galéria megtekintése

Újfajta szolidaritások

Az írás a Népszabadság
2015. 02. 17. számában
jelent meg.

Tamás Pál

Magyarországon nincsenek komolyabb muszlim csoportok. S a szabad szó mint olyan is inkább absztrakció. Ezért a párizsi merényletek néhány hét után már láthatóan senkit nem érdekelnek. A történetet a magyar publicisztika leírta. Kész. A vita első hulláma a merényletek utáni hetekben a világban egy fokig érthetően abszolutizálta, a szabadság új hőseiként vezette elő az újságíró áldozatokat. A felvilágosodás utolsó képviselőiről, a francia forradalom republikánus hagyományai mellett kitartókról vagy azokat saját életük feláldozásával abszolutizálókról beszélt.

Marabu rajza

Voltak, akik azért óvatosan mondogatták, hogy mások hitét és prófétáit is tiszteletben kellene tartani úgy, ahogy ők kívánnák. Tulajdonképpen e „megértő” multikultipártiakat a „bátorságpártiak” jobbik esetben konzervatívoknak, a rosszabban gyáváknak, sőt a demokrácia alapértékeit tagadóknak nevezték. Voltak, akik mindezt túlpörgetve valamilyen utópikus liberalizmus nevében azt magyarázták, hogy a globalizált világban nem lehet mindenki érzékenységére tekintettel lenni, sem mi a másokéra, sem mások a miénkre. E tudatos érzéketlenség nélkül nem működik az újfajta együttélés. Végül is jobb, ha belátjuk, hogy nem foghatjuk teljesen vissza magunkat. Egyes pontokon másokat továbbra is sérteni fogunk egészen addig, amíg hozzánk nem szoknak. Ha közben rólunk is hasonlóan beszélnek, felnőttként mi már úgyis csak röhögünk. Így lesz majd egyszer kerek a világ. A viták időzítése nem véletlen. A multikulti modelljei nincsenek készen. Az összes érdekelt most szeretne magának elfogadható játéktereket kialkudni.

 

Azonban miközben kezdtünk hozzászokni ahhoz, hogy a konfrontációt széles mosollyal vállaló progresszisták és egyúttal a szerkesztőségi áldozatok rokonai vagyunk (mi is valamennyien Charlie-k lennénk), az első sokkból a nemzet közi média főárama valamelyest magához tért. És a szolidaritás második menetében világossá vált, hogy más teljesen modern kultúrák, miközben gyászolják az áldozatokat, egyáltalán nem osztják, osztották volna a francia rajzoló-újságírók kulturálisan színvak szekularizmusát. Hogy a nyugati kultúrák multikulturalizmus modelljei eltérőek. S hogy a franciák sajátos homogenizáló, az egymás mellett élő különböző közösségeket nehezen elfogadó, egyéni szabadságokra, a mozgásterek egyenlőségeire összpontosító republikanizmusa csak egy a nyugati változatok közül. A többinél nem jobb és rosszabb, önmagában feltétlenül nem is haladóbb.

Először az amerikaiak, beleértve a legnagyobb New York-i, washingtoni liberális lapokat, merték megfogalmazni, hogy az áldozatok persze áldozatok, de sokszorosan demonstrált érzéktelenségük a másság iránt Amerikában azért elképzelhetetlen lett volna. Azután valami hasonlót kezdtek írni a német lapok is. Sőt tulajdonképpen saját muszlimjaikat próbálták meg győzni, hogy Hamburgban, Münchenben nem idegenek, sőt, ahogy egy német tüntetésen két hete saját fülemmel hallottam: (iszlámhitű) németek. S hogy azok, akik ki szeretnék őket valahogy idegenekként utálni, vagy nem engednék be őket, azok a német progresszió ellenségei.

