galéria megtekintése

Újra a kályhától

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 31. számában
jelent meg.


N. Kósa Judit
Népszabadság

Az ember akár tapsikolhatna is örömében, amikor azt hallja, a kormány megindítja a társadalmi párbeszédet a kilencosztályos iskoláról, sőt az illetékes helyettes államtitkár egyenesen belemondja az RTL Klub kamerájába: a cél az alsó tagozat erősítése, a gondosabb alapozás. Végre egy józan gondolat az oktatásügyben, hiszen az elmúlt öt év mintha másról sem szólt volna, mint arról, hogy minél gyorsabban kívül kell tudni a gyerekeket az iskolán.

Kérdés, mindezt hogyan képzelik másfél ciklussal azután, hogy tankkal nekimentek a nagy nehezen mégiscsak működni kezdő korábbi rendszernek. Annak ugyanis épp ez volt a célkitűzése: az iskoláztatás kezdetén kibontakoztatni a képességeket, a legalaposabban elsajátíttatni azt a tudást, amelyre a későbbi tanulás épülhet. Minden, amit Hoffmann Rózsa csinált, ennek az ellenkezőjéről szólt.

Az új Nemzeti alaptanterv megmondja, mi mindent kell beleszuszakolni a gyerekek fejébe, a tantervek kötelezően előírják, hogy milyen ütemezésben. A tanárok egyetlen tankönyvet választhatnak, bármit igényelne is a gyerekek hozott tudása, esetleges hiányosságaik. Az egyéni tempó szerinti haladásnak a visszaállított osztályozás és buktathatóság áll az útjában. Ehhez képest akár beismeréssel is felér, hogy a kormány az alsó tagozat megerősítésén, a képzés elnyújtásán mereng. Ha már a nádpálcás szigor nem jött be, és csak tovább romlott a magyar iskola teljesítménye, most úgy vélik: talán nem véletlenül sikeresek azok a rendszerek, amelyekben a kényszerítés helyett a motiválás, az idomítás helyett az érdeklődés felkeltése az alapelv.

 

Jobb későn, mint soha. Ám nehéz szó nélkül hagyni, hogy mindez akkor kerül szóba, amikor már az egész felépítményt hozzászabták az előző koncepcióhoz. A tankötelezettség immár csak tizenhat éves korig tart, a középfokú oktatás mai rendje akkor sem illeszkedik ebbe, ha az elhúzott alapozást korábbi – ötéves korban kezdődő – iskoláztatással oldják meg, nem pedig tizenöt éves korig tartó általános iskolával.

Ráadásul a gimnázium visszaszorítása, a szakképzés fetisizálása – pláne, hogy a kimondott szóhoz nem társul az intézmények korszerűsítése, az oktatás színvonalának emelése – éppen az ellenkezője annak, amit a sikeres rendszerek megvalósítanak. A sokat emlegetett Finnországban mindenki ugyanolyan iskolába jár kilenc éven át, és a gyerekek 93 százaléka érettségizik. Szó sincs arról a spontán szegregációról, amit nálunk a hat- és nyolcosztályos gimnáziumok, a skála túlvégén pedig a semmire sem jó képzést nyújtó szakmunkásképzők hajtanak végre.

A hazai viszonyok ismeretében sajnos az a legvalószínűbb, hogy ha majd Czunyinét is maga alá temeti a NER, a következő hivatalnok megint új koncepcióval fog előállni. Márpedig a jelen helyzet bizonyítja legjobban, hogy egy olyan nagy rendszerrel, mint az oktatásügy, az ötévenként rendre bekövetkező reformnál rosszabbat tenni tényleg nem lehet.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.