galéria megtekintése

Vissza Göttingába

5 komment


Miklós Gábor

Mennyi időbe telhetett, amíg az idősebb Bolyai eljutott ide? Ezt a megválaszolhatatlan kérdést tettem fel lányaimnak, amikor már elég közel jutottunk a célhoz, Göttingenhez. Az utazás privát, családi és baráti volt. Kellett hozzá némi elszántság, hogy egy kurta hétvégére vállaljuk az autózást Budapesttől Göttingenig. Én persze mindig Göttingát mondtam a kocsiban, legyen a városnak magyar neve, ha már a lányok barátnője kedvéért télvíz idején ilyen hosszú útra vállalkozik a család. Göttingen alig több mint százezres városka Alsó-Szászországban.

Sok neves honfitársunk tanult itt, Bolyai Farkas mellett például Körösi Csoma Sándor is. És még néhány százan, akik útnak indultak az akkori Európa egyik legjobb (és akkor is igen drága) egyeteme felé. Nem ismerem a tizennyolcadik századi útlevél- és vízumviszonyokat, de gondolom, akkor is lehettek határok, sorompók, vámházak, ahol a különböző fejedelemségek hatóságai vizsgálták az utazókat, csomagjaikat és irataikat.

Megpróbáltuk elmesélni a huszonegyedik században született gyerekeknek, milyen lett volna, ha ezt az utat, mondjuk, 1986-ban akarjuk megtenni. Először is, meg kellett magyarázni, hogy nyugati utazásra feljogosító „kék útlevelet kellett szerezni”. De ez még kevés volt, kellett bele kilépési engedély, ún. ablak is. Ezután már csupán vízumot kellett kérni, amivel beléphettünk a célországba. Ehhez sorba kellett állni az érintett követség előtt. Okmányokat kitölteni, esetleg különös kérdésekre válaszolni, figyelmeztetéseket hallgatni. A magyar hatóságok alaposan mérlegelték, kit engednek ki.

 

Mi most Szlovákián, Csehországon át mentünk Németországba. Ez harminc éve is három állam volt: Csehszlovákia még egyben volt, de onnan az NDK-ba léptünk volna be, s utána az NSZK-ba. Ha akkor indulunk útnak, Ausztrián keresztül megyünk az NSZK-ba. Így lett volna logikus, a határokon való áthaladás is kellemesebbnek ígérkezett volna.

Most személyi kártyával utazunk, vámos, határőr nem állít meg. Az utazó most láthatja, hogy nemcsak kamionok visznek át árut a láthatatlanná vált határokon, de az idegen rendszámú kisteherautók forgalma jelzi, hogy Németországban sok lengyel iparos, szolgáltató dolgozik, vagy csehek ugranak át némi pénzkeresetre. A Schengen-zóna örömei mindenki számára világosak. Nagyon butának kell lenni ahhoz, hogy valaki ne fogja fel: ez a határtalanság a modern Európa egyik legfontosabb vívmánya. Élteti a gazdaságot, és a lehetőséget az úgynevezett kisember is élvezi. Most még.

Komolyan tartok tőle, hogy a szabad utazás vívmánya elveszhet. A migránsfrász idevezethet. És nem tudom, hogy a hisztériát szító nemzetállamhívők végiggondolták-e, mennyibe kerülne nekik személyesen a harminc évvel ezelőtti határhelyzetek, vámbódék és útlevél-ellenőrzések visszaállítása? Minden szempontból rengetegbe.

Most azonban szabadon robogtunk Göttingenbe és vissza. A városban most is sok a külföldi diák. A németek ugyanis rájöttek: érdemes ösztöndíjakat adni a doktoranduszoknak, mert a kutatási eredmények a német gazdasági versenyképességet növelik. – A nyitottság használ a gazdagságnak, a bezárkózás ellenben maga a süllyedés – magyarázta német vendéglátónk. Schengen ott van a jobb elmékben is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.