galéria megtekintése

Norbi, na ne!

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 12. számában
jelent meg.


F. Szabó Emese
Népszabadság

Egy fapados utazás során az átszállást úgy érdemes tervezni, hogy a tervezett landolás és a következő gép indulása között legalább két óra különbség legyen. Mert ha megcsúszik az első gép, és lekéssük a csatlakozást, akkor akár az egész utazást elbukhatjuk. Persze lehet úgy is tervezni, hogy csak fél órát hagyunk a két út között, mert úgy olcsóbb, ám ez esetben számolni kell az esetleges következményekkel.

Nagyjából ez a helyzet a Norbi Update Lowcarb Nyrt. részvényeivel is –vagy hívják akárhogy is a kibocsátót. Hiába pörög most történetesen Norbi és szélesmosolyú neje, hiába vonultatják fel Agassit és az egyik legütősebb PR-csapatot, ez nem fedi el az óriási kockázatot az üzlet mögött. És amikor kockázatot említünk, a bukás lehetőségét értjük alatta.

Először is senki sem tudja, mert nem tudhatja, hogy bejön-e a bolt, vagy sem. Iszonyat pénzt beleölnek abba, hogy az Update és Agassi neve összeforrjon, mert így akarnak terjeszkedni. De fordított esetben mi vajon ennénk egy Karel nevű lengyel fickó egészségesnek hirdetett kajájából csak azért, mert Agassi is ezt eszi? Én biztos nem, de lehet, ennek az az oka, hogy sosem érdekelt a tenisz. Bár Roberto Carlos sem tudott soha kólaivásra rábírni, pedig kedvencem, s máig emlékszem Murányi András e lapba írt elemzésére, hogy miért is nem kaphat Aranylabdát egy balbekk.

 

Másodszor mi van, ha beindul a nemzetközi terjeszkedés, de nem olyan mértékben, mint arra Norbi számított, amikor meghatározta részvényeinek eladási árát? Ha nem jön össze a tervekben szereplő növekedés, akkor az árfolyam zuhanni fog. Sőt, az árfolyam szinte garantáltan esni fog, hiszen ez törvényszerű a bevezetés után, amikor a nagy felhajtás és lelkesedés után jönnek a dolgos hétköznapok.

De nem csak a terjeszkedés bizonytalansága kell óvatosságra intse a kisbefektetőt. Azt ugyanis tudni kell: minden kockázatot ő fut. Norbiék a maguk tulajdonrészének alig több mint a harmadát viszik tőzsdére, ami nekik effektív pénzbe nem kerül. A befektetők pénzéből lezavarják a kampányt. Aztán? A cégnek abból lesz bevétele, hogy új üzletek franchise-díjat fizetnek. Norbi mindenképpen nyer, hiszen ő minden egyes pluszban megkötött franchise szerződés és megnyitott bolt után bevételt szerez. Ha csak egy bolt jön össze, akkor új függönyt vesz, ha százezer, akkor egy szigetet a Karib-tengeren.

Persze ha túl kevés üzlet nyílik, akkor megbukik a terjeszkedési terv. Norbi valahogy majd összerendezi az önbizalmát, és megveszi azt a függönyt, az árfolyam viszont a padlóig fog zuhanni. Arra kár bazírozni, hogy bármilyen döntés során a kisbefektetők érdekeit fogja szem előtt tartani a cég. Már azért sem, mert csak a társaság törtrésze lesz idegen kézben. Ha nem tetszik a rendszer és elégedetlen a kisbefektető, simán eladhatja a papírját. Mondjuk magának Norbinak, aki kivonulva a tőzsdéről visszavásárolja majd a 990 forint kibocsátási árú, egyébként addigra már nagy valószínűséggel 80 forintra esett részvényt egy gáláns ajánlattal, akár száz forintért is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.