Az autóverseny egykor a gyártók „száguldó laboratóriuma” volt, márkák vetélkedése. Napjainkban már csak motorszállítóként szerepel a Mercedes és a Renault, az egyetlen klasszikus autómárka a Ferrari, mely komplett autót is épít ezen a néven.
|
Ötven évvel korábbi és egy mai Mercedes-versenykormány: a jobb oldali a világbajnok Hamiltoné Daimler |
A kezdetekkor, a Forma–1 1950-es indulásakor még gyengén fizetett pilóták és szó szerint egyszínű csapatok uralkodtak: a franciák autója egységesen kék volt, a briteké zöld, az olaszoké vörös, a németeké ezüst, a később érkező japánoké fehér.
Miután egyre több független csapat állt rajthoz, és az autógyártók már nem pénzelték a sportágat, új támogatók után kellett nézni. Colin Chapman, a Lotus legendás tervezője ragasztott először idegen matricát versenyautóra: a Gold Leaf felirat még alig látszott a klasszikus zöldben, de Emerson Fittipaldi autóján már a John Player Special cigaretta fekete-arany dekorációja dominált.
A dohányreklámok száműzése után maradtak a kenőanyagok, az abroncsmárkák és jöttek a bankok, a telekommunikációs társaságok, az energiaitalok.
A sportág gazdasági ügyeiben tájékozott Christian Sylt szerint a Red Bull 196 millió fontot (77 milliárd forintot) költött a 2014-es autók építésére és a 675 fős csapat működtetésére, ebből 83 millió font (33 milliárd forint) jutott fejlesztésre, 62 millió font (24 milliárd forint) pedig bérekre. Összehasonlításul: a csődbe jutott Caterham költségvetése 42 millió font (16,5 milliárd forint) volt.
A spanyol Autalia Businessport listája szerint tavaly Fernando Alonso, Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel egyaránt 22 millió eurót (6,7 milliárd forint) keresett, Lewis Hamilton 20 millióval (6,1 milliárd forint) futott be negyediknek. A versenymérnökök évi 110 ezer eurót (34 millió forint), a fejlesztési igazgatók 80 ezer eurót (24,5 millió forint), a telemetriai elemző 70 ezer eurót (21 millió forint), a vezető szerelő 50 ezer eurót (15 millió forint) keres. A csapat utazásait szervező alkalmazott, illetve a motorhomeokat vezető kamionsofőrök 45 ezer eurót (13,7 millió forint), az asszisztensek 24 ezer eurót (7,3 millió forint) kapnak.
Bár tavaly nem remekelt, de azért jól keresett Sebastian Vettel, így nemcsak a Ferrari-csapatban, hanem a háromszáz leggazdagabb svájci lakos listáján is együtt szerepel Kimi Räikkönennel. A Bilanz című lap összeállítása szerint Vettel és Räikkönen bankszámláján 83–125 millió euró (25–38 milliárd forint) közötti összeg lehet. A sportág porondmestere, Bernie Ecclestone vagyonát a Bilanz 2,5 milliárd euróra (766 milliárd forint) taksálja.