegét alapító és azt évtizedeken át vezető szakember.

 

A brit Road Resource Laboratory kísérleténél a gyalogosok sérüléseit egy Ford Cortina elejére épített és gázoláskor felcsapódó kerettel próbálták enyhíteni úgy, hogy a test ne zuhanjon vissza az útra, és az elütött ember ne kerüljön másik jármű elé.

Az új rendszerű modellek automatikusan fékeznek
Az új rendszerű modellek automatikusan fékeznek
Daimler

A kilencvenes években az amerikai Ford Explorer terepjáró motorháztetejéből bújtak elő gyalogosmentő légzsákok, melyek a lökhárító nyomásérzékelője vagy a szélvédő mögé épített kamera jelzései alapján fúvódtak fel. Az Autoliv és a Siemens VDO Automotive rendszere a lökhárítóba épített üvegszálas optikával figyelt: az Audi Electronic Venture háromdimenziós képszenzorai a kocsi környezetét pásztázták folyamatosan.

Az igazi megoldásra évtizedekig kellett várni, mire a megvalósítást már a törvényhozók is szorgalmazták: az Európai Unióban 2005 októberétől minden autógyártónak kötelező feladata az elütött gyalogos vagy bringás sérüléseinek enyhítése. A partnervédelem a EuroNCAP tesztjén komoly pontmennyiséget jelent, ami kihat a csillagok számára és a vevők bizalmára. Ma már minden autót úgy gyártanak, hogy motorháztetejének lágyabb anyaga felvegye az elütött gyalogos alakját, és a rejtett ablaktörlők se okozhassanak sérüléseket.

Igazi áttörést a három éve bemutatott V40-es hozott: sorozatgyártású autónál elsőként a Volvo vezette be a gyalogoslégzsákot, ráadásul felár nélkül. Persze az a legjobb, ha nem történik meg a baleset: a partnervédelmet szolgálja a gyalogosészlelésre és ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer, mellyel 35 km/órás sebességnél elkerülhető a gázolás akkor is, ha a vezető másra figyel, de az autó nagyobb sebességnél is automatikusan fékez.

Külső légzsák a Discovery Sporton
Külső légzsák a Discovery Sporton

A kocsi orrába épített érzékelők jeleit a vezérlőegység gyűjti, és ha bármit észlel a jármű útjába eső zónában, akkor automatikusan kinyílik a gyalogoslégzsák. A motorháztető rögzítőpántjainak pirotechnikai szerkezete gázolás esetén kioldja a panel hátsó részét, miközben az aktiválódó légzsák felfúvódáskor feltolja és tíz centiméterrel megemeli azt. Felfújt állapotban a légzsák lefedi az ablaktörlőket, a szélvédő harmadát és az A oszlopok alsó részét. Vészhelyzetben ezredmásodperc alatt felfúvódik a légzsák, a rendszer 20 és 50 km/órás sebesség között aktív.

Az elütéses balesetek 75 százaléka 40 km/óránál alacsonyabb sebességnél történik. A sportterepjárók között elsőként a 2015-ös Discovery Sporthoz kínál külső légzsákos modellt a Land Rover.

10 és 60 kilométer/óra közötti sebességtartományban működik a BMW rendszere, mely az első szélvédő mögé szerelt kamera képe alapján elemzi a jármű körüli forgalmi helyzetet, és ha ütközésveszélyt érzékel, akkor először a műszerfali fénnyel, majd hangjelzéssel figyelmezteti a jármű vezetőjét, és szükség esetén automatikusan fékez.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.