galéria megtekintése

Orosz GAZ után magyar Vitara

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 03. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Olyan, mint a svájci bicska, és úgy is hirdetik, hogy mindenre jó, de aki használja, az tudja, hogy nem versenyezhet célszerszámokkal. Na, ilyen az autók műfajában a sportterepjárók, meg a crossoverek és egyéb szabadidő modellek divatja.

Októberben, a párizsi autószalonon mutatják be a legújabb esztergomi autót, a Suzuki Vitarát
Októberben, a párizsi autószalonon mutatják be a legújabb esztergomi autót, a Suzuki Vitarát

Józan érvekkel sem lehet lebeszélni a vevőket az SUV, vagyis sportterepjáró modellekről, mert egyszerűen döglenek értük. Észak-Amerika után Európát is meghódították: egy év alatt majdnem megduplázódtak eladásaik. Van belőlük kisebb, közepes és nagyobb méretű, beszállt már az üzletbe szinte valamennyi tömegmárka és prémiumgyártó.

Alapnak a puritán háborús Jeep szolgált, aztán békeidőkben jött a Cherokee, mely nem más, mint egy megemelt és kissé katonás fazonú kombi. Magas építésű, ami terepen előny, autópályán viszont hátrány, mert a nagyobb légellenállás miatt többet fogyaszt, erősebb a szélzaj és persze hirtelen manővereknél billenősebb, mint egy hagyományos kombi.

 

Ahogy a ruhavásárláskor, úgy az autóválasztásnál sem mindig észérvek döntenek, a gyártók pedig kiszolgálják az igényeket, amelyek robbanásszerűen nőttek: a JATO Dynamics adatai szerint csak Európában a szegmens 1,2 millió autót és 89 százalékos emelkedést jelent. Az SUV és a Crossover kategória toplistása, a Nissan Qashqai 110 ezer darabbal áll az élen, aztán a Renault Captur (87 ezer db), a VW Tiguan (83 ezer db), a Peugeot 2008-as (73 ezer db) és a piac román fenegyereke, a Dacia Duster (67 ezer db), majd az Opel/VauxhallMokka (67 ezer db) következik.

Igencsak katonás stílusú lett a Chevy-jelvényes Niva
Igencsak katonás stílusú lett a Chevy-jelvényes Niva

Az előrejelzések szerint folyatódik növekedésük, mert egyre többen váltanak és ülnek át más autófajtákból, például kombiból vagy kompakt autóból.

Nem akar kimaradni az üzletből egyik konszern, így a Suzuki sem. Nem véletlen, hogy Esztergomban is egyre nő az ilyen modellek aránya: az SX4-es modellből idén közel tízezer, a nagyobb, újabb és tetszetősebb S-Cross változatból közel húszezer kelt el az EU és az EFTA piacain. Mindezek mellé Japánból még ötezer Jimnyt importáltak.

Ősszel megint új modellel lép piacra a Magyar Suzuki: a korábban iV4-es kódú autóról már hivatalosan is elismerték, hogy tulajdonképpen ez az új Vitara, amit már Esztergomban gyártanak. Negyedszázada a jóval kisebb és kockásabb fazonú Vitarákat Japán mellett a spanyolországi Santana cégnél is gyártották Suzuki Escudo néven.

Mindent ráraktak a FIAT 500-as szabadidős modellre
Mindent ráraktak a FIAT 500-as szabadidős modellre

A legújabb és immár esztergomi gyártású Vitara hivatalos premierje októberben lesz a párizsi autószalonon. Az SX4-es egykori testvérmodelljét, a Sedicit már nem Esztergomban, hanem olaszországi telephelyén gyártja a FIAT,mely az FCA konszern részeként Jeep-jelvényes és -fazonú változatokat is piacra dob majd. Terepen sem kell szégyenkeznie a legújabb Range Rovernek, mely sziklán és folyómederben is elmegy, miközben a leggyorsabb szabadidő-autó: a Sport SVR álló helyzetből 4,7 másodperc alatt éri el a százat és 260 kilométer/órás tempóra képes. Az alumínium karosszériás Range 8 perc 14 másodperc alatt futotta meg a legendás zöld pokol húsz kilométeres pályáját.

A szegmens másik újdonsága az oroszországi Togliattiban készülő, de már nem Lada, hanem a General Motors-tulajdon miatt Chevy-jelvényes Niva, mely igen csak katonásra vette a tanulmányautó fazonját, miközben megpróbál sportosnak is látszani. Az biztos, hogy terepjáró képessége messze meghaladja a legújabb Lada Vesta személyautóét, de az is biztos, hogy elmarad az egykori GAZ és UAZ modellekétől.

Az átlagvevőknél persze nem ezek az igények, mert 95 százalékuk soha nem hagyja el a kiépített utakat, viszont élvezi a magas kilátást, de főleg markáns megjelenése miatt választ sportos fazonú, de egyáltalán nem jó terepjáró képességű szabadidő-autót, melyet a marketingszövegek univerzálisnak próbálnak eladni. Csakúgy, mint a svájci bicskát.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.