galéria megtekintése

Vasárnapi hungarikum

Az írás a Népszabadság
2014. 11. 17. számában
jelent meg.


Hajba Ferenc
Népszabadság

Azt a napot nagyon várom már, amikor Semjén Zsolt hű lova hátán bevágtat a győri Audi portája elé, meglengeti a magyar zászlót és hadat üzen a saját véreinket vasárnap is kiszipolyozó bajor multinak, mely kiszakítja honfitársainkat a békés családi körből azért, hogy éjjel-nappal, hétköznap, vasárnap az immár hungarikumnak kikiáltott nyitott sportautót szerelje.

Ezek a zord kapitalisták még csak nem is szégyellik, hogy magyarországi letelepedésük és tartós maradásuk egyik oka a folyton hangoztatott „kedvező gazdasági keretfeltételek” meg a jól képzett (és nyilvánvalóan olcsó) magyar munkaerő mellett a rugalmas üzemmód, az, hogy a németországi gyakorlattal szemben nálunk a hét végén sem kell leállítaniuk a termelést.

Pláza a hetedik napon
Pláza a hetedik napon
Teknős Miklós / Népszabadság

 

Ha netalán a nemzetközi szinten is kikezdhetetlen tekintélyű Semjén Zsolt szava még az ugyancsak nagy formátumú Harrach Péter eldörmögött érveivel együtt sem volna kellőképpen hatásos, kénytelenek lesznek mozgósítani a bajorok nagy barátját, Orbán Viktort, aki jó szóval is bizonyára el tudja simítani a konfliktust, a nyitott sportkocsi gyártásának kezdetekor olyan megindítóan szépen beszélt a gyárról, melynek vezetői illemtudóan viszonozták neki a bókokat.

Sőt, ezen alkalommal szűk körű egyeztetéseket is folytattak a szakképzés átalakításáról, amiben nincs semmi meglepő, hiszen a duális képzést a kamara támogatásával főként az Audi kérésére vezetik be Magyarországon. Így a duálisan képzett szakemberek a Tescóban történő vásárlás helyett vasárnap is világszínvonalon tudják a hungarikumot szerelni. A legjobb magyar munkaadó címmel megszakítás nélkül hatszor kitüntetett német leányvállalat elleni kormányzati fellépés esélyét érthető módon csökkenti persze, hogy szemben a kiskereskedelem piacával, legjobb tudomásunk szerint a gój motorosok egyik vezetőjének sincs saját, konkurens autógyára, s ez kétségtelenül tompíthatja a multi elleni felháborodás élét.

Ha viszont a fékevesztett magyarországi autógyárak, s más világcégek büntetlenül sanyargathatják vasárnaponként a dolgozó magyar népet, akkor a bevásárlóközpontok miért nem dönthetik el szabadon, mikor nyitnak ki? Talán azért, mert ők nem termelnek, nem gyártanak, nem szerelnek, nem húznak meg csavarokat, nem esztergálnak, nem hegesztenek, nem kalapálnak, hanem kereskednek, az pedig a munkaalapú társadalom értelmezési körében nem értékteremtés.

Bankárkodni, kereskedni maga a szégyen, liberális perverzió. Ugyanígy nem valódi termelőerő a bölcsészet- vagy a társadalomtudománnyal foglalkozó értelmiségi sem, hiszen egész tevékenységéből hiányzik a kétkeziség, a tárgyiasult végeredmény. Eljöhet még az az idő, amikor vasárnaponként az élet és a hit dolgairól elmélkedni sem lehet, mert elvonja az emberek figyelmét szülői kötelezettségeiktől. Vasárnap kötelezően le kell húzni a függönyt a szellem napvilága előtt.

Az ellenzéki gondolkodóknak folytonos példát jelentő nyugat-európai országok között is vannak olyanok, melyek vasárnaponként zárva tartják a boltot. De ők általában a munkavállalók védelmében, mellesleg ugyancsak nem túl piacszerűen, a gyárakat sem engedik kinyitni. A péntek délutáni sziréna országos víkendre szólít. Ott bőven van miből, ezért aztán vasárnap valóban nem is akarnak dolgozni érte.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.