galéria megtekintése

A Matador és Mister Dakar

Az írás a Népszabadság
2014. 12. 31. számában
jelent meg.

B. J.
Népszabadság

Még célba sem ér az egyik mezőny, miközben már rajtol a másik: a sivatagi Africa Race versenyen bukással búcsúzott az óévtől a favorit magyar csapat, a hétvégén pedig különleges autókkal indul a 2015-ös Dakar.

Egyik rali sem sétagalopp, de a Dakaron villanyautóval indulni különleges kihívás. A spanyol Acconia cég által épített prototípust háromszáz lóerős teljesítményű villanymotor hajtja, így a gyorsulással és az akár kétszázas tempójú száguldással sem lesz gond, ha bírják az akkumulátorok, amelyeket a háromszáz kilométeres gyorsasági szakaszok között lehet majd feltölteni. A Dakar több állomása távol van lakott területektől, ezért a villanyautót mobil generátorról táplálják majd.

Próbarepülésen a 2008-as DKR Peugeot terepjáró
Próbarepülésen a 2008-as DKR Peugeot terepjáró – Forrás: PSA

A népes mezőnyben a klasszikusok mellett Dusterekkel indul a Renault-csapat, de a versenyen nem Dacia-jelvénnyel, mert a latin-amerikai piacokon a francia márka fémjelzi a Romániában és Marokkóban is gyártott autókat, amelyeket V8 hengeres, 380 lóerős Nissan motorok hajtanak, vagyis a többi versenytárshoz hasonlóan ezeknek az egyedileg épített autóknak sincs sok közük a szériaváltozatokhoz.

 

Ahogy a Peugeot-csapat három autójának sem: a sikerekben gazdag francia márka a 2015-ös Dakaron különleges modellekkel és profi pilótákkal vesz részt, ráadásul építhet a régi sikerekre, hiszen 1987 és 1990 között négyszer nyerte meg a Peugeot a terepralit 205 T16-ossal és 405 T16-ossal, olyan pilótákkal, mint Ari Vatanen és Juha Kankunnen. A látványos 2008 DKR autók tervezése tavaly szeptemberben kezdődött, a karosszéria az olasz Giovanni Rizzo munkája. A brutális külsejű autókat a Mister Dakarként tisztelt ötszörös győztes Stéphanie Peterhansel, a Matadorként emlegetett ralis legenda, Carlos Sainz és a motorral már többször is diadalmaskodó Cyril Després vezeti. Némi meglepetésre csak a hátsó kerekeket hajtja a V6 hengeres, 3 literes és 340 lóerős motor, amellyel 200 km/órás sebességre képes a 2008-as: ezzel a konstrukcióval jóval nehezebb lesz autózni a saras szakaszokon, viszont a puha, homokos részeken előnyösebb, mint a négykerék-hajtás, amelynél könnyebb és takarékosabb is.

A bajnok Mininek nyolc autóval (köztük három gyárival) nagy az esély a címvédésre, ám a három francia kocsi és legénysége ezt alaposan megnehezítheti. A Minik 2012 és 2014 között diadalmaskodtak a Dakaron, többek között olyan pilótákkal és navigátorokkal, akik most a Peugeot színeiben versenyeznek. Az Uniqa Santander Team színeiben Sebestyén Sándor immár negyedszer képviseli a magyar színeket a szériaautók között, ahol ugyancsak Toyotával indul Szaller Zoltán. 

Az Africa Race mezőnye kedden rajtolt, hogy Marokkón, Mauritánián és Szenegálon át január 11-ig teljesítse az 6800 kilométeres távot, melynek célállomása a Rózsaszín-tó. A kamionosok között indult a nagy esélyes Kamaz-csapat: két gépük nem gázolajjal, hanem sűrített földgázzal üzemel, köszönhetően támogatójuknak, az orosz Gazpromnak, amely mobil CNG-töltőállomásokkal biztosítja a tankolásukat. A versenykamionok már több oroszországi versenyt megnyertek, és fontos küldetésük, hogy külföldön is népszerűsítsék a Putyin elnök által meghirdetett alternatív üzemanyagprogramot.

A nagy nyerő és nemes versenytárs, a francia Louis Schlesser Szalay Balázs és Bunkoczi László győzelmét jósolta, ám ez sajnos nem jött be, mert a magyar páros az első gyorsasági szakaszon felborult: Az Opel Mokka nagy sebességgel orral beleállt egy homokfalba, először a tetejére, aztán oldalára borult. Bunkoczi László navigátor megsérült, ezért a baleset után azonnal hívták a mentőhelikoptert, amely körülbelül 45 perc múlva érkezett meg. Bunkoczit vákuumágyba fektették, és elvitték a nadori kórházba. Ott átesett jó néhány vizsgálaton, és az első diagnózis szerint eltört két csigolyája.

„Nagyon le vagyok törve. És nem csupán azért, mert tizennégy kilométer után fel kellett adnunk a versenyt, amire egy évig készültünk, hanem azért is, mert ez lett volna az az év, amelyben tényleg lett volna esélyünk egy jó eredményre, s főképpen azért, mert Laci megsérült. Most az a legfontosabb, hogy ő rendbe jöjjön” – tette hozzá Szalay.

S hogy ilyenkor keresi-e a felelőst? Ha keresi, ha nem, a baleset már megtörtént. „Nem mondhatom, hogy egy pillanatnyi kihagyás volt, mert nagyon koncentráltam. S azt sem, hogy a navigátor hibája, hiszen neki meg az volt az itinerében, hogy menjünk egyenesen. Egyszerűen ilyen az autósport. Megvannak a maga veszélyei, ezért is annyira népszerű a nézők körében. Más kérdés, hogy most pokoli érzés a kórház felé menni, ahelyett, hogy az első tábor irányába tartanánk...” – mondta Szalay Balázs, aki 2003 óta nem adott fel hosszú távú sivatagi versenyt – akkor a Dakaron a technika ördöge (motorgond) akadályozta meg abban, hogy befejezze a Dakart.

„Az volt a legrosszabb, amikor azt hittem, én hibáztam, és tönkretettem a csapat versenyét. Azután azonban megnéztem az itinert, és azt láttam, hogy valóban egy sima gödörnek jelezték az ominózus helyet, aminél mi általában el sem vesszük a gázt” – mondta a kórházi ágyán Bunkoczi, akinek szerencsére nincsenek belső sérülései, mozog keze-lába, úgyhogy a csapat reményei szerint hamarosan átszállítják Európába.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.