galéria megtekintése

Orbán Viktor Operája

Az írás a Népszabadság
2015. 03. 30. számában
jelent meg.


Vári György
Népszabadság

Ma már alig hihető, hogy az első Fidesz-kormánynak egy ideig olyan kultuszminisztere volt – Rockenbauer Zoltán –, aki ismerte és szerette a magaskultúrát, és mindenféle koncepciói is voltak ennek intézményeivel kapcsolatban. Akkoriban jelentősen megemelték a Magyar Állami Operaház költségvetését, és ezzel párhuzamosan világos elvárásokat is megfogalmaztak, hogy mit kéne ebből a pénzből elérni. Azelőtt és azután nem így működtek a dolgok.

Fontos vezetői erénynek számított – itt talán még inkább, mint máshol – a „kijárás”, az „okosba elintézés” képessége. Az opera drága műfaj, szólt a híres előszobázó-szöveg, úgyhogy tessék szíves lenni önteni bele a pénzt, és utána nem sokat kérdezni. Aki belepiszkált ebbe a rendszerbe, mint Bozóki András rövid minisztersége idején, keservesen megbánta. Ókovács Szilveszter, aki meglehetősen furcsa és jellemző körülmények között érkezett a ház élére, nagyon ügyesnek bizonyult, a fentebb jellemzett rendszer egyik csúcstermékének.

Az operaház költségvetése, ahogy egy a Napi Gazdaságnak adott, rém komikus PR-interjúban (érdemes egyben elolvasni a kérdéseket) eldicsekedte, évek óta tekintélyes mértékben nő. Eközben például a fillérekből fenntartható magyar folyóirat-kultúra története legsúlyosabb válságát éli vagy halja. Cserébe a mindenekről gondoskodó, mindenhez értő miniszterelnök – aki, mint Ókovács nem győzi buzgón hangsúlyozni, sűrűn konzultál vele aktuális operaházi kérdésekről – az új, méregdrágán kialakítandó próbacsarnok és raktárépület kapcsán „azt kérte, hogy az objektumot tegyük nyitottá, és ez egybevág a mi elképzeléseinkkel is”.

 

Szerencse. Csak remélni lehet, hogy a szereposztás bonyolult kérdéseiben sem térnek el nagyon a döntések Orbán Viktor finom ízlésétől. E mondatban minden benne van, amiről szólni kívánunk, és nem tagadnánk le, hogy ez is egyfajta vezetői koncepció. A ház idei költségvetési pénze már nem nagyon sokkal marad el a 10 milliárdtól, és néhány év múlva állítólag 12 lesz, ehhez jön mintegy 20 milliárdnyi további befektetés felújítási és átalakítási munkálatokra.

„Nem árulunk zsákbamacskát: az Opera működése nem lesz olcsóbb, sőt drágulni fog. Ez az ára a minőség növekedésének.” Helyben is vagyunk tehát, ott, ahol majdnem mindig, immár 25 éve. És erre jön rá az adu ász, hogy az operaház „a Parlament után a második reprezentatív tere az országnak”. Röviden szólva: nemzeti gigakirakat, amelynek vezetője az ország első számú porondmestere. A befektetés sok tekintetben akár indokolt is lehet, megint csak a szemlélettel, ezzel a „végső érvvel” van baj.

Ókovács Szilveszternek hálásak lehetünk, nemcsak azért, ha esetleg kijön valami ebből a rengeteg pénzből, hanem azért is, hogy az önprezentáció egyik legfigyelemreméltóbb magyar mestereként ennyire világossá teszi, miről is van szó tulajdonképpen, hogyan működik az Opera, az ország működésének, a működtetésével kapcsolatos koncepcióknak és ambícióknak egyik legszemléletesebb makettje.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.