galéria megtekintése

Zsebbe nézés

Az írás a Népszabadság
2014. 12. 04. számában
jelent meg.


Tanács István
Népszabadság

Az 1990-es évek derekán főnököm elvitt autózni a budai hegyvidékre, ahol már álltak a rendszerváltás fürge nyerteseinek új villái. A tulajdonosok egy részét ismerte, ha másról nem, arról, hogy milyen szerepet töltött be az illető az előző rendszerben. E vagyonok forrásáról ugyan a bennfentesek tudtak, firtatni azonban már mindezt nem illett. Életbe léptek az új rendszer szabályai: az üzleti és banktitok szentsége.

Az első szabad parlament tagjainak már kellett vagyonbevallást tenniük – a legtöbb akkori képviselő olyasmiket vallott be, amit bármelyikünk tehetett volna. Fábry Béla Trabantja – amellyel az újonnan alakult MSZP elnökségi ülésére érkezett 1989-ben – azt sugallta, hogy az új rendszerben a közszereplők majd szolgálatnak tekintik a döntéshozói funkciót. Ez a rendszer azonban tett egy logikusnak tűnő éles elhatárolást: a közpénz felhasználása és a közszereplő vagyongyarapodása nyilvános – a privát pénz sorsa magántitok.

De ez a határ álságos. A kezdeti években minden jelentősebb magánvagyon úgy keletkezett, hogy közvagyon volt annak előtte. De ha nem, hanem például csalárdul kihelyezett bankhitel, a közreműködőket már védte a banktitok intézménye. Vagy ha egy magáncég gépkocsiflottát, informatikai rendszert vásárol egy másik magáncégtől, akkor mekkora összegek vándorolnak a még magánabb zsebekbe?

 

Létrejött a magángazdaság ügyeinek a nyilvánosság elől való elzárására beállított rendszer, ahol a piaci viszonyok közt elég rosszul teljesítő cégekbe jelentős közpénzek áramlanak.

És ha csak egy szűk döntéshozói kör jövedelme és vagyona nyilvános, a családtagjaiké viszont nem, akkor szabad a vásár. De még a családtagok, üdülőtulajdonos kétéves unokák, aranyszívű nagymamák vagyonleltára sem volna elég. Szükség lenne a barátok, üzlettársak vagyonának nyilvánosságára is.

Jó lenne a nemzetközi cégek pénzszivattyúzási technikáinak nyilvánossága, a titkos bankbetétek forrásainak ismerete, a nemzetközi adóparadicsomok megszüntetése – ezek mind ahhoz a rendszerhez tartoznak, amelynek porszemnyi része Rogán Antal vagy Simon Gábor és más közszereplők nyilvánosságra hozott ügye. De hol a határ, és ki állapítja azt meg? Nem válhatnánk-e mi, átlagos életű, magunkat becsületesnek tudó emberek, barátaink és hozzátartozóink is célpontjaivá a gyűlölködő zsebbe nézésnek?

Volna rá esély – én mégis biztos vagyok benne, hogy láthatóvá tételük egyben csökkentené is az egyenlőtlenségeket. Akár esélynek tartjuk ezt, akár veszélynek, a helyzet megváltoztatása nem áll módunkban. Így a képviselői vagyonosodás körüli viták sem a rendszert korrigálják, legfeljebb a politikai erőviszonyok változtatását serkentik. Az sem haszontalan: minél hosszabb ideig van hatalmon valaki, annál több vaj olvad le a fejéről, ha végül kimegy a napra.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.