galéria megtekintése

A hatalom elvárja a katarzist - Interjú Eperjes Károllyal

7 komment


Hompola Krisztina

A tizedes meg a többiek apropóján Eperjes Károllyal mesterekről, tanítványokról, a hatalom és művészet kapcsolatáról, valamint színház-igazgatói pályázatról beszélgettünk.

– Miről fog szólni 2016-ban a 41 éves A tizedes meg a többiek?

– Remélem, ugyanarról, amiről a Keleti Márton rendezte klasszikus film. Sok humorral, fifikával, szolidaritással és küzdelemmel mindenféle borzalom közepette túlélni, és mindenekfelett embernek maradni.

Fotó: Teknős Miklós / Népszabadság

– A darab kiválasztásában volt szerepe?

– Nem. A dramaturg, Deres Péter ötlete volt, és az igazgató úrnak nagyon megtetszett. Amikor megkérdezték, boldogan mondtam igent arra, hogy eljátsszam Albert, azaz Major Tamás tanár úr szerepét.

 

– Nem állt volna közelebb önhöz a tizedes figurája?

– Öreg vagyok már ahhoz. Húsz évvel ezelőtt játszhattam volna el. Sinkovits Imre harmincöt múlt, amikor kiválasztották.

– Ami Majort illeti, neki a politika, a hatalom és a színház viszonyában vállalt szerepének megítélése ellentmondásos. Mindig aktuális probléma ez. Mit gondol erről?

– Annak idején, amikor ide, a régi Nemzeti Színházba kerültem, sok mindenfélét hallottam a tanár úrról. Ha voltak is restanciái, mi nem éreztük. Mindent át akart adni a tanítványainak, és ezt rettenetesen szerettük benne. Rajongtunk az óráiért és a vele való munkáért.

Fotó: Teknős Miklós / Népszabadság

– Mi a véleménye arról, ha egy politikai erő a hatalom birtokában különböző eszközökkel, de befolyásolja a művészi szabadságot?

– Játszottam olyan produkcióban, amely erről a problémáról szól. Ilyen Bulgakov Molière-je, más néven Álszentek összeesküvése című darabja. A műben szerintem a Napkirály, XIV. Lajos helyesen támogatja mecénásként Molière-t, ugyanis felhívja a figyelmét, hogy a társadalmi visszásságokat ábrázolni jó, de ő mecénásként elvárja, hogy a végén katarzist nyújtson. Tudjuk, hogy voltak Molière-­művek, amelyeket a Napkirály hatására átírt a szerző, és ezek így tökéletesek. Úgy tudnám összefoglalni, hogy ha a regnáló hatalom a művészetet jól megtermékenyítve nyúl valamilyen művészeti intézmény alá vagy mögé, az helyes. Ha nem így, akkor az helytelen.

– Ki ítéli meg, hogy a hatalom helyesen vagy helytelenül tette?

– Az utókornak van rálátása, a jelenkor pedig örömmel konstatálja vagy fájdalommal elszenvedi.

– Mit szól ahhoz, hogy a Fővárosi Közgyűlés meghosszabbította Dörner György mandátumát az Újszínház élén?

– Hála istennek nem vagyok olyan helyzetben, hogy nekem kellett volna döntenem, ez mások felelőssége. De gratulálok Dörner Gyurinak ahhoz, hogy tovább dolgozhat.

– Miért hagyta ott 2012-ben az Új Színházat Dörner György kinevezése után?

– Rettenetesen rossz állapotban voltam, akkor haldoklott és halt meg édesanyám. A színház körül kialakult paláver és a veszprémi életem azt sugallta, hogy el ebből a drága Ninivéből.

Fotó: Teknős Miklós / Népszabadság

– Miért jött el a Nemzeti Színházból 2014-ben?

– Erről már nagyon sokszor beszéltem, az eddig elmondottakhoz nincs mit hozzátennem.

– Színházi elválásuk után hogyan tud együtt dolgozni Vidnyánszky Attilával, a Nemzeti Színház igazgatójával a Kaposvári Egyetemen?

– Intézményi szinten találkozunk, nem tudok semmi olyan negatívumot említeni, amit meg kellene osztanom a nyilvánossággal.

– Említette egy interjúban, hogy most a legfőbb hivatásának a tanítást tekinti. Miért?

– Major, Taub, Vasziljev a Művész Színházban, említhetem Simon Zsuzsa tanárnőt, Gáti József tanár urat, de a Zsámbéki–Ascher–Babarczy–­Székely-csapatot is, elég példát adtak a pályámon. Tőlük és pedagógus szüleim hozzáállásából sok mindent elleshettem, amit továbbadhatok. Élvezem, ahogy a diákjaim tanulnak, óriási öröm, ahogy egyről kettőre jutnak és látom a fejlődésüket. Szoktam is mondani nekik, hogy nem vagyok biztos benne, hogy voltam olyan szinten ennyi idős koromban, mint ők. Fantasztikus érzékelni, ahogy beérik bennük valami a próbák során.

– Rátóti Zoltán nemrég lemondott a kaposvári Csiky Gergely Színház vezetéséről. Felmerült önben, hogy pályázik a direktori székre?

– Annyira korai ez még. Kaposváron az önkormányzat és a társulat is várakozó állásponton van. Az évadjuk kész, a gazdasági menedzsment megkapta a feladatát: levezényelni a szezont. Zolival terveztünk két-három produkciót a jövő évadra az egyetemi osztályom részvételével. Hogy ez hogyan valósul meg, hogyan nem, az most függő állapotban van.

Fotó: Teknős Miklós / Népszabadság

– Mint ahogy az is, hogy ­pályázik-e­ vagy sem?

– Erről egyelőre nem lehet beszélni. Úgy tudom, hogy a kétéves átépítés idején a színház nem állandó épületben működik majd. Még nem tudom, hogy ezt a fenntartó milyen módon óhajtja megvalósítani. Van most a Pesti Magyar Színházban feladatom. Főiskolásként itt kezdtem a pályámat, és boldogan mondtam igent Zalán János igazgató úr felkérésére, hogy legyek társa a színház szellemi, fizikai újraélesztésében. Nem szeretnék erről lemondani. Hogy e mellett és a tanítás mellett mi fér bele az életembe most már túl a hatvanon, jelen pillanatban nem tudom.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.