galéria megtekintése

Mutass Mozartot!

1 komment

Ongjerth Hanna

Időpocsékolás lenne arról győzködni egy németet, hogy fontos óvnia a kultúráját. A nagyvárosi többség nem értette volna, hogy mit akarnak tőle az égszínkék magyar kormányzati plakátok. Nem értené most sem, pedig egyre többen ciccegnek, amikor Merkel menekültpolitikája kerül terítékre. De bár kénytelenek időnként szólni néhány diplomatikusnak szánt keresetlen szót (mert amilyen állapotok a városi kórház földszintjén berendezett ideiglenes szállón vannak, az azért mégsem járja), ahhoz mégsem fér kétség, hogy sem Goethe, sem Wagner nem szorul védelemre. És egyébként is: mióta van a kultúra országhatárokhoz rögzítve?

Mostanában menekülteket tanítok németre Berlinben. Egy nyálkás januári délelőtt az országismereti tanfolyamomon Anthonyra kerül a sor, hogy beszámoljon, mire jutottak a csoportmunka során az elmúlt tíz percben. Az volt a feladat, hogy összeírják: miért jó és miért hervasztó Németországban élni.

Anthony Togóból költözött ide. A bőre őrölt kávéra emlékeztet. Láthatóan tisztában van vele, hogy minden szín jól áll neki. Körülbelül húsz percet szokott késni. Történjék körülötte akármi: az eseményeket laza mosollyal veszi tudomásul.
– A tolerancia is jó, és hogy az emberek nyitottak – zárja a napfényes listát. Aztán rátér a nehézségekre. A nyelv szívás. A bürokráciát­ és a német konyhát már szidták a többiek is.

 

– A kultúra – mondja végül. – Kár, hogy Németországnak nincs igazán kultúrája. A zene szar. Más meg nincs. Csönd. Mellette a portugál nem ért vele egyet, de szerinte ez a vita az övénél ékesebb nyelvtudást kíván. A többiek az imént még biztatóan mosolygó tanárt figyelik. Kíváncsiak, felrobban-e a feje. Mosolya mögül egy pillanat alatt kihátrál a lelkesedés, természetellenes vicsort hagy maga után.

A szája mozog, hang viszont nem jön ki rajta (szóval ezt jelenti a „hápogás"!), mert annyi mondanivalója lenne, hogy nem tudja, miként fogjon hozzá. Azt viszont sejti, hogy értelmetlen most belemennie abba, ki volt Bach, Hegel, Mann és a többiek. Másrészről dübörög benne annyi hivatástudat, amennyi simán elsüllyesztené, ha úgy telne el a következő néhányszor negyvenöt perc, hogy Johann Wolfgang von Goethe szóba sem kerülne. Felírja hát a nevét a táblára, és a teljesség igénye nélkül még másokét is. Semmi súlya sincs az egésznek, inkább szánalmas. Közben pedig be kell látnia, sokkal kevesebb fogalma van az afrikai irodalmi, zenei és képzőművészeti kultúrkincsről, mint Anthonynak az európairól.

Mégse kéne ezt így hagyni. De nem megvédeni kellene Európát és a többi kontinenst, melynek régi és új nagyjai nem arra vágynak, hogy megvédjék őket. Elzárkózó és nacio­nalista stratégiára pedig még annyira sem. Mutogatni és népszerűsíteni kell őket, ahogy a Berlini Filharmónia is teszi holnap, amikor művészei menekülteknek játszanak Beethovent, Mozartot és Prokofjevet. Közben pedig utánanézni, hogy milyen könyvet, zenét és filmet ajánlanának nekünk An­thony, Mohammad és Ali Zafar országaiban.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.