galéria megtekintése

Ott a Jaguar

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 15. számában
jelent meg.


Miklós Gábor
Népszabadság

Azzal mentegetőzött a lengyel miniszterelnök-helyettes, hogy nem volt mit tenni, a szlovákok túlígérték őket. Ennyi kedvezményt már nem volt érdemes megígérni az indiai Tatának, hogy a krakkói Nowa Huta vasmű telepén Jaguarokat és Land Rovereket gyártson.

Janusz Piechocinski most azzal vigasztalja a lengyeleket, hogy a beszállítók többsége lengyel cég lesz. Honnan tudja? Nem azon kellene elgondolkoznia, hogyan lett Szlovákia sikeres autó-monokultúra, és miért oda települt megint egy új üzem? Tételezzük fel, mindhárom ország bőkezűen kínált kedvezményeket az indiai multinak.

A lengyelek évi félmillió autót gyártanak, a szlovákok eddig 900 ezernél tartottak, mi sem maradunk el tőlük. Sok beszállító települt az autógyárak köré, nálunk például itt van az Apollo gumigyár, hogy éppen egy indiai céget említsek. Lehettek más szempontjaik is. A legfontosabb a képzett munkaerő. Nálunk például a Dél-Dunántúlon alig van mérnökképzés. Lengyelország déli részén van elég műszaki egyetem, de senki sem versenghet a szlovákokkal e szempontból. Az egyik mérnökképző kar éppen Nyitrán van. De képeznek mérnököt Zsolnán, Zólyomban és Trencsényben is, hogy Pozsony és Kassa műegyetemeit ne is említsem. Szlovákiában a tankötelezettség ideje hosszabb, az általános iskola kilencosztályos, de még legalább egy évet iskolába kell járni utána. Széles a szakképző iskolák, szakközépiskolák hálózata. Ez az esély elveszett.

Az Orbán-éra szándékosan rontotta le előnyeinket a tankötelezettség kurtításával, az oktatás kiherélésével. A szlovák bérek magasabbak a magyarországiaknál, tehát ez nem lehetett plusz az ő oldalukon. A földrajzi elhelyezkedés és az autópályák is csábítóbbak nálunk. A szlovákok az eurózóna tagjai, ami nagy előny. Az ország tehát a szűkebb EU-ban van, stabil a pénzügyi rendszer, alacsonyak a kamatok, bőséges a hitel. A politika kevésbé képes belepiszkálni a gazdaságba, mint a zónán kívüli tagállamokban.

 

Magyarország kormánya nem akarja az eurót, hiszen az politikai szabadságát (mármint az Orbán-kormányét) korlátozná. Lengyelországnak az euróhoz való viszonya kétértelmű. Az őszi változásokkal jöhet egy elutasító, integrációellenes jobboldali-nacionalista kurzus, lehetséges az orbanizálódás, befektetői szemmel: jobb az óvatosság. Szlovákiának is autoriter, populista kormányfője van, de az országban működik a demokrácia – Robert Fico miniszterelnököt csúfosan el is verte az elnökválasztáson egy liberális üzletember.

Szlovákia előnye, hogy ritkán szerepel a nemzetközi sajtóban botrányhírekkel, politikusok megdöbbentő kijelentéseivel. Kormánya sikeresen egyeztette az orosz szimpátiát a vitathatatlan EU-s elkötelezettséggel. A magyar keleti nyitásnak viszont nincs értelmezhető értéke. Ellenben Lengyelország esetében elgondolkozhattak: nem csökkenti-e az oroszországi Jaguar-eladásokat, ha a kocsin Made in Poland a jelzés.

Racionálisan döntött a Tata, és ez fáj, mert jó lenne egy újabb magyar sikersztori. Mindegy, ki teszi le az alapkövet, ki adja át a gyárat.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.