Nagyjából kéttucatnyi kollektívában ezer hallgató dolgozik a tanulás mellett a műhelyekben, a rendszer egyfajta duális képzésnek is felfogható, a különbség „csak” annyi, hogy itt nem kapnak bért a munkáért, sőt némelyikük még tandíjat is fizet, mármint a hallgatói képzésért, pluszt azért, hogy egyáltalán tagja lehessen valamelyik csapatnak.
Őket tényleg a lelkesedés hajtja, nemcsak minden szabadidejüket, de éjszakáikat is feláldozzák azért, hogy a legjobb autót építsék meg. Így van ez a budapesti, a győri, a kecskeméti, a miskolci és a pécsi egyetemistákkal, akik különböző versenyágakban építenek versenykocsikat.
A hirdetésen is múlik, kire hull a díjeső
Ezerféle díjat osztanak ki évente, van, amelyikkel a karosszéria formáját díjazzák, van, amelyikkel a műszaki megoldásokat, a motor teljesítményét vagy tisztaságát, a lényeg, hogy publicitást kapjon a győztes és persze a versenyt meghirdető orgánum. Részletek a Kerékvilágban.
A legmesszebbre a kecskemétiek akarnak eljutni, és nem csak távolságban. Megameter után MegaLux: nemcsak a név és az autó lesz új, hanem a versenyág is, melyen rajtolni akarnak a kecskeméti GAMF főiskolásai. A járműépítő csapat már bizonyított az eco-marathon futamokon, ahol versenyt is nyertek: Megameterük legjobb eredménye 1 liter benzin/3082 kilométer.
MegaLux néven napelemes autót is építenek, és októberben elindulnak az Ausztráliát átszelő háromezer kilométeres World Solar Challenge futamon. Az eco-marathonhoz hasonlóan ez is az energiatakarékosságról szól, hiszen a mezőny járművei csak a napenergiát hasznosíthatják, de itt a sebesség már 80-110 km/óra. A tavalyi futamon 33 indulóból csak tíz ért célba. A járművek minden reggel 8-tól délután 5-ig haladhatnak, akkor kötelező a megállás, ami olykor sivatagi táborverést jelent.
Az Óbudai Egyetem Eco Marathon csapata májusban rajtol Rotterdamban, a magyar közönség itthon is drukkolhat egyetemistáknak: félszáz csapat kétszáz hallgatója áll rajthoz sűrített levegővel hajtott autókkal május 8–9-én Egerben, a VIII. Nemzetközi Aventics Pneumobil versenyen.
Klasszikus műfaj a Formula Student, melyet még tanszékvezetőként segített honosítani Magyarországon Palkovics László, aki jelenleg a felsőoktatásért felelős államtitkár, és Bári Gergely, aki hallgatóként kezdte, és már oktat is, miközben évek óta a túraautó-világbajnokságban sikeres Michelisz Norbert versenymérnöke.
Az első Formula Student versenyen, 1981-ben, az USA-ban még csak hat csapat negyven diákja vett részt,
napjainkban 130 csapat közel kétezer mérnökhallgatójával,
hasonlóan sokan jelentkeznek a nagy európai versenyekre is. A világsorozat naptárában két amerikai és egy kanadai mellett ázsiai, valamint több európai helyszín szerepel brit, német, cseh, osztrák, magyar, spanyol, olasz és orosz pályákkal.
|
A BME mérnökhallgatóinak négykerék-hajtású villanyautója első lesz a régióban |
A moszkvai futamon győztes győri egyetemisták autót építenek, a Széchenyi István egyetem másik csapata motort fejleszt, a budapestiek, kecskemétiek, miskolciak és pécsiek autót építenek. Legnagyobb fába a Techtogether-győztes BME Formula Racing Team csapata vágott, mert a magyar konstruktőri csapatok között és a közép-európai régióban elsőként épít négykerék-hajtású elektromos Formula Student versenyautót.
Az FRT nyolcéves története alatt 350 hallgató volt aktív csapattag, és eddig kilenc autót, köztük öt benzinest építettek. Jelenleg hatvan mérnökhallgató dolgozik a tizediken: az FREC–005-öst a kerékagyba épített – egyenként 35 kilowattos és 21 newtonméteres nyomatékú – villanymotorok hajtják, és a szimulációk szerint a 2015-ös verseny autó álló helyzetből három másodperc alatt éri el a százas tempót, ami már Forma–1-es tempó.