A listán a 2003 és 2011 között gyártott Chevrolet Cobalt és HHR, Pontiac G5 és Solstice, Saturn Ion és Sky, valamint Oldsmobile modellek érintettek. A visszahívási listán három megszűnt márka modellje is szerepel: Oldsmobile, a Pontiac és a Saturn autókat már öt éve nem gyárt a General Motors.
A GM vezetősége nyilvánosan már többször bocsánatot kért, ám ezzel nem elégedett meg az USA közlekedésbiztonsági hatósága, az NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), mely szerint legalább 12 haláleset köthető a modellekhez. A Center for Auto Safety szervezetének vizsgálata pedig azt állapította meg, hogy a gyújtáskapcsoló-hiba 303 ember életét követelő balesetekkel hozható összefüggésbe, és ezekben szerepet játszott a késői beismerés. A GM szerint ez spekuláció, ám az biztos hogy a tegnapi után a mai kongresszusi meghallgatáson válaszokat várnak az albizottságban.
Még meg sem érkezett a keddi meghallgatásra Barra, amikor a szervokormány hibája miatt további másfél millió GM- autó visszahívását jelentették be, az érintett típusok többsége egyébként a korábbi listán is szerepelt. 2014 első hónapjában 4,8 millió, márciusban további 1,6 millió autóját hívta vissza több hiba, például nem működő légzsák miatt a GM, egyelőre csak az Egyesült Államokban, ám az biztos, hogy a közös beszállítók miatt a globális szám ennek akár kétszerese is lehet, hiszen azonos alkatrészeket építenek a dél-koreai gyártású és európai forgalmazású Chevrolet modellekbe is.
|
Boruláspróba a General Motors biztonságtechnikai központjában GM |
A presztízsveszteség, a tőzsdei árfolyamesés és a piaci kereslet csökkenése mellett további jelentős károkkal is számolnia kell a General Motorsnak. Egy korábbi visszahívási akció keretében másfél millió HotShot szélvédőmosó elektromos fűtőberendezéssel szerelt autók javítási költsége mellett minden tulajdonosnak százdollárnyi kompenzáció jutott. A gyújtáskapcsolós akció az idei első negyedévben 750 millió dollár kiadást jelentett, de ennél többe kerül majd, mert a halálesetek miatt kártérítési perekre is számítani lehet.
Az USA-előírások szerint a biztonságot érintő visszahívásokról öt munkanapon belül tájékoztatni kell a közlekedésbiztonsági hatóságot, ennek elmulasztása esetén akár 35 millió dolláros bírságot is kiszabhat az NHTSA. A Toyota februárban kétmillió Prius-tulajdonost, a Volkswagen tavaly novemberben 2,6 millió ügyfelét értesítette biztonsági ellenőrzésről. 2013-ban az NHTSA adatai szerint csak az észak-amerikai piacon 5,3 millió Toyotát, 4,7 millió a Chrysler-csoporthoz tartozó modellt, 2,8 millió Hondát, 2,3 millió Hyundait, 1,2 millió Fordot és egymillió Kiát kellett rendkívüli szervizre vinni. Nem minden országban ismertek a visszahívási adatok, a közlekedésbiztonsági szempontból szigorúan szabályozott USA-ban csak tavaly félszáz autómárka háromszáz különböző típusából 22 milliót kellett hatóságilag visszahívni, ez másfélszerese az éves újautó-eladásoknak.
Ami elromolhat, az el is romlik
Tizenötezer alkatrész, négy kilométernyi és nyolcvankilónyi kábel, száz számítógépes processzor és jeladó, ezt mind beépítik egy korszerű autóba ahhoz, hogy biztonságosan, kényelmesen és környezetbarát módon működjön. A luxusmodellekben még ennél is komplikáltabb rendszerek szolgálnak, növelve a jármű képességeit és persze a hibaforrások számát. A biztonsággal kapcsolatos javításokra évekkel, évtizeddel később is kötelezhetőek a gyártók.
Magyar recall
A Magyarországon is gyártott autók közül eddig az Opel Astránál az üzemanyagbetöltő-nyílást kellett földelni (itthon 35 ezer, Európában 2,3 millió autó, 1995), az Audi TT-re utólag hátsó légterelőt és elektronikus menetstabilizálót szereltek, majd a hátsó lengőkar tömítését cserélték. (41 ezer TT és S3-as, 2001-ben), 2004-ben a Suzuki Wagon R+ gázbovdenje akadhatott ki. 2007-ben 151 ezer esztergomi Swi et hívtak vissza kézifékellenőrzésre.
2008-ban 11 ezer harmadik generációs Swiftet az üzemanyag-szivárgás miatt javítottak, korábban a tengelykapacsoló bovdent, főfékhengert és oldallégzsákot kellett utólag ellenőrizni.