galéria megtekintése

Tájékoztatás karácsonyfafrontró

Az írás a Népszabadság
2014. 12. 24. számában
jelent meg.


Uj Péter
Népszabadság

Inkább szakmailag, semmint emberileg prodomóznám ide, hogy tartalomgyártási szempontból a karácsonyi ünnepi időszak különös kihívásokat jelent. Számunkra. Tekintetünkben. A legeklatánsabb tipikus példája ennek, hogy mást ne mondjak. Ennek kapcsán példaértékűek lehetnek az audiovizuális médiák, különös tekintettel a televíziók, azon belül is elsődlegesen a televíziós hírműsorok, avagy úgynevezett híradók. A híradószerkesztők számára a karácsonyt közvetlenül megelőző adventi időszak mindig is különösen gazdag tárházát nyújtotta a lehető legkülönfélébb, mélyen emberi témák feldolgozásának tekintetében.

Jó magam in concreto tucatnyi televíziós csatorna legalább kéttucatnyi televíziós hírműsorát tekintettem meg szakmai szemmel, különösképpen fókuszálva a karácsonyi készülődés, azon belül is legfőképpen a karácsonyfa-vásárlás tematizálására. Nem kellett csalódnom. Két tucat televíziós hírműsorban sacc per kábé uszkve két tucat tematizálást tekintettem meg a fent említett karácsonyfa-központú megközelítéssel.

A kéttucatnyi híranyag egyenként is felvonultatta a híradókészítés minden csínját-bínját, savátborsát, szakmai szépségét és árnyoldalait. Volt műsorvezetői kommentár, megszólaló, utca embere és szakértő (karácsonyfa-forgalmazók országos szövetsége, fenyőkamara és a többi), helyszíni képanyag, ahogy kell. Az alábbi információkat sikerült összegyűjtenem az összesen több mint egyórányi híradásokból:

 

– Idén is nagyon sokan keresik a fenyőfákat karácsonyfa céljára.

– Népszerű a nordmann, az ezüst és a luc. (Több nincs is, gyakorlatilag.)

– Az emberek elsősorban a 1,5–2 méter közötti fákat keresik, ennél nagyobb nem fér be a lakásukba.

– Minél olcsóbb fát szeretnének venni az emberek.

– De nehéz olcsó fát venni, mert a fa drága.

– Az embereknek nincs elég pénzük fára.

– Aki szegény, az nem vesz fát.

– Akinek nagyon kevés pénze van, fa helyett élelmiszerre – például: tej, kenyér – költi.

– Sokan az utolsó pillanatra hagyják a karácsonyfa-vásárlást.

– Abban reménykednek, hogy akkor olcsóbban juthatnak hozzá.

– De nem.

– Országszerte rengetegen árulnak rengeteg fenyőfát.

Ezeknek a létfontosságú információknak az előállítására forinttízmilliókat, legalább Lázár-gyerek-lakásnyi összeget áldoztak médiavállalataink. (Ennek jelentős része, legalább harmada közpénz.) Megérte. A televíziós hírszolgáltatás továbbra is korunk vezető tájékoztatási platformja, úgy szakmailag, mint emberileg, és ha engem kérdeznek (és ki mást is kérdeznének?), fényes jövő előtt áll.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.