galéria megtekintése

Csodagépekkel tarolnak a magyar egyetemisták

Az írás a Népszabadság
2015. 04. 08. számában
jelent meg.

B. J.
Népszabadság

A hatékony energiafelhasználás a főiskolai és egyetemi versenysportokban is fontos szempont: van, ahol a megtett távolság, van, ahol a sebesség és gyorsulás számít a győzelemnél, de van olyan Formula, ahol mindegyiket  értékelik, olykor igazi túlélőtúrán.  

A kecskeméti főiskolások MegaLux napelemes járműve
A kecskeméti főiskolások MegaLux napelemes járműve

Nemcsak az iskolapadban lehet rengeteg tudást szerezni, a technikai sportok is alkalmasak erre: világszerte szaporodnak a fiataloknak kiírt versenysorozatok, itthon is egyre több egyetem és főiskola csapata épít autókat. Van, amelyiket villany, van, amelyiket benzin hajt,

de olyan is akad, amelyiket levegő.
 

Nagyjából kéttucatnyi kollektívában ezer hallgató dolgozik a tanulás mellett a műhelyekben, a rendszer egyfajta duális képzésnek is felfogható, a különbség „csak” annyi, hogy itt nem kapnak bért a munkáért, sőt némelyikük még tandíjat is fizet, mármint a hallgatói képzésért, pluszt azért, hogy egyáltalán tagja lehessen valamelyik csapatnak.

Őket tényleg a lelkesedés hajtja, nemcsak minden szabadidejüket, de éjszakáikat is feláldozzák azért, hogy a legjobb autót építsék meg. Így van ez a budapesti, a győri, a kecskeméti, a miskolci és a pécsi egyetemistákkal, akik különböző versenyágakban építenek versenykocsikat.

A hirdetésen is múlik, kire hull a díjeső

Ezerféle díjat osztanak ki évente, van, amelyikkel a karosszéria formáját díjazzák, van, amelyikkel a műszaki megoldásokat, a motor teljesítményét vagy tisztaságát, a lényeg, hogy publicitást kapjon a győztes és persze a versenyt meghirdető orgánum. Részletek a Kerékvilágban.

A legmesszebbre a kecskemétiek akarnak eljutni, és nem csak távolságban. Megameter után MegaLux: nemcsak a név és az autó lesz új, hanem a versenyág is, melyen rajtolni akarnak a kecskeméti GAMF főiskolásai. A járműépítő csapat már bizonyított az eco-marathon futamokon, ahol versenyt is nyertek: Megameterük legjobb eredménye 1 liter benzin/3082 kilométer.

MegaLux néven napelemes autót is építenek, és októberben elindulnak az Ausztráliát átszelő háromezer kilométeres World Solar Challenge futamon. Az eco-marathonhoz hasonlóan ez is az energiatakarékosságról szól, hiszen a mezőny járművei csak a napenergiát hasznosíthatják, de itt a sebesség már 80-110 km/óra. A tavalyi futamon 33 indulóból csak tíz ért célba. A járművek minden reggel 8-tól délután 5-ig haladhatnak, akkor kötelező a megállás, ami olykor sivatagi táborverést jelent.

Az Óbudai Egyetem Eco Marathon csapata májusban rajtol Rotterdamban, a magyar közönség itthon is drukkolhat egyetemistáknak: félszáz csapat kétszáz hallgatója áll rajthoz sűrített levegővel hajtott autókkal május 8–9-én Egerben, a VIII. Nemzetközi Aventics Pneumobil versenyen.

Klasszikus műfaj a Formula Student, melyet még tanszékvezetőként segített honosítani Magyarországon Palkovics László, aki jelenleg a felsőoktatásért felelős államtitkár, és Bári Gergely, aki hallgatóként kezdte, és már oktat is, miközben évek óta a túraautó-világbajnokságban sikeres Michelisz Norbert versenymérnöke.

Az első Formula Student versenyen, 1981-ben, az USA-ban még csak hat csapat negyven diákja vett részt,

napjainkban 130 csapat közel kétezer mérnökhallgatójával,

hasonlóan sokan jelentkeznek a nagy európai versenyekre is. A világsorozat naptárában két amerikai és egy kanadai mellett ázsiai, valamint több európai helyszín szerepel brit, német, cseh, osztrák, magyar, spanyol, olasz és orosz pályákkal.

A BME mérnökhallgatóinak négykerék-hajtású villanyautója első lesz a régióban
A BME mérnökhallgatóinak négykerék-hajtású villanyautója első lesz a régióban

A moszkvai futamon győztes győri egyetemisták autót építenek, a Széchenyi István egyetem másik csapata motort fejleszt, a budapestiek, kecskemétiek, miskolciak és pécsiek autót építenek. Legnagyobb fába a Techtogether-győztes BME Formula Racing Team csapata vágott, mert a magyar konstruktőri csapatok között és a közép-európai régióban elsőként épít négykerék-hajtású elektromos Formula Student versenyautót.

Az FRT nyolcéves története alatt 350 hallgató volt aktív csapattag, és eddig kilenc autót, köztük öt benzinest építettek. Jelenleg hatvan mérnökhallgató dolgozik a tizediken: az FREC–005-öst a kerékagyba épített – egyenként 35 kilowattos és 21 newtonméteres nyomatékú – villanymotorok hajtják, és a szimulációk szerint a 2015-ös verseny autó álló helyzetből három másodperc alatt éri el a százas tempót, ami már Forma–1-es tempó.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.