galéria megtekintése

Pénzért bármit

3 komment

Hargitai Miklós

Nagyszerű, hogy a világ egyik leggazdagabb embere dollármilliárdokat szán néhány globális egészségügyi probléma leküzdésére. Ennél már csak az lenne felemelőbb, ha nem járulna hozzá – pénzért, mi másért? – naponta a világ bajainak súlyosbításához.

A társadalmi felelősségvállalás (CSR) csodálatos dolog, tényleg. Remek, hogy a sportszergyár támogatja a gyerekek sportolását, csak ne gyermekmunkával készülnének azok a sportcipők, amikkel a pénzt megkeresi rá. Pompás, hogy az olajcég nagylelkűen áldoz az esőerdők megmentésére, de még jobb lenne, ha nem pusztítana el egyhektárnyi erdőt minden egyes hordónyi olajért. És – hogy legyen magyar példa is – lelkesítő, hogy a veszélyes hulladékokkal kísérletező vállalkozás szponzorálja a miniszterelnök kedvenc labdarúgó-akadémiáját, de istenigazából annak tudnánk örülni, ha befejezné a méregkeverést a Duna partján.

Egy budapesti CSR-konferencián mondta egy szakember, hogy majd akkor kezdjenek el a nagyvállalatok a világ megmentésével foglalkozni, ha befizették az adókat, kifizették a szállítókat és tisztességesen megfizették a dolgozókat. Mindez – mutatis mutandis – a most hárommilliárd dollárért jótékonykodó Face­book-alapítóra is vonatkozik. A munkatársak fizetésével nincs gond, az viszont lassanként feltűnik, hogy a közösségi oldal mögött álló vállalat semelyik országban nem szerepel a legnagyobb adózók listáján (a székhelyén, az USA-ban sem) – pedig sem bevételben, sem profitban nem szűkölködik, és olyan ágazatban tevékenykedik, ahol relatíve alacsony a költséghányad. Ami pedig a beszállítókat illeti: a Facebook döntően olyan tartalmak felhasználásával keres vagyonokat, amelyeknek az előállításához semmilyen módon nem járul hozzá, sőt kifejezetten nehezíti a független tartalom-előállítást, mivel elvonja a reklámbevételeket a tartalomgyártóktól. (Ha például ezt a cikket nagyon sokan osztják meg a Facebookon, az a Facebooknak a látogatottsága miatt haszon, a Népszabadságnak illetve a cikk szerzőjének a konyhájára viszont nem hoz semmit, vinni viszont visz tőlünk, látogatókat mindenképpen.)

 

A portál olyasmire épül, amit nála lényegesen kisebb piaci szereplőknek nem néznek el a hatóságok – a Bibliával szólva: ott is arat, ahol nem vetett –, és ez még csak nem is a legnagyobb baj a Facebook működésével. Ha egy kicsit komolyabban venné az átláthatóságot, az adatvédelmet, az etikus és felelős adatfelhasználást, a gyerekjogokat, ha kevesebbet kokettálna a különféle helyi hatalmakkal, ha változtatna azon az üzletpolitikán, amely a sokat fizetők gondolatainak ad elsőbbséget, illúzióvá téve mindenféle internetdemokráciát, akkor a világ máris sokkal többet javulna annál, amit hárommilliárd dollár bármilyen nagylelkű elköltésével el lehet érni. Mi is tisztában vagyunk vele, hogy a fenti módosításokkal Zuckerberg úr cége sokkal többet veszítene az említett összegnél, de ez egy ilyen játék: amíg elfogadjuk, hogy a nagyon nagy profit szinte bármilyen etikai elvárás alól fölmentést ad, addig szinte mindegy, hogy a "pénzért bármit" elve alapján gazdagodó mágnások mire költik a fölösleget.

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.