Közben a klasszikus itáliai stúdiók elestek az Alfa Romeo-, Ferrari-, FIAT-, Lancia- és Maserati-megrendelésektől, hisz még a FIAT konszern is megalapította torinói dizájnközpontját, a Centro Style-t. Így vesztette el megrendeléseinek jelentős részét több Torinó környéki centrum, ahol tucatnyi formatervező stúdió működött, többek között a Pininfarina, amely a kocsiépítő Farina-műhelyből jött létre.
|
A visszavonult Giorgetto Giugiaro a kétszáz általa tervezett autó egyikében Pascal Rossignol / Reuters |
Pedig olaszok tervezték évtizedeken át a Peugeot-karosszériákat, a kisebb sorozatú kabrió modelleket még ők is gyártották műhelyeikben. Aztán a PSA konszern felépítette a Citroën és a Peugeot közös dizájnkomplexumát, ahol már nemcsak tervek, de makettek és tanulmányautók is készülnek. Ezen egyaránt bukott a megrendeléseken addig osztozkodó Bertone, Ghia, Farina, Fioravanti, Fissore, Frua, Italdesign, Michelotti és Zagato. Volt olyan köztük, amelyik éveken át ezerszámra gyártotta az Alfa Romeo- és Opel-jelvényes sportkocsikat saját műhelyeiben. Csődbe ment tavaly márciusban a Bertone, és egy éve bizonytalan a Pininfarina sorsa: a stúdió adóssága júliusban 52,7 millió euróra nőtt, az indiai Mahindra hónapok óta tárgyal az olasz cég megvásárlásáról.
A XX. század divatjának meghatározó stúdiója is elvesztette önállóságát. Az Italdesign nemcsak autókat, de Singer varrógépet, Nikon kamerát, vonatot és villamost is tervezett. Bérmunkában készült a műterem legismertebb és legnagyobb példányszámú alkotása, az 1974-ben bemutatott Golf formaterve. A legelső kompakt VW-t Giorgetto Giugiaro rajzolta. Erre akkor még büszkék is voltak a németek. A későbbi modelleknél már elhallgatták, mennyi belőlük olasz meló.
|
Az Italdesign klasszikusa, az I-es Golf |
Napjainkban már korlátlan mennyiségben a németek rendelkezésére áll az itáliai műhely: a Volkswagen 2010-ben megszerezte az Italdesign 90,1 százalékát. A karosszériatervező és prototípus építőműhelyt 1968-ban alapította Giorgetto Giugiaro és Aldo Mantovani. Az Italdesign műve a VW Passat, a Scirocco sportkocsi és az Audi 80-as. A közel ezer embert foglalkoztató stúdió elnöke, a kétszáznál több autó karosszériáját tervező Giugiaro márciusban visszavonult. A német konszern részeként működő stúdiót jelenleg fia, Fabrizio irányítja.
Az biztos, hogy nem fognak dolgozni a VW AG versenytársainak, de több és színesebb lesz a munkájuk, hiszen a konszern tizenkét márkájának tervezhetnek személyautókat, buszokat, kamionokat és motorkerékpárokat. Elbúcsúztak az önállóságtól, de ez nem feltétlenül rossz, bizonygatta lapunknak adott interjújában Giugiaro, aki szerint igazából az volt nyomasztó, amikor olyan autókat terveztek és olyan prototípusokat készítettek, amelyek soha nem kerültek sorozatgyártásra. Ez minden alkotót lelohaszt, különösen egy formatervezőt.