galéria megtekintése

POSZT modern

1 komment


Zappe László

Örülök a POSZT díjainak. Első ránézésre azért, mert nem látszik rajtuk politikai szempont. Másodikra azért, mert közel állnak az én értékrendszeremhez, ízlésemhez. Harmadikra azért, mert más részrehajló szempontok, mint például a házigazdával szembeni udvariasság, sem tűnik föl bennük. Örülök a POSZT díjainak, feltéve persze, ha tényleg jelentenek valamit a jövőre nézve. Merthogy egy olyan átpolitizált világban, mint a mostani, az ember agyában mindig ott motoz a politikus kisördög. Azt kérdezi: hogyan fordulhatott ez elő? Színházi életünk mai urai nem voltak elég éberek a POSZT-zsűri összeállításakor? Tévesen, kellő előrelátás nélkül mérték föl a helyzetet, amikor a szakmai szervezetek képviselőiből állították össze az értékelő testületet? Vagy valóban komolyan gondolták a szakmai szempontok előbbre valóságát, és valóban félretették az egész pályás letámadás módszerét? Netán hasadás vagy árulás esett meg az eddig oly tömörnek, egységesnek látszó falanxban? Valakik fölmérték, hogy örökké nem lehet csak politikai hátszélben vitorlázni?

Bármi legyen is a háttérben, az látszik a díjakból, hogy valami történik, valami megmozdult, valami végre nem arra tart, mint eddig.

Merthogy eddig minden a színházi szakma megosztottságáról, meghasadtságáról, a felek szembenállásáról szólt. A Magyar Teátrumi Társaság megalakulásától fogva tapasztalhattuk egy politikai alapon szerveződött, politikai támogatás birtokában szerveződött társaság térnyerését. Elfoglaltak szinte minden elfoglalhatót, főleg igazgatói székeket, ami csöppet sem meglepő, minthogy a direktorokat az önkormányzatok nevezik ki. És példa arra is akadt, hogy a polgármester beleszólt, ki rendezhet, illetve nem rendezhet az ő városában. Színházat kapott a szélsőjobb a pesti zsidó negyed kellős közepében, mintegy próbaképpen. Komoly politikai botrányt nem is okozott az Újszínház, csak éppen esztétikai, ízlésbeli botránynak mondható szinte valamennyi előadása.

 

Az elkötelezett jobboldalisággal ugyanis gyakran jár együtt a konzervativizmus, az meg ugyancsak gyakran pusztán a művészi igénytelenséget, az újításhoz való bátorság, tehetség hiányát takarja. Kivétel Vidnyánszky Attila, az idősebb, aki annyiban mindenképpen őrzi néhai formátumát, hogy a Nemzeti élén sem próbálja művészi ízlését politikai irányához igazítani. Más kérdés, hogy színházújító lendületéből mintha kifogyott volna a szusz, többnyire önismétlő erőlködésre futja már csak belőle.
És ez, úgy látszik, az idei POSZT-zsűri tagjainak is föltűnt, ha a válogatóknak, akik a Don Quijotét Pécsre citálták, nem is.

Óvatosan, szinte aggódva, féltve örülök tehát a mostani POSZT-díjaknak. Csak remélni merem, hogy megint egyszer helyrebillen az esztétikai világrend.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.