galéria megtekintése

Olajcsapda

Az írás a Népszabadság
2014. 12. 03. számában
jelent meg.


Kriván Bence
Népszabadság

Szerdától két forinttal csökkenti a benzin, öttel a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát a Mol. Hogy a lassan menetrend szerinti árcsökkentéseknek mikor lesz vége, azt tippelni sem lehet. A Nemzetközi Energia Hivatal legfrissebb előrejelzése szerint az autó soknak egy ideig időutazásban lesz részük, a kutaknál visszaköszönnek a 3-4 évvel ezelőtti árak. A hivatal bő egy hete még arról értekezett, ha a jelenlegi szinten marad a túlkínálat, akkor a 80 dolláros hordónkénti olajár sem tartható.

A Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) csütörtökön arról döntött, hogy tagjai még fél évig változatlan kitermelési kvótával dolgoznak. Az olajkartell legerősebb tagja, Szaúd-Arábia szerint nem szabad kapkodni, a piac majd rendezi a mostani árproblémát. Igazuk van, a döntés óta a Brent alaptípus ára a 67 dollárt is megjárta, s a hetvenes szint környékén vert tanyát. Végtére is hová a sietség, egy év alatt „csak” negyven százalékkal lett olcsóbb a nyersolaj.

Az alacsony olajár haszonélvezőinek és kárvallottjainak hosszú a listája. Az olcsó nafta megágyaz a gazdasági növekedésnek, ami most, a globális konjunktúra gyengülésekor kifejezetten jól jön. De csak abban az esetben, ha ezzel párhuzamosan nem csapja agyon a büdzsét. Ahogy esik az ár, úgy csökken az üzemanyagárban lévő elképesztően magas, ötven százalék feletti adóteherből származó költségvetési bevétel. Ami nálunk az egyik legkönnyebben beszedhető tétel, hiszen ezerszer bebizonyosodott, hogy a honpolgár inkább kevesebbet eszik, de az autózásról nem hajlandó lemondani. Az árak lemorzsolódása a másik oldalon fogyasztásbővítő hatást eredményez, olcsó benzinből több fogy. A nagy kérdés csak az, hogy a költségvetési soron melyik hatás érvényesül erősebben.

 

Ahogy a Mol rendszeresen a világpiachoz igazítja árait, úgy ez nem mondható el az olcsóbb üzemanyag áldásos hatásaiból profitáló szolgáltatókról. A taxistarifák újragondolását eddig senki sem vetette fel, ahogy a fuvarköltségeken elért megtakarításon sem osztozik a kamionos a megrendelőjével. Az üzemanyag-rezsicsökkentést a MÁV dízelmozdonyai, a BKV buszai is „lenyelik”. Talán még jól is teszik, hiszen ha a mai nullaszázalékos infláció mellett még árat csökkentenének, az már a defláció irányába sodorná a gazdaságot. Azt pedig jobb, ha elkerüljük.

Az Orbán-kormány is hamar felismerte, hogy a fuvarozókkal nem árt jóban lenni, ha ők elállják az utakat, akkor megbénul itt minden, s ha a kamionjaikkal külföldön tankolnak, akkor súlyos milliárdokkal rövidítik meg a költségvetést. Ők már a 450 forintos árnál is elérték céljukat, saját kedvezményes gázolajárral kedveskedett nekik a kormány.

Ha szerencsénk van, nyerhetünk az alacsony olajáron, s nem csak az autózás, a szabad mozgás élményét. Ha pechünk van, a kormány is felismeri ezt, és előbb-utóbb leszedi a sápot, hogy annyira azért mégse legyen jó nekünk.

Majd eldől. Addig is: ma megint olcsóbban tankolhatunk.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.