galéria megtekintése

Divatdiktátorok nyugdíjban

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 26. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Bertone, Ghia, Pininfarina, Frua, Italdesign, Michelotti és Zagato, megannyi híres formatervező stúdió, amelyekből egykor az autódivatot diktálták. Ezek ma sorra vesztik el önállóságukat és kerülnek valamelyik konszern alá. Rosszabb esetben csődbe mennek.

A tendencia világos: megrendelések híján nem bírják a versenyt a klasszikus olasz formatervezők. Nem mintha az általuk tervezett karosszériák ne lennének versenyképesek, de mostanra szinte mindegyik márka működtet saját dizájnercsapatot. A hanyatlás három évtizede indult.

Önállóságának elvesztése után visszavonult Giorgetto Giugiaro, az ItalDesign stúdió alapítója
Önállóságának elvesztése után visszavonult Giorgetto Giugiaro, az ItalDesign stúdió alapítója
Forrás: ItalDesign

A műhelyek megrendelései visszaestek, mivel az autógyártók a globális piac igényeihez igazodva építették fel saját stúdióhálózatukat. Így nemcsak Torinóban, Detroitban és Wolfsburgban diktálják az autódivatot, de a gyártástól távol eső Barcelonában, Los Angelesben, Szöulban és Sanghajban is.

 

Közben a klasszikus itáliai stúdiók elestek az Alfa Romeo-, Ferrari-, FIAT-, Lancia- és Maserati-megrendelésektől, hisz még a FIAT konszern is megalapította torinói dizájnközpontját, a Centro Style-t. Így vesztette el megrendeléseinek jelentős részét több Torinó környéki centrum, ahol tucatnyi formatervező stúdió működött, többek között a Pininfarina, amely a kocsiépítő Farina-műhelyből jött létre.

A visszavonult Giorgetto Giugiaro a kétszáz általa tervezett autó egyikében
A visszavonult Giorgetto Giugiaro a kétszáz általa tervezett autó egyikében
Pascal Rossignol / Reuters

Pedig olaszok tervezték évtizedeken át a Peugeot-karosszériákat, a kisebb sorozatú kabrió modelleket még ők is gyártották műhelyeikben. Aztán a PSA konszern felépítette a Citroën és a Peugeot közös dizájnkomplexumát, ahol már nemcsak tervek, de makettek és tanulmányautók is készülnek. Ezen egyaránt bukott a megrendeléseken addig osztozkodó Bertone, Ghia, Farina, Fioravanti, Fissore, Frua, Italdesign, Michelotti és Zagato. Volt olyan köztük, amelyik éveken át ezerszámra gyártotta az Alfa Romeo- és Opel-jelvényes sportkocsikat saját műhelyeiben. Csődbe ment tavaly márciusban a Bertone, és egy éve bizonytalan a Pininfarina sorsa: a stúdió adóssága júliusban 52,7 millió euróra nőtt, az indiai Mahindra hónapok óta tárgyal az olasz cég megvásárlásáról.

A XX. század divatjának meghatározó stúdiója is elvesztette önállóságát. Az Italdesign nemcsak autókat, de Singer varrógépet, Nikon kamerát, vonatot és villamost is tervezett. Bérmunkában készült a műterem legismertebb és legnagyobb példányszámú alkotása, az 1974-ben bemutatott Golf formaterve. A legelső kompakt VW-t Giorgetto Giugiaro rajzolta. Erre akkor még büszkék is voltak a németek. A későbbi modelleknél már elhallgatták, mennyi belőlük olasz meló.

Az Italdesign klasszikusa, az I-es Golf
Az Italdesign klasszikusa, az I-es Golf

Napjainkban már korlátlan mennyiségben a németek rendelkezésére áll az itáliai műhely: a Volkswagen 2010-ben megszerezte az Italdesign 90,1 százalékát. A karosszériatervező és prototípus építőműhelyt 1968-ban alapította Giorgetto Giugiaro és Aldo Mantovani. Az Italdesign műve a VW Passat, a Scirocco sportkocsi és az Audi 80-as. A közel ezer embert foglalkoztató stúdió elnöke, a kétszáznál több autó karosszériáját tervező Giugiaro márciusban visszavonult. A német konszern részeként működő stúdiót jelenleg fia, Fabrizio irányítja.

Az biztos, hogy nem fognak dolgozni a VW AG versenytársainak, de több és színesebb lesz a munkájuk, hiszen a konszern tizenkét márkájának tervezhetnek személyautókat, buszokat, kamionokat és motorkerékpárokat. Elbúcsúztak az önállóságtól, de ez nem feltétlenül rossz, bizonygatta lapunknak adott interjújában Giugiaro, aki szerint igazából az volt nyomasztó, amikor olyan autókat terveztek és olyan prototípusokat készítettek, amelyek soha nem kerültek sorozatgyártásra. Ez minden alkotót lelohaszt, különösen egy formatervezőt.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.