galéria megtekintése

Magyar nemzeti korrupció

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 08. számában
jelent meg.


Hargitai Miklós
Népszabadság

Öt év kormányzás után már kirajzolódnak a fő irányok. Tisztán látszik, hogy a kormánytöbbség jogalkotó munkájának gyümölcseit három fő csoportba lehet sorolni: a fideszes (majdnem) kétharmad a szavazatvásárló, a haverokat feltőkésítő és a lebukást/ felelősségre vonást megnehezítő törvények sorozatgyártására rendezkedett be.

Akad pár kivétel, de a rendszer lényege mégiscsak ez: bármelyik jellegzetes darabot emeljük ki a 2010 óta született jogszabályok tengeréből, el tudjuk helyezni a három kategória valamelyikében. A határon túli magyaroknak szavazati jogot biztosító választójogi törvénymódosítás például jellegzetesen voksvásárló, a trafiktörvény döntően az elvtársak megjutalmazásáról szólt, az infotörvény átírása pedig arról, hogy az államcéllá emelt korrupcióba lehetőleg senki se bukjon bele.

A törvények sorát érintő Nemzeti korrupcióellenes program eleinte kilógni látszott a sorból, ám még meg sem született, máris kiherélték. Volt egy viszonylag használható terv, társadalmi vitára bocsátották, az érintett szakmai szervezetek – a K-Monitortól a Transparency Internationalig – okos kiegészítéseket fűztek hozzá, majd a végső változatból az összes hatékony megoldást és a civilek valamennyi előremutató javaslatát kihagyták. Mondhatnánk, hogy mifelénk így születnek a nemzeti programok, de ami az antikorrupciós csomaggal történt, az tényleg párját ritkítja.

 

Az eredeti változatban még a magyar korrupció epicentrumaként szerepelt a párt- és kampányfinanszírozás – az NKP-ba végül ebből annyit írtak bele, hogy „jelentős előrelépések történtek a pártfinanszírozás és a kampányfinanszírozás területén”, és ha ezen azt értik, hogy különféle álpártok és valódi bűnszervezetek milliárdokkal könnyítették meg az államkasszát a választások alkalmából, akkor tényleg. A másik elaknásított területnek a politikusi vagyonnyilatkozatok és vagyonvizsgálatok környékét találták a szakértők – amivel a hatalomgyakorlók olyannyira egyetértettek, hogy úgy döntöttek, minden marad a régiben.

Ellenben a civil szervezeteket, amelyeknél a kormány többször felsült ellenőrein kívül senki sem talált érdemi korrupciós kockázatot, a fejüktől a farkukig át fogják világítani. A harmadik fő problémaforrásként a közérdekű bejelentők védelmét azonosították a tervezet szerzői. (A NAV-os Horváth Andrást egyfolytában zaklatják a hatóságok, mióta az áfacsalási üggyel előállt.) A jelenségről a tervezet korrektül leírta, hogy a meglévő szabályok legfeljebb látszatintézkedéseket tartalmaznak, a kormány által elfogadott szövegben viszont már sem a kritikának, sem a változásnak nincs nyoma.

Ha minden a program szerint történik, akkor az NKP paravánja mögött az eddiginél is könnyebb lesz a közösből lopni, a közhatalmat a magánhasznok növelésére használni a lebukás veszélye nélkül. Akár a preambulumba is beírhatták volna: nyugalom, a nemzeti korrupció az átalakítás után is zavartalanul üzemel.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.