galéria megtekintése

Nem kémkedik az OnStar, de azt megmondja, hol van szabad szállodai szoba

0 komment


Boros Jenő

A rendszer küldetése, hogy segítsen a bajban, ám balesetmentes közlekedés esetén van mit „mondania” az autó sofőrjének.

Lakatlan terület, ritkás forgalom, a kukoricásban összetört autó motorja még jár, de a borulás után reflektorai már nem világítanak, így az úton közlekedők nem látják sem a roncsot, sem beszorult utasait. Mobiltelefon általában van minden autó­ban, ám az már nem biztos, hogy a sérültek képesek használni, és ha mégis tárcsázzák a 112-t, nem biztos, hogy pontosan meg tudják határozni a helyszínt. Ennél is rosszabb, ha eszméletlen a vezető és a többi utas. Ilyenkor segíthet az auto­mata segélyhívó, amely 1997-es bemutatása óta az amerikai autókban már általánossá vált. A rendszer a légzsákok működésekor automatikusan riasztja a mentőket, akik navigációs adatok alapján gyorsan és pontosan tudják azonosítani helyszínt, majd küldik a segítséget, ami különösen akkor fontos, ha a sérült nem képes elmagyarázni, hogy hol is történt a baleset. Ez egyébként olykor még a segítségükre sietőknek sem mindig sikerül.

Csak indokolt esetben küldi el bárhová az autó koordinátáit
Csak indokolt esetben küldi el bárhová az autó koordinátáit
Fotó: Axel Wierdemann

2018 márciusától már minden új autót csak ilyennel szabad forgalomba hozni; az EU-ban eCall (emergency call) néven ismert berendezés már napjainkban is több modellben megtalálható, ám még nem min­denütt működik.

 

Az eCall-rendszernél többet kínál az OnStar, amely nemcsak vészhelyzetben képes segíteni: baleset esetén ez is automatikusan riasztja a mentőket, tűzoltókat rendőröket, de egyéb szolgáltatásokat is nyújt. A belső visszapillantó tükörbe vagy tetőbe épített S. O. S. kapcsolóval manuálisan is aktiválni lehet a vészhívást, egy másik kapcsolóval pedig nonstop működő diszpécserközponttal lehet kommunikálni: kérni lehet bármilyen információt szállodai férőhelyről, benzinkútról, parkolási lehetőségről vagy autószervizről, ráadásul akár magyarul is vagy a vezető által preferált nyelven. Ezt már a napokban kipróbálhattuk az új Zafirában: az angliai Lutonban működő központ kérésünkre elmondta az útirányban szereplő kastély helyét és nyitva tartását, majd harminc másodpercen belül elküldte okostelefonunkra a navigációs térképet, amely a műszerfali képernyőn is megjelent.

Hamarosan itthon is indul a wifis szolgáltatás is, ami az első három hónapban ingyenes lesz, de még nem tudni, hogy mikortól lép üzembe. Az egyéves próbaüzem után az OnStar szolgáltatás havi 2700 forintba kerül. Lopáskor riaszt is a rendszer, miközben SMS-ben és e-mailben is értesíti a tulajdonost, akinek kérésére körözést is kiad a járműre. Alvázszám-azonosítás után a tulajdonos kérheti, hogy blokkolják az autó újraindíthatóságát: ez nem azonnali leállítást jelent, hiszen az balesetveszélyes lenne.

További szolgáltatás a járműstátusz valós idejű információja, amely jelzi az abroncsnyomást, része még a diagnosztika, a gépkönyv, az autó távolról történő nyitása. Öt éven át díjmentesen havonta érkezik diagnosztikai levél, melyet az ügyfél engedélyével a márkaszerviz is megkaphat, és ezzel egyéni ajánlattal is megkeresheti a jármű használóját.

Dános András, az Opel Magyarország kommunikációs vezetője a bemutatón elmondta, hogy az ­OnStar csak gyárilag beszerelt változatban működik, modelltől függ, hogy melyikben széria vagy opció, ami 150 ezer forintos felárat jelent, hosszabb távon minden új autóba bekerül. 2024-ben az autók 89 százaléka hálózatra lesz kapcsolva, még a használtak is. Az Opel OnStar jelenleg 26 országban működik és további 56-ban a Vodafone által elérhető, ám minden hálózatra rákapcsolódhat, ha éppen valamelyik szolgáltatónál éppen fehér folt van.

Az OnStar csak indokolt esetben küldi el bárhová az autó koordinátáit, például balesetnél vagy ha az operátorral beszélünk. És ha valaki el akar rejtőzni a rendszer elől, elég megnyomnia az áthúzott antennás – a harmadik – gombot, mellyel megszakítható a műholdas kapcsolat, tehát hiába is akarna, nem tud kémkedni utánunk az OnStar rendszer. 

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.