galéria megtekintése

Vagy köz, vagy mű

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 03. számában
jelent meg.


Révész Sándor
Népszabadság

Pótó János azt mondja, hogy akiről, amiről nincs közmegegyezés, arról „nem lenne szabad köztéri szobrot, emlékművet állítani. Sem most, sem tíz év múlva.” Ha ez így van, akkor pluralista demokráciában nem létezhet köztéri szobrászat.

A pluralista demokrácia annak (f)elismerését jelenti, hogy a társadalom különböző nézeteket képviselő csoportokból áll, szabad társadalomban mindenki képviselheti és terjesztheti a nézeteit, a kisebbségi véleményközösségeket nem kényszerítik a többségi álláspont elfogadására, a hatalom nem demonstrálja, hogy az ő álláspontja a normális, az attól eltérő pedig abnormális.

Semennyi idő nem elég ahhoz, hogy különböző szemléletű emberek ugyanúgy szemléljék a történelmet. Akár a tíz, akár a tízezer évvel ezelőttit. Az emberiség eredetétől a rómaiakon, Attilán, Decebálon, Szent Istvánon, a felvilágosodáson, a francia forradalmon, Deákon, Tiszákon, Károlyin, Bethlenen, Horthyn, Kádáron és a világtörténelem számtalan egyéb korszakán és személyiségén át Bajnai Gordonig minden és mindenki megosztja a társadalmat, aki, ami egyáltalán érdekes. Ami a történelemből a közgondolkodásban eleven, azért eleven, mert nyitott jelenbéli kérdésekhez kapcsolódik. Ami kapcsolódik, arról a nyitott, jelenbéli kérdésekre adható válaszok szerint különböző véleménycsoportok különbözőképp vélekednek, ami pedig (még vagy már vagy egyáltalán) nem kapcsolódik, az iránt nincs is közérdeklődés.

 

Az első esetben ezért, a második esetben azért nem helyes valamely álláspontot a köztéren mintegy szentesíteni.

Mondjuk, hogy van olyan, amiről a társadalom túlnyomó többsége nagyon elemi szinten ugyanazt gondolja. Például azt, hogy nem helyes származási alapon embertársaink millióit kiirtani. Milyen műalkotás az, ami pusztán egy ilyen elemi, végtelenül leegyszerűsített majdnem-közmegegyezést jelenít meg? Semmilyen. Az nem műalkotás, hanem egy közhely tárgyiasítása, amit a köztéren ugyanaz az érdektelenség vesz körül, mint a város számtalan művészeti szempontból jelentéktelen épületét. A műalkotás attól műalkotás, hogy egyedi és eredeti. Tehát nem szolgálhat arra, hogy kifejezze, amit mindenki gondol. A műalkotás nem kollektivista, hanem individualista. Eredeti gondolatnak kell benne megjelennie, mely a befogadására nyitott emberekben szellemi mozgást, változást provokál. Születhetnek és születtek ilyen műalkotások emlékmű-állítási kötelezettségek ürügyén, de ezekben éppen az az érdekes és értékes, ami a „közmegegyezésen” túl van.

A demokratikus érzület kifejlődése során vissza kell szorulnia annak az igénynek, hogy a számunkra fontos történelmi tételeket lássuk a köztéren hatalmi megerősítéssel kőbe vésve, és ebben keressünk megnyugvást. A köztereinket és közpénzeinket arra kellene használnunk, hogy jelentős művészek jelentős alkotásainak biztosítsunk kibontakozási lehetőséget. A jelentős műalkotás pedig nem megnyugtat, hanem megmozgat. Felkavar. Nem vitát zár, hanem vitát indít.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.