galéria megtekintése

Sarckör

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 08. számában
jelent meg.


Rab László
Népszabadság

Fizetőssé tette a kormány a szlovák határhoz vezető, sok helyütt egysávos M2-es utat, de kihagyta a díjasításból a kétszer kétsávos M8-ast Székesfehérvár és Veszprém között. A mendemonda szerint azért, mert Veszprémben választás lesz, és rosszul adná ki magát, hogy a kedves szavazó polgártársakat is megsarcolják. Próbáltam ennek utánanézni, s kiderült, hogy más áll a háttérben.

Egy bűvös térkép a kulcs, amelyet a Miniszterelnökségen használtak, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ készítette. Tavaly ősszel még szerepeltek rajta a díjmentes szakaszok. Erre böktek rá állítólag a díjasító potentátok. Mivel a Székesfehérvár és a Veszprém közti szakasz mellé semmi sem volt írva, a 2/A mellett viszont szerepelt a „díjmentes” kifejezés, díjas lett az egyik, és díjmentes maradt a másik.

Logikus, elfogadható magyarázat volna ez? Nem. De hát állítólag így történt.

 

A miskolci elkerülőt véletlenül díjasították, Tarlós István pedig elérte, hogy a Megyeri hidat kiemeljék a díjzónából. Effélére készül Szombathelyen a Tarlósnál súlytalanabb Hende Csaba is, mert várakozásával és ígéreteivel ellentétben a 86-os utat is díjasították. Ha bejön neki a kijárás, jelentkezik majd Székesfehérvár, hogy mentesítse a város határában sarcolt útját. És lehet, hogy a végén Debrecenben is felmerül valami korrekciós lehetőség.

Apropó, korrekció. A díjasítás felülvizsgálatát ígérő Fónagy János fejlesztési államtitkár – aki a gyurcsányi elnyomásban krokodilkönnyeket hullatott a vasúti szárnyvonalakért – egy hónapja még úgy érvelt (oppardon: azt hazudta), hogy az agglomeráció egységesen támogatja a matricázást. A botrányos bevezetés ismeretében mondhatjuk: az őrült matricázást, mert a türelmi rendelet és az idióta szolgáltatási díj – 1470 forint – ötlete csak valami bomlott agyban foganhatott meg.

Vannak egyébként olyan jogérzékeny állampolgárok, akik fölvetették, hogy a kormány a megyei matricával – ami többünknek jobban megéri, mint havi vagy éves díjat fizetni, mégse tudták normálisan elmagyarázni – nem adót vetett ki, hanem szolgáltatást fizettet meg, amit azonban nem tudunk teljes körűen igénybe venni. Ezzel sérti alkotmányos jogainkat. Ha ugyanis rendelkezem megyei matricával, miért kell lehajtanom a megyehatár előtt, miért nem mehetek el a megyehatárig, ha kifizettem a szolgáltatás díját? – kérdezte egyik olvasónk. – Tehetek én arról, hogy ott nincs lehajtó? Miért írják elő, hogy a szomszédos megyére is érvényes matricával kell rendelkezzem, mert csak ott van? Ez joggal való visszaélés.

Ami egyáltalán nem idegen a NER szellemiségétől. Ez jellemezte a titoktartással dúsított földügyeket, ezzel takarták be a trafikújraosztás körüli szélhámosságokat, és úgy általában, előszeretettel alkalmazzák a pályázatbizniszben. A kacifántos nyelven fogalmazó háttérgárda miért pont a milliárdos útdíjügyektől tartaná távol magát?

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.