De hát kik is az extremisták? A terroristák nyilvánvalóan azok. Mozgalmaik azonban nem a Koránból nőttek ki. Részei a globális világnak, mozgalmaik őssejtjeit a Közép-Keleten, hol a szovjetekkel szemben, hol más, „modern” célok érdekében nyugati stratégák hozták létre. Azután mindez kicsúszott a kezükből. De a szélsőségesek most sem a sivatagból jönnek. Nagy részük ma már multikulturális nagyvárosokban nőtt fel, rendes nyugati papírokkal jár-kel a világban. A probléma, hogy a Charlie csapatát, mert az ultramodernitás egy változatát jelenítette meg, bosszúból egy nagyon is modernista, a mai nyugati centrumokban megerősödött mozgalom gyilkolta meg. A rajzolók ebben az értelemben a Nyugat, és nem a Korán áldozatai.

S miért gondolja a progresszió, hogy neki joga van az értékeit kifogasolókat szélsőségesekének s persze elszigetelendőknek vagy szerencsésebb esetben átnevelendőknek vélni? Hiszen szó sincs abszolút szólásszabadságról, a haladáspártiak is megfogalmazták a maguk kollektív tabuit. Ezek, vagyis a „politikai szóhasználat helyes normái” (Political Correctness vagy PC) eredetileg a nagy amerikai egyetemek liberális társadalomkutatóinak találmányai. És az általuk nem kívánatosaknak, sőt tilosaknak tartott kijelentések, mozgalmi jelszavak, védett kisebbségi csoportokkal szembeni szóbeli támadások morális elítélése már a 60-as években megfogalmazódott. Az akkori Amerikában kialakult a védett, tiltott, tabuizált három nagy téma.

Aki a homoszexualitásról, a színes kisebbségekről és a keményebb gender-mozgalmak programjairól könnyelműen nyilatkozik, az azóta vét, és a közvélemény (valamekkora része) meg is bünteti. Ez elvben rendben lenne. De akkor miért nem ismerjük el, hogy az adott térben velünk együtt élő kultúrák is kérhetik tőlünk – akár kölcsönösségi alapon – néhány hasonló, saját, az ő értékeik szempontjából kulcsfontosságú tabuszerűség betartását? Ezeket azért nem kellene teljesen komolyan venni, mert ilyesmikre a szomszédoknak csak egy része érzékeny? Miért, a PC nagy három elemét a nyugati kultúrán belül mindenki elfogadja? S a szomszéd nagy blokkokban néhány kulturális tilalom betartását a többiektől váró kisebbség (esetleg többség) „extremista”, de a mi oldalunkon az ilyesmi még elvben is kizárt?

Aktuális világunkban a legfontosabb szolgáltatásoknak biztonságot, kiszámíthatóságot, odatartozást, szolidaritást kell nyújtaniuk érzelmileg, mentálisan is. Ha valamely csoportok ebből szemmel láthatóan kevesebbet kapnak, mint amennyi számukra a biztonságot jelentené, akkor miért csodálkozunk, ha mindenütt támadásokat látnak? Egyébként a dán Mohamed-karikatúrabotrány kirobbanásának idején ott Nyugat-Európa leginkább türelmetlenül tüskés, vállaltan a bevándorlókat kiszorítani akaró pártja volt évek óta kormányon. 2006-ban a Jyllands Posten szerkesztői természetesen senkit sem képviseltek, de miért ne hihették volna muszlimok, hogy most valahogyan ismét a Rasmussen-kormány támad, s a hatalom új fogásokkal szeretné őket kulturálisan megalázni?

Itthon van elég kölcsönös bizalmatlanság nagy bevándorló tömbök nélkül is. A hazai értékvilágokat, életviteli formákat, közösségeket az elhúzódó kultúrharc a legkülönfélébb módokon állítja egymással szembe. A kölcsönös kulturális biztonságszolgáltatás folyamatosan akadozik. A nyugat-európai progresszió a Charlie-történet után több toleranciáról beszél. Én a mi kis csatatereinken egy kis magyar–magyar empátiával is beérném.

*

A Fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját. A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat rövidítve és szerkesztve közölje a lap nyomtatott vagy online változatában.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.