galéria megtekintése

Családon belüli erőharc a 24 órás versenyen

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 17. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Nem kockáztatott nagyot az, aki az idei Le Mans futamon hibrid motor győzelmére tett. Azt már nehezebb volt eltalálni, hogy a német márkák közül melyik bírja majd legjobban a 24 órás versenyt.

Ahogy a világpiacon, úgy a versenypályákon is hatalmas küzdelmet folytatnak egymással a nagy autómárkák, néha olyanok is, amelyek azonos konszernhez tartoznak. Idén a Volkswagen-családon belül, az Audi és a Porsche között folyt a párbaj.

A 83. LeMans 24 órás versenyen ötvenöt autó rajtolt és negyven ért célba kereken egy nappal később. A mezőnyben tizennyolc Forma–1-es hátterű pilóta versenyzett, köztük Mark Webber, aki amatőr hibával szorult a második helyre: sárga zászlós előzése miatt egyperces büntetést kapott.

Hülkenberggel ért célba a 19-es számú Porsche
Hülkenberggel ért célba a 19-es számú Porsche
Regis Duvignau

 

A Porsche-istállónak azonban csak az egyik szeme sírt, hiszen a gyári csapat így is megszerezte a győzelmet. Nico Hülkenberg, Earl Bamber és Nick Tandy váltott vezetéssel 395 kört tett meg a Porsche 919 Hybriddel a megadott idő alatt, és ezzel rögtön az első helyen debütált. Egy kört vertek a második helyezett trióra, és csak eggyel maradtak el az eddigi rekordtól. Idén a jobbak 3 perc 17 másodperces köridőket futottak a 13,629 kilométeres pályán, és átlagosan 13 körönként mentek a bokszba, hogy tankoljanak és kereket cseréljenek.

A pilótáknak legalább négy óránként váltaniuk kellett egymást. Volt bőven rendkívüli bokszkiállás is, különösen a korábbi években verhetetlen Audinál, ahol elektronikai bajok mellett a rosszul rögzített motorháztető nehezítette a csapat dolgát. Második éve indul két rivális csapattal a VW konszern, és borítékolható volt, hogy egyik „lovuk” be is fut.

És így néz ki a győztes 919-es Hybrid sportkocsi szerkezeti rajza
És így néz ki a győztes 919-es Hybrid sportkocsi szerkezeti rajza
Regis Duvignau / Reuters

De szerepelt idén is a Nissan és a Toyota. A nyolcfutamos hosszú távú versenysorozatban (FIA World Endurance Championship) tavaly a Toyota volt a világbajnok, ezért viselheti egyik autójuk az 1-es rajtszámot.

A Porsche-gyár tavaly tért vissza Le Mans-ba tizenhat év távollét után, és idén már győzni is tudott –történetében rekordot érő tizenhetedszer. A vasárnap harmadik helyre szorult Audi eddig tizenkétszer nyert, de a négykarikás márkáé az első dízel- és hibridgyőzelem. Az idei győzteseket 265 ezren ünnepelték a helyszínen, a trófeát a kilencszeres győztes, a Monsieur Le Mans-ként tisztelt dán Tom Kristensen adta át. És nem maradt el a pezsgőzés, aminek hagyománya épp itt született fél évszázada.

Ifjabb Henry Ford többszöri próbálkozással sem tudta megszerezni a Ferrarit, ezért megépítette saját sportkocsiját, az olaszokat is legyőző GT40-est, amellyel először sikerült ötezernél több kilométert elérni 24 óra alatt. 1967-ben a Gurney–Foyt páros 218,038 km/órás átlagsebességgel száguldott, és 5232,9 kilométeres teljesítménnyel győzött. A Le Mans-t nyerő Gurney és Foyt a pódiumról locsolta az örömmámorban úszó ifjabb Henry Fordot és a versenyautó-építő Caroll Shelbyt, és hát bosszúból az újságírókat is, akik korábban kudarcot jósoltak nekik.

Minden idők legszorosabb befutóján, 1966-ban húszméteres különbséggel ért célba két Ford GT40-es, ez ihlette a La Ronda Infernale (Pokoli Kör) című filmet. És esély van egy újabb Le Mans-filmre is, hiszen sikeresen szerepelt az autósport-imádóvá vált és versenycsapatot is szervező színész-pilóta, Patrick Demsey. Jövőre pedig visszatér a sorozatba a Ford, mely feltámasztotta a legendás GT40-est, melyet egykor Steve McQueen hajtott profi versenyzőként.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.