galéria megtekintése

Még mindig Moszkva tér

Az írás a Népszabadság
2015. 03. 28. számában
jelent meg.

Fábri Ferenc
Népszabadság

A budai csomópont kérdései 1966 óta érdekelnek, amikor – majd 1984-ben másodszorra is – részt vettem egy Moszkva téri közlekedési tervpályázaton. Akkor az automobilizmus volt a fő irány: minél több járművet kellett átnyomni a téren forgalomtechnikai vagy kétszintű megoldásokkal. Később többször is írtam a térről, egy 1983-as szövegben egyebek közt a metrómozgólépcső felszínre futását kifogásoltam, ami egyedülálló Budapesten, s megakadályozza a tér kétszintűvé alakítását.

Az 1966-os pályázat egy második, Széna téri metrókijárat építését is feltételezte, ez egy aluljáróval együtt segíthetett volna a zsúfoltságon. A mai átépítés ezt az esélyt is elszalasztja, nyilván anyagi okok miatt. Később a kétszintűséget a közutak szintjének a Vérmező és Várfok utcák magasságába emelésével képzelték el – ám ez a hajó is elment.

Ma inkább a városok humanizálása, az élhetőség a fő cél, ennek eszköze a forgalom csillapítása. Így az immár ismét Széll Kálmánról elnevezett Moszkva tér új tervein is az építészeti, kertépítési változások dominálnak, az út- és villamospálya-hálózat lényegében ugyanaz marad (a hurokvágány nélkül). Korábban megtekinthettük a közlekedésfejlesztési terveket, az építkezések helyszínén is látható volt a helyszínrajz.

 

A NER idején ez már nem divat, a neten is csak a makettről készített 3D-s videót láthatjuk – ez nem éppen műszaki dokumentum, bár laikusok számára fogyaszthatóbb. Építőmérnök vagyok, s mint a 80-as években, ma is a közlekedés felől közelítem meg a kérdést. Nekem főleg a funkciók bemutatása hiányzik, hiszen a tér, legyen bármily tetszetős is építészetileg, elsősorban forgalmi csomópont marad. A videón nem láthatjuk, melyik járatnak hol lesz a végállomása, hol állnak meg az átmenő járatok, hogyan képzelik el a gyalogosok mozgását a megállók között.

A közúti járművek áramlásáról, a Szilágyi fasor előtti közúti csomópont kialakításáról sem tudni meg semmit. Vajon hol, hány sáv lesz az utakon, hol lesznek gyalogos-átkelőhelyek, a lámpák fázisai mennyi időt adnak az átkeléshez? Mindez titok marad. Az előző átkos idején nyilvános fórumokat, tervismertetéseket, vitákat rendeztek egyes csomópontok áttervezéséről. Ha ilyen most is volt – én nem hallottam róla.

Fő kifogásom: csak az építészetet, a látványt mutatják be, a forgalmi funkciókat nem kötik az orrunkra. Látványdemokráciánkban a külsőség, a megjelenés a fontos, nem a tényleges működés. Ezt jelzi a társadalmi viták hiánya – nemcsak a Moszkva téren, de mindenütt, a város átalakításában és bármely más, politikai, gazdasági vagy kulturális kérdésben. Amúgy tetszett a Várfok utcához vezető francia lépcső és a mozgólépcső ötlete is. Jók a fedett peronok és a zöldtetők, s a napozórámpa az új szolgáltató épület tetején.

Gondoltak a fogaskerekű behozatalára – tán ez a régi terv is megvalósul egyszer. Jó, hogy a metrólejáró városképi elemmé vált épületét megszabadítják a toldalékoktól. Örülök, hogy fákat is elképzeltek a tér közepén – a közelmúlt felújításainál ez elmaradt. A szövegben liftről is szó esik, amely a Várfok utcához vinne fel, ám ennek helyét nem látni a videón. Az esztétika fontos dolog, ma már a fontosabb mérnöki műtárgyakat építész „öltözteti” fel. Ám előbb a műszaki tervezést, a hidak statikáját, a közúti csomópontok forgalomtechnikai kidolgozását stb. kell elvégezni, utána jöhet a külcsín.

Nyilván itt is megtervezték a forgalmi rendszert, de nem tartották fontosnak, hogy eredményeit bemutassák. Nem is tartozik a közönségre, hiszen csak használni fogja autósként, gyalogosként, a tömegközlekedés résztvevőjeként. A 2016. tavaszi határidő szorosnak tűnik, a költségekről sem esik szó. Fontos volna, hogy a mainál jobb információs rendszert alakítsanak ki a téren. A 80-as években a városi demokráciáról is írtam – sajnos, e téren sem jutottunk előbbre.

*

A Fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját. A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat rövidítve és szerkesztve közölje a lap nyomtatott vagy online változatában.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.