Ahogy a ruhavásárláskor, úgy az autóválasztásnál sem mindig észérvek döntenek, a gyártók pedig kiszolgálják az igényeket, amelyek robbanásszerűen nőttek: a JATO Dynamics adatai szerint csak Európában a szegmens 1,2 millió autót és 89 százalékos emelkedést jelent. Az SUV és a Crossover kategória toplistása, a Nissan Qashqai 110 ezer darabbal áll az élen, aztán a Renault Captur (87 ezer db), a VW Tiguan (83 ezer db), a Peugeot 2008-as (73 ezer db) és a piac román fenegyereke, a Dacia Duster (67 ezer db), majd az Opel/VauxhallMokka (67 ezer db) következik.
|
Igencsak katonás stílusú lett a Chevy-jelvényes Niva |
Az előrejelzések szerint folyatódik növekedésük, mert egyre többen váltanak és ülnek át más autófajtákból, például kombiból vagy kompakt autóból.
Nem akar kimaradni az üzletből egyik konszern, így a Suzuki sem. Nem véletlen, hogy Esztergomban is egyre nő az ilyen modellek aránya: az SX4-es modellből idén közel tízezer, a nagyobb, újabb és tetszetősebb S-Cross változatból közel húszezer kelt el az EU és az EFTA piacain. Mindezek mellé Japánból még ötezer Jimnyt importáltak.
Ősszel megint új modellel lép piacra a Magyar Suzuki: a korábban iV4-es kódú autóról már hivatalosan is elismerték, hogy tulajdonképpen ez az új Vitara, amit már Esztergomban gyártanak. Negyedszázada a jóval kisebb és kockásabb fazonú Vitarákat Japán mellett a spanyolországi Santana cégnél is gyártották Suzuki Escudo néven.
|
Mindent ráraktak a FIAT 500-as szabadidős modellre |
A legújabb és immár esztergomi gyártású Vitara hivatalos premierje októberben lesz a párizsi autószalonon. Az SX4-es egykori testvérmodelljét, a Sedicit már nem Esztergomban, hanem olaszországi telephelyén gyártja a FIAT,mely az FCA konszern részeként Jeep-jelvényes és -fazonú változatokat is piacra dob majd. Terepen sem kell szégyenkeznie a legújabb Range Rovernek, mely sziklán és folyómederben is elmegy, miközben a leggyorsabb szabadidő-autó: a Sport SVR álló helyzetből 4,7 másodperc alatt éri el a százat és 260 kilométer/órás tempóra képes. Az alumínium karosszériás Range 8 perc 14 másodperc alatt futotta meg a legendás zöld pokol húsz kilométeres pályáját.
A szegmens másik újdonsága az oroszországi Togliattiban készülő, de már nem Lada, hanem a General Motors-tulajdon miatt Chevy-jelvényes Niva, mely igen csak katonásra vette a tanulmányautó fazonját, miközben megpróbál sportosnak is látszani. Az biztos, hogy terepjáró képessége messze meghaladja a legújabb Lada Vesta személyautóét, de az is biztos, hogy elmarad az egykori GAZ és UAZ modellekétől.
Az átlagvevőknél persze nem ezek az igények, mert 95 százalékuk soha nem hagyja el a kiépített utakat, viszont élvezi a magas kilátást, de főleg markáns megjelenése miatt választ sportos fazonú, de egyáltalán nem jó terepjáró képességű szabadidő-autót, melyet a marketingszövegek univerzálisnak próbálnak eladni. Csakúgy, mint a svájci bicskát.