A Toyota idei terve stagnálással számol, legalábbis ez derül ki a hivatalos nyilatkozatokból, de a japán konszern láthatóan nem éri be ennyivel. A márka újabb piacokon akar komolyabb szerephez jutni, amiben további bevásárlások is segíthetik. Jelenleg 51,2 százalékban birtokolja a Daihatsut, de még idén teljesen meg akarja szerezni a márkát, és nyáron már a tőzsdére is vezetnék. A Toyota és a Daihatsu együttműködése még 1967-ben indult, 1998 óta pedig egy cégcsoportban is vannak. Közben szemet vetett egy másik kisautó-specialistára. Egyelőre mindkét érdekelt fél titkolódzik, de az biztos, hogy a Toyota tárgyal a Suzukival, amely nemcsak a minik gyártásában profi, de évtizede piacvezető a világ legdinamikusabban fejlődő piacán, az ígéretes Indiában. A szubkontinensen kétharmados a Suzuki többsége értékesítésben és gyártásban is, miközben a Toyotáé nem éri el az öt százalékot sem. Más gyártóknál is látszik a szándék az indiai hódításra. A VW, a GM és a FIAT Chrysler Automobiles is a milliárdnál népesebb országban akar hódítani. A trend nem véletlen, hiszen az orosz és brazil piac bezuhant, az egykori brit gyarmaton viszont Kínát meghaladó mértékben nőnek az eladások.
A Brazíliában tavaly eladott 2,477 millió autó 25,6 százalékos zuhanást és darabszámban mínusz 852 ezer autót jelent. Ez a legalacsonyabb eredmény 2008 óta, akkor 1,15 millió autó kelt el. Az orosz piacon az AEB adatai szerint 2015-ben 1,6 millió új személyautó talált gazdára, ami 37 százalékkal és 900 ezer darabbal marad el az előző évtől. Decemberben viszont már 45,7 százalékos volt a zuhanás.
Miközben az orosz és brazil gazdaságot érzékenyen érinti az olajár zuhanása, az indiai gazdaság növekedése továbbra is kitart, tavaly 7,4 százalékos volt. Az Indiai Autógyártók Szövetségének adatai szerint 2015-ben 2,78 millió új személyautó kelt el, ez 8,7 százalékos növekedést jelent. Más fejlődő piacokhoz hasonlóan itt is alacsonyabbak a biztonsági és környezetvédelmi elvárások, így a termékek is olcsóbbak. (Az európai piacra szánt termékekbe természetesen Euro 6-os motorokat és ESP-t, valamint minimum négy légzsákot szerelnek az indiai gyártók.) A héten nyíló Újdelhi Motor Show-n nem meglepő módon a szokásosnál is nagyobb lesz a felhozatal.
Közben megindult a verseny az embargóból szabaduló iráni piacért: tavaly egymillió autót értékesítettek az országban, de az előrejelzések idén már 1,2 millióról, 2020-ban 1,6 millióról szólnak. Erre épít a PSA Peugeot Citroën és a Renault: a franciák tavaly nyár óta húzzák fel az iráni állammal közösen működtetett vegyes vállalataikat. A dél-koreai és kínai márkák is Teheránra kacsintanak oroszországi és brazíliai veszteségeik kompenzálására.
Elfüstölt a VW, élen a Toyota
A tavaly közel kilencvenmillió darabos globális autópiac harmadát három járműkonszern 22 márkája uralja. A világelsőséget 2008-tól birtokló és 340 ezer embert foglalkoztató Toyotához tartozik a Lexus, Scion, a Hino és jelenleg még csak részben a Daihatsu. A második helyezett VW- konszerné az Audi, Bentley, Bugatti, Ducati (motor), Lamborghini, MAN, Porsche, Scania, Seat, Skoda és Volkswagen márka.
A General Motors csoporté a Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Holden, Opel és Vauxhall, valamint a kínai Jiefang és Wuling. Érdektelenség miatt elaltatták a fiataloknak kreált Saturnt, majd nyugdíjazták az öregecske Oldsmobile-t és Pontiacot is